Polsk angivare, vem annars...?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Polsk angivare, vem annars...?

Inlägg av Artur Szulc » 27 augusti 2013, 22:28

I det senaste numret (nr 13) av tidskriften Världens historia finns en artikel om Bielski-bröderna och deras stora partisangrupp under andra världskriget.

Det som fångade min uppmärksamhet var artikelns inledande stycken som beskriver en händelse som ska ha utspelat sig i januari 1943. Tuvia Bielski och en grupp av hans partisaner ska ha gjort processen kort med en angivare, som enligt artikelskribenterna var polack.
bild.JPG
bild.JPG (216.07 KiB) Visad 3649 gånger
Jag kände igen beskrivningen av den här hämndaktionen. Den är tagen från Peter Duffys bok Bröderna Bielski: om de okända hjältarna som trotsade nazisterna och räddade 1200 liv.
På sidan 126 kan man läsa:
sid 126.JPG
sid 126.JPG (132.84 KiB) Visad 3649 gånger
Men hur beskrivs mannen - angivaren - som de hämnas på?
Jo, i andra stycket uppifrån: "...innan en tunnhårig, medelålders vitryss... (mina markeringar).

Så vilken version är korrekt? Att de besökte och hämnades på en polsk angivare eller en vitrysk?

(Detta har jag även lagt upp på min hemsida.)
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Polsk angivare, vem annars...?

Inlägg av sonderling » 28 augusti 2013, 18:13

Jag bläddrade i blakan i affären men valde bort den. Försökte få reda på artikelförfattaren men det stod inget namn?

Sonderling

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Polsk angivare, vem annars...?

Inlägg av Artur Szulc » 28 augusti 2013, 18:31

Två artikelförfattare, Antje Gerd Poulsen och Niels-Peter Granzow Busch.

Frilansjournalister.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Polsk angivare, vem annars...?

Inlägg av Artur Szulc » 2 september 2013, 13:21

Jag skrev till Världens Historia och påtalade diskrepansen.

De har svarat med att det var en korrekt iakttagelse från min sida. Men inget mer.

---

Vad som jag också reagerade på i artikeln är att man skriver att bröderna Bielski fruktade "polsk polis, som aktivt samarbetade med nazisterna".

Här erkänner jag helt öppet, att det som hände i nordöstra före detta Polen, dvs, dagens västra Vitryssland, efter operation Barbarossa 1941 är för mig tämligen okänt.

Jag vet att nazityska myndigheter grundade Polnische Polizei im Generalgouvernement, jag har ju skrivit om det i min förra bok.
Men att polsk polis också organiserades i Generalbezirk Weißruthenien, som var en del i Reichskommissariat Ostland, är för mig något nytt.
Weißruthenische Hilfspolizei och vitryska Schuma, fanns ju. Möjligen att en och annan polack också tjänstgjorde i nämnda enheter.

I Schutzmannschafts Batallion 202 tjänstgjorde dock polacker, och 1943 deltog de i operationer i vad som idag är norra Vitryssland.
Dock ställer jag mig frågande till att polska polis-enheter, eller ens "polsk" polis organiserades i dessa trakter. Den biten sköttes väl av vitryssar, eller?
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Polsk angivare, vem annars...?

Inlägg av Artur Szulc » 3 september 2013, 21:48

Ur fil dr Martin Deans bok, Collaboration in the Holocaust: Crimes of the Local Police in Belorussia and Ukraine, 1941-1944
Martin Dean, s.21.JPG
Martin Dean, s.21.JPG (89.32 KiB) Visad 3471 gånger
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Skriv svar