Östfrontsserien i SMB

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Konigsberg
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 24 februari 2008, 20:22

Östfrontsserien i SMB

Inlägg av Konigsberg » 18 april 2013, 21:57

En riktigt intessant serie på gång. Precis börjat med bok nr 2. Helt i stil med andra klassiker inom genren som Frontschwein och Soldat i waffen SS.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Östfrontsserien i SMB

Inlägg av Marcus » 21 april 2013, 18:08

Vad är det för böcker?

/Marcus

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Östfrontsserien i SMB

Inlägg av B Hellqvist » 21 april 2013, 18:26

Det är de här böckerna (i flera fall inte publicerade på engelska):

Mitt helvete på östfronten av William Lubbeck och David B. Hurt
Från Leningrad till slutstriden i Ostpreussen. Det tunga kompaniet i infanteriregementet var hans förband. William Lubbeck började kriget som soldat och slutade som kompanichef.

Med Wiking och Nordland av Odd Helge Brugrand
Ivar Skarlo anmälde sig som frivillig 16 år gammal och hamnade i division Wiking och Kaukasus. Han stred med division Nordland i Oranienbaum och Narva. Denna frontskildring lämnar ingen läsare oberörd.

Pansarsoldat på östfronten av Armin Böttger
Armin Böttger var underofficer i pansarregementet i 24. pansardivisionen. Han stred i huvudsak med den medeltunga stridsvagnen Panzer IV. Fantastiska bilder med egen kamera, 16 sidor färgbilder.

Jag slogs för Stalin! av Vasilij Krisov
Vasilij Krisov sårades flera gånger men återvände gång på gång till fronten. Han stred med pansarvärnskanonvagnar (SU-85) och SU-122, från Stalingrad till Königsberg 1945.

Ur askan i elden! av Herbert Maeger
Herbert Maeger gick med i SS som 19-åring och stred i Leibstandarte SS Adolf Hitler i tre år innan han förflyttade till straffbrigaden Dirlewanger. Vi får läsa om strider vid Mius 1941, Kursk 1943 och Oder 1945.

Det grymma kriget av Vilho Kankare
En verklighetstrogen skildring av hur det var att vara ung finsk soldat vid fronten under fortsättningskriget 1941–1944. Vilho Kankare tjänstgjorde i 5. fältartilleriregementet och deltog mestadels striderna på Karelska näset.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Östfrontsserien i SMB

Inlägg av Marcus » 21 april 2013, 18:29

Tackar.

Jag lämnade SMB för en tid sedan, jag gillar inte bokklubbskonceptet med fasta "tacka nej" datum etc, men ibland har de onekligen intressanta titlar som man inte hittar så lätt på andra håll.

/Marcus

Konigsberg
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 24 februari 2008, 20:22

Re: Östfrontsserien i SMB

Inlägg av Konigsberg » 21 april 2013, 22:09

Tycker att SMB ryckt upp sig rejält de sista åren med många intressanta titlar, särskilt om man är intresserad Östfronten under andra världskriget. Jag tänker på denna serie men även böckerna om estniska Waffen-SS, ¨Nordlandboken¨ samt ett par verk till. Är det förresten någon som beställt Luftwaffeklocken eller Kampfschwimmerklockan och kan ge ett utlåtande?

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5041
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Östfrontsserien i SMB

Inlägg av Battler » 22 april 2013, 15:51

Några andra titlar från SMB om östfronten, som utgivits det senaste året.

Ostpreussen undergång 1944 - 1945 En kamp utan nåd, av Kurt Dieckert & Horst Grossman.
Kommendant i Festung Breslau Om 82 dagars belägring motstånd och undergång, av Hans von Ahlfen & Hermann Niehoff.
Röd storm över Königsberg 1945 Fästningen Faller!, av Otto Lasch.
__________________________________
MVH

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Re: Östfrontsserien i SMB

Inlägg av Lasse » 24 april 2013, 22:16

Konigsberg skrev:Tycker att SMB ryckt upp sig rejält de sista åren med många intressanta titlar, särskilt om man är intresserad Östfronten under andra världskriget. Jag tänker på denna serie men även böckerna om estniska Waffen-SS, ¨Nordlandboken¨ samt ett par verk till. Är det förresten någon som beställt Luftwaffeklocken eller Kampfschwimmerklockan och kan ge ett utlåtande?
Hej,

Nu är jag förvisso lite partisk men - Luftwaffe klockan är jag mycket nöjd med. Automatiskt urverk, stilren, bättre storlek än originalet. Så under förutsättning att man förstår sig på hur ett automatiskt urverk fungerar bör man bli nöjd. Kampfschwimmer går ännu inte att uttala sig om då det ännu bara är förhandsteckning, men rent allmänt klockmässigt bör man bli nöjd med den om man gillar Luftwaffe-klockan.

Mvh,

Christer Bergström
Medlem
Inlägg: 260
Blev medlem: 17 december 2005, 18:17
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Östfrontsserien i SMB

Inlägg av Christer Bergström » 25 april 2013, 18:42

Konigsberg skrev:Tycker att SMB ryckt upp sig rejält de sista åren med många intressanta titlar, särskilt om man är intresserad Östfronten under andra världskriget. Jag tänker på denna serie men även böckerna om estniska Waffen-SS, ¨Nordlandboken¨ samt ett par verk till.
Kan bara instämma. Jag vill gärna lägga till att de även gett ut en serie ryska veteranskildringar från östfronten - vilket är ganska unikt:

"Ryska pansarsoldater berättar: T-34 möter Tiger"
"Ryska artillerister i strid med Wehrmacht: Stalins slägga"
"Ryska stridsflygare i förtvivlad kamp mot övermakten: Luftwaffe slår till".

De är redigerade och skrivna av den välrenommerade ryske militärhistorikern Artem Drabkin, som rest runt och djupintervjuat ett mycket stort antal ryska krigsveteraner. Resultatet är en serie ganska unika böcker som, utan den gamla sovjetiska ensidigheten, ger en osminkad bild av kriget på östfronten från det ryska perspektivet. Dessutom parat med välinitierade faktabeskrivningar där Drabkins djupa kunskaper i ämnet är märkbart. Om ni frågar mig så är dessa böcker helt omistliga för den som vill försöka förstå kriget på östfronten.

Med vänliga hälsningar

Christer Bergström
www.bergstrombooks.se

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Östfrontsserien i SMB

Inlägg av Martin Lundvall » 25 april 2013, 19:49

Christer Bergström skrev:
Kan bara instämma. Jag vill gärna lägga till att de även gett ut en serie ryska veteranskildringar från östfronten - vilket är ganska unikt:

"Ryska pansarsoldater berättar: T-34 möter Tiger"
"Ryska artillerister i strid med Wehrmacht: Stalins slägga"
"Ryska stridsflygare i förtvivlad kamp mot övermakten: Luftwaffe slår till".
Kan inte uttala mig om böckerna, men jag tycker titlarna är felaktiga. "Sovjetiska" hade varit bättre, vad heter de på orginalspråket?

/Martin

Christer Bergström
Medlem
Inlägg: 260
Blev medlem: 17 december 2005, 18:17
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Östfrontsserien i SMB

Inlägg av Christer Bergström » 25 april 2013, 21:03

Ja, på originalspråket heter de t.ex. (i det ena fallet) "Ja dralsja na T-34, izbrannoje". Väl värda att rekommendera i alla fall.

Med vänliga hälsningar

Christer Bergström
www.bergstrombooks.se

Konigsberg
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 24 februari 2008, 20:22

Re: Östfrontsserien i SMB

Inlägg av Konigsberg » 7 maj 2013, 15:00

¨Med Wiking och Nordland¨ var en riktig tungviktare. Nu ser jag fram emot ¨Jag slogs för Stalin¨.

Skriv svar