Bra bok om 1400-talet?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Bra bok om 1400-talet?

Inlägg av Valdemar Sappi » 2 december 2012, 19:19

Är urdålig på det röriga 1400-talet fram till Vasa 1523.
Rotade i hyllorna. Somnar när jag tittar på böcker som Carlsson Roséns Sveriges Historia o. sånt.
Något förslag? Som inte är 'svenskt' utan ser det hela grundligt nordiskt...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Bra bok om 1400-talet?

Inlägg av Ralf Palmgren » 3 december 2012, 09:51

Valdemar Sappi skrev:Är urdålig på det röriga 1400-talet fram till Vasa 1523.
Rotade i hyllorna. Somnar när jag tittar på böcker som Carlsson Roséns Sveriges Historia o. sånt.
Något förslag? Som inte är 'svenskt' utan ser det hela grundligt nordiskt...
Varför somnar du då du tittar i böcker av Gottfrid Carlsson? Han har skrivit flera fortfarande hållande klassiker om svensk medeltid. Jag håller med dig då det gäller Jerker Rosén. Hans svenska översiktsverk om svensk medeltidshistoria är redan föråldrad. Det här både språkligt och forskningsmässigt.

Nu är jag inte helt säker på vad du vill veta om 1400-talet. Om du är intresserad av politisk historia så finns det ett känt populärhistoriskt verk skrivet av Lars-Olof Larsson. Hans bok heter Kalmarunionens tid. Från drottning Margareta till Kristian II. Den är utgiven av bokförlaget Rabén Prisma i Stockholm år 1997.

Skriv svar