Aldrig mätt på Hitler

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Aldrig mätt på Hitler

Inlägg av Marcus » 7 december 2012, 15:11

spett skrev:Det klandras grand i andras ögon.
De som evigt upprepar sig om moral och ondska och som är så ignoranta om detaljerna att de bara flinar åt att andra bryr sig... Det är de som har ett "väldigt smalt kunskaps/intresseområde".
Sedan har de fått problemställningsprivilegiet, de bestämmer vad som är viktigt, utvärderar och betygsätter alla andra.
Hur gick det till ? Skrev han retoriskt.
Ursäkta men vad pratar du om? Ordet "smalt" är inte en värdering utan helt enkelt motsats till ett "brett" intresseområde. Du förefaller hitta kritik mot till exempel de som är specialintresserade av Luftwaffes svärd (för ett ta ett av exemplen jag använde mig av ovan) när jag inte kommit med någon sådan, det jag påpekat är att kunskap gällande någon detalj inte ger kunskap om helheten oavsett ämne, detta faktum innebär inte att det skulle vara "fel" att läsa om något väldigt smalt (!) ämne om man så önskar.

Jag har inte några åsikter om att till exempel tyska bandfordon i södra Frankrike skulle vara något "sämre" ämne att läsa om än Europeiskt imperiebyggande i Afrika (för att ta den bok som ligger på sängbordet just nu) och har inte idenna tråden något sådant heller även om du av okänd anledning tycks vilja läsa in det i mitt inlägg.

/Marcus

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Aldrig mätt på Hitler

Inlägg av spett » 7 december 2012, 19:27

Ehmm... Marcus Wendel är inte någon som man kan beskylla för Wilful Ignorance. Men som jag skrev är det vad jag gjorde.
Det var dock inte så jag tänkte från början. Jag tänkte alltfort på de som citerades i DN-artikeln från början av tråden.
Men det kom ut fel.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Aldrig mätt på Hitler

Inlägg av Artur Szulc » 7 december 2012, 21:13

I artikeln som Hans länkar till finns många påståenden som tangerar psykoanalytiskt mumbo jumbo.

Även om Henrik Arnstad återger en förmodligen korrekt slutsats, att kriget är identitetsskapande, vilket man inte behöver vara forskare för att inse.

I våra dagar relateras moraliska frågor tämligen frekvent till just kriget och Förintelsen.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Skriv svar