America´s longest war av George C Herring

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 20 maj 2002, 21:48
Ort: Stockholm

America´s longest war av George C Herring

Inlägg av robert nordin » 2 februari 2003, 10:54

Boken behandlar det amerikanska engagemanget i Sydostasien under perioden 1950-75, och grundas på olika officiella amerikanska dokument.
Det som är fokus är det politiska perspektivet på konflikten. Så mycket strider beskrivs inte. Bl a får man veta att amerikanerna inte hade något egentligt mål med engagemanget i området och därmed inte någon strategi. En orsak som dock anges är att USA tog över det franska engagemanget i området, i syfte att få med Frankrike i bl a NATO. F. gick förvisso med i samarbetet, har ju numera sedan länge delvis lämnat NATO. (Jag TROR att lämnandet rör kärnvapnen)Den amerikanske presidenten F.D.R var tom positivt inställd till Ho Chi Min & Co, men hans efterträdare (H Truman) delade inte denna.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 3 februari 2003, 09:03

Detta låter som en mycket intressant bok. Intressant är det där som du nämner om FDR och Ho Chi Min. Onkel Ho skulle tydligen varit positivt inställt till USA i början också, och en stor beundrare av revolutionen 1776 samt dess oavhängihetsförklaring. Dvs innan USA stödde fransmännen. Hade USA fortsatt att stödja Vietneminh (som de gjorde när de bekrigade japsen) så hade de haft en allierad där idag i stället.

Som fallet blev nu så tvingades onkel Ho in i kommunismensarmar.

Så himla dumt. :roll: :cry:

Sonderling

Skriv svar