Tips på faktaböcker om vikingarna, för amatör?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Kraken
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 december 2013, 14:57

Tips på faktaböcker om vikingarna, för amatör?

Inlägg av Kraken » 15 december 2013, 19:57

Hej!

Jag har alltid varit sugen på att lära mig mer om vikingarna, och då menar jag om allt möjligt som deras tro, deras plundringståg, deras matvanor, dryckesvanor, kultur, sociala liv, jordbruk m.m. Jag vill ha tips på riktigt matnyttiga faktaböcker som samtidigt är på sådan nivå att ingen förkunskap krävs (tills ganska nyligen trodde jag att vikingarna hade horn på sina hjälmar hehe). Litteratur som börjar från grunden helt enkelt. Det får gärna vara riktigt saftiga tegelstenar att grotta ner sig med i vintermörkret.

Vore väldigt tacksam för tips! :)

Ps. Hoppas att jag lade tråden i rätt forum.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Tips på faktaböcker om vikingarna, för amatör?

Inlägg av millgard » 16 december 2013, 10:48

Isländska sagorna
Nordiska kungasagorna
Röde Orm ;)

Davian
Medlem
Inlägg: 3600
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Tips på faktaböcker om vikingarna, för amatör?

Inlägg av Davian » 16 december 2013, 13:27

Det kom en riktigt stor bok för nåt år sen; tjock som attan. En slags översiktsverk med en massa författare inblandade. Den är på engelska. Tyvärr kommer jag inte ihåg titeln just nu; men sök på "vikings" i bibliotekskataloger och kolla in alla utgivna böcker från 2010 framåt. Övervägande svart omslag hade den.

edit: Jag tror det är den här jag menar.

The Viking World
Stefan Brink.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Tips på faktaböcker om vikingarna, för amatör?

Inlägg av KoteGaeshi » 16 december 2013, 16:07

Den här http://www.nok.se/Allmanlitteratur/Bock ... ikingaliv/

av Dick Harrison och Kristina Svensson gav mycket, tycker jag.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Kraken
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 december 2013, 14:57

Re: Tips på faktaböcker om vikingarna, för amatör?

Inlägg av Kraken » 18 december 2013, 11:41

Tack så mycket för tipsen, uppskattas verkligen! Millgard, dina förslag är väl fiktiva om jag förstått det rätt, men det kan ju också vara kul att läsa! :) Dock vill jag hugga in på nån faktabok till att börja med.

Davian och KoteGaeshi, tackar så mycket, ska kika på mitt lokala bibliotek om de har någon av dessa böcker. Om inte får det bli att beställa när pengapungen är lite mer välfylld än vad den är nu.

Fler förslag tas gärna emot! :thumbsup:

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Tips på faktaböcker om vikingarna, för amatör?

Inlägg av millgard » 18 december 2013, 13:26

För att beskriva miljöer, begreppsvärld och människor är de Isländska sagorna oöverträffade, liksom kungasagorna. "Sagor" i den meningen är berättelser, inte nödvändigtvis helt uppdiktade, utan snarare historieskrivningar gjorda bara några generationer efter tilldragelserna. Självklart är de i varierande grad animerade och fyllda med trolldom osv, men när det gäller att försöka förstå hur folk levde, tänkte och talade så finns det absolut inget bättre.

Jag vågar påstå att precis alla faktaböcker bygger på sagorna, tillsammans med utgrävningar och runstenar. Men av utgrävningar och runstenar kan vi bara dra vissa slutsatser (tex att det som verkligen hittas faktiskt kan stämma ganska exakt med beskrivningar i sagorna) och vill man förstå livet och människorna är sagorna oumbärliga och unika i världen. Förutom mycket stor och enastående litteratur förstås.

Vi skall också komma ihåg att muntlig tradition inte skall nedvärderas när det gäller detaljrik framställning. Det finns anledning att anta att den muntliga traditionen återgav händelser flera hundra år senare i princip på samma sätt som ursprunget lät, dvs i samtiden. Det finns många exempel på det genom historien.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Tips på faktaböcker om vikingarna, för amatör?

Inlägg av millgard » 18 december 2013, 13:30

"Vikingaliv" och "The Viking World" är visserligen faktaböcker, men bygger förstås endast på gravfynd och rekonstruktioner av byggnader, skepp, redskap etc. Vill man förstå vikingatiden och deras begreppsvärld behöver man mer än att veta hur en plog eller sköld såg ut. ;)

Därav mina tips. Röde Orm var en skämtsam komplettering, men den är likväl inte helt ute och cyklar törs jag påstå.

"Vikingarnas vilda lekar" är en bok som utifrån bla sagorna beskriver deras syn på idrott.

Mats G Larson har också skrivit flera böcker om vikingatiden.

Skriv svar