Ny bok om Ardenneroffensiven

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Ardennerna 1944-1945 Hitlers Vinteroffensiv

Inlägg av NIL » 30 augusti 2013, 07:20

rocksweden skrev:Hej jag är ny här, jag köpte en bok skriven av Christer Bergström som heter Ardennerna 1944-1945 Hitlers Vinteroffensiv, och nu
har jag läst nästan hela boken och måste säga att den är fantastisk och enormt intressant bok. Jag och min familj besökte Ardennerna nu i år och blev förälskade i området och byarna. När vi kom hem så tipsade min kompis om Christers Bergströms bok, och eftersom jag är mycket intresserad av krigshistorier, så köpte jag boken, Jag rekommenderar boken om ni vill veta sanningen om Ardennerna
Kul att jag hittade hit, bra och intressant sida/forum
Välkommen till forumet.
Berätta gärna mer om din resa, sådant är alltid välkommet.

/NIL
Äh, det löser sig.

Christer Bergström
Medlem
Inlägg: 260
Blev medlem: 17 december 2005, 18:17
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ardennerna 1944-1945 Hitlers Vinteroffensiv

Inlägg av Christer Bergström » 30 augusti 2013, 12:39

rocksweden skrev:Hej jag är ny här, jag köpte en bok skriven av Christer Bergström som heter Ardennerna 1944-1945 Hitlers Vinteroffensiv, och nu
har jag läst nästan hela boken och måste säga att den är fantastisk och enormt intressant bok. Jag och min familj besökte Ardennerna nu i år och blev förälskade i området och byarna. När vi kom hem så tipsade min kompis om Christers Bergströms bok, och eftersom jag är mycket intresserad av krigshistorier, så köpte jag boken, Jag rekommenderar boken om ni vill veta sanningen om Ardennerna
Kul att jag hittade hit, bra och intressant sida/forum
Tack för dina vänliga ord, Rocksweden! Kul att du gillar boken - och Ardennerna! Jag har själv varit där flera gånger. Jag och en annan kille håller på och filar på en gruppresa i Ardennerna sommaren 2014, så håll koll på min hemsida www.bergstrombooks.se om det.

Pratade f.ö. nyss i telefon med en av de bokhandlar som tagit hem "Ardennerna 1944-1945". De har redan sålt 60 % av de exemplar som de fick i början av veckan och beställer snart mer.

Med vänliga hälsningar

Christer Bergström
www.bergstrombooks.se
www.vaktelforlag.se

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Ny bok om Ardenneroffensiven

Inlägg av B Hellqvist » 11 september 2013, 20:09

Fick min bok idag, och efter att ha bläddrat igenom den så vill jag säga att Christer producerat en fullpoängare. Det som imponerar mest vid en snabbtitt är den enkla men effektiva layouten. Inget gör att en bok känns föråldrad mer än en som fallit för modenycker, men här är en stramt layoutad bok med fint återgivna foton, gott om tydliga kartor, färgprofiler, etc. Om ni har ett intresse för andra världskrigets slag i allmänhet och Ardenneroffensiven i synnerhet, så är det här boken att köpa.

Christer Bergström
Medlem
Inlägg: 260
Blev medlem: 17 december 2005, 18:17
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ny bok om Ardenneroffensiven

Inlägg av Christer Bergström » 24 september 2013, 17:39

B Hellqvist skrev:Fick min bok idag, och efter att ha bläddrat igenom den så vill jag säga att Christer producerat en fullpoängare. Det som imponerar mest vid en snabbtitt är den enkla men effektiva layouten. Inget gör att en bok känns föråldrad mer än en som fallit för modenycker, men här är en stramt layoutad bok med fint återgivna foton, gott om tydliga kartor, färgprofiler, etc. Om ni har ett intresse för andra världskrigets slag i allmänhet och Ardenneroffensiven i synnerhet, så är det här boken att köpa.
Tack så mycket, B Hellqvist! Boken Ardennerna 1944-1945 : Hitlers vinteroffensiv går faktiskt alldeles utmärkt försäljningsmässigt. Jag är nu uppe i ca 1550 sålda/beställda ex, av en upplaga på 3000, och på bara en månad. Fortsätter det i den takten, kan den snart vara slut, och då kommer jag att prioritera den engelska upplagan före en ny svensk upplaga...

Vaktel Förlag och Ardennerna 1944-1945 kommer f.ö. att finnas på Bokmässan i Göteborg torsdag 26 sept - söndag 29 sept, monter A02:50, Egenutgivarna. Välkomna att titta förbi!
:milsmile:

Med vänliga hälsningar

Christer Bergström
www.bergstrombooks.se
www.vaktelforlag.se

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Ny bok om Ardenneroffensiven

Inlägg av B Hellqvist » 24 september 2013, 21:45

Wow! Grattis till den välförtjänta framgången! Med den takten så verkar det mindre sannolikt att SMB kommer att kunna erbjuda boken, eller?

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Ny bok om Ardenneroffensiven

Inlägg av Artur Szulc » 24 september 2013, 21:49

Välkomna att titta förbi!
Bli inte förvånad om jag gör det!
:milsmile:

Och Grattis till försäljningsframgången!
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Christer Bergström
Medlem
Inlägg: 260
Blev medlem: 17 december 2005, 18:17
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ny bok om Ardenneroffensiven

Inlägg av Christer Bergström » 24 september 2013, 22:23

Artur: Det blir riktigt kul om vi ses! Hoppas! :)

B Hellqvist: Det är många som sagt att de väntar med att köpa tills SMB får hem den. Men sedan kanske den tar slut illa kvickt. :wink:

OK, dags för skönhetssömnen innan det bär iväg towards the southwest. :thumbsup:

Med vänliga hälsningar

Christer Bergström
www.bergstrombooks.se
www.vaktelforlag.se

Christer Bergström
Medlem
Inlägg: 260
Blev medlem: 17 december 2005, 18:17
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ny bok om Ardenneroffensiven

Inlägg av Christer Bergström » 24 september 2013, 22:24

Fick förresten alldeles nyss ett nytt läsaromdöme om Ardennerna 1944-1945:
Jag har precis fått hem mitt ex och efter läst första kapitlen kan jag ge den högsta betyg. Nu saknar jag visserligen djupare detaljkunskap i ämnet, men jag kan inte hitta något att anmärka på innehållsmässigt så här långt. Förutom att vara välskriven är bildmaterialet och layouten oerhört bra. Gillar speciellt att det finns små inskjutna texter t ex om Morgenthauplanen, åldern på soldaterna, osv.
Med vänliga hälsningar

Christer Bergström
www.bergstrombooks.se
www.vaktelforlag.se

Christer Bergström
Medlem
Inlägg: 260
Blev medlem: 17 december 2005, 18:17
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ny bok om Ardenneroffensiven

Inlägg av Christer Bergström » 1 oktober 2013, 22:04

Ny recension av Ardennerboken:
Vill man veta allt, och då menar jag allt, om slaget om Ardennerna 1944-1945 då ska man läsa den här boken. För den vanlige bokläsaren med ett allmänintresse för Andra världskriget är den kanske lite överkurs. För det är svårt att hänga med ibland bland kartor, truppförflyttningar, olika befäl och vapenslag. Jag har läst ganska många böcker om Andra världskriget, och den här är den mest omfattande av dem alla.

Det är en välgjord bok, författaren har lagt ner ett oerhört arbete på att ta fram fakta och jämföra statistik över förluster på båda sidor, något som är nästan omöjligt, då båda sidor ville förstora sina vinster eller förminska sina förluster.

Den gängse historieuppfattningen är att slaget om Ardennerna var över i och med att staden Bastognes inringning av tyska trupper bröts vid jultid 1944. Bergström visar att slaget fortsatte ännu drygt en månad till, med stora förluster på båda sidor. Först den 2 februari 1945 var de allierade tillbaka vid den frontgräns som fanns den 16 december 1944 när slaget inleddes.

Det som också visas klart i boken är den enorma överlägsenhet som, främst det tyska pansaret hade. De amerikanska Shermantanksen var chanslösa mot de tyska Panter och Panzer som formligen pulvriserade de amerikanska tanksen. Lägg till de tyska marktruppernas offervilja mot amerikanarnas mer försiktiga offensiver.

Det som räddade de allierade var det totalt överlägsna flygvapnet och artilleriet som bombade sönder tyskarnas underhållslinjer och även förstörde många av de tyska stridsvagnarna, vilket gjorde att marktrupperna långsamt kunde avancera.

Den här boken är inte skriven för den vanlige läsaren. Men för den som vill fördjupa sig ordentligt i slaget om Ardennerna är den klart läsvärd.
http://ronnie.ivarhamarsman.se/#home
Med vänliga hälsningar

Christer Bergström
http://www.bergstrombooks.se
http://www.vaktelforlag.se

Christer Bergström
Medlem
Inlägg: 260
Blev medlem: 17 december 2005, 18:17
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ny bok om Ardenneroffensiven

Inlägg av Christer Bergström » 21 november 2013, 22:18

Utdrag ur Bibliotekstjänst recension av Ardennerna 1944-1945: Hitlers vinteroffensiv.
Ardennerslaget har mest skildrats från de västallierades synvinkel, men i boken ges dock båda sidor utrymme. Boken har hundratals illustrationer, ett stort antal kartor och andra bilagor och är ytterst detaljerad och utförlig. Sammanfattningsvis är Christer Bergströms bok en lysande, välskriven och grundlig genomgång av ett av andra världskrigets avgörande slag. Författaren har skrivit ett stort antal böcker om andra världskriget och är internationellt välrenommerad som expert.
Lektör: Tord Rönnholm.

Christer Bergström
Medlem
Inlägg: 260
Blev medlem: 17 december 2005, 18:17
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ny bok om Ardenneroffensiven

Inlägg av Christer Bergström » 26 november 2013, 19:07

Boken "Ardennerna 1944-1945" kommer det att pratas om på Vetenskapsradion Historia i P 1 torsdag 19 december. Lyssna gärna på poddradion efteråt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... kel=146669

Christer Bergström
Medlem
Inlägg: 260
Blev medlem: 17 december 2005, 18:17
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ny bok om Ardenneroffensiven

Inlägg av Christer Bergström » 19 december 2013, 17:36

Lyssna gärna på inslaget om min bok "Ardennerna 1944-1945" i julklappstipsprogrammet av vetenskapsradion historia på sverigesradio.se (sändes torsd 19 december 2013). :) Inslaget börjar 10 min in på programmet och är drygt 5 min långt.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/29 ... gramid=407

Med vänliga hälsningar

Christer Bergström
www.bergstrombooks.se
www.vaktelforlag.se

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7147
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Ny bok om Ardenneroffensiven

Inlägg av sonderling » 20 december 2013, 07:39

Christer Bergström skrev:Lyssna gärna på inslaget om min bok "Ardennerna 1944-1945" i julklappstipsprogrammet av vetenskapsradion historia på sverigesradio.se (sändes torsd 19 december 2013). :) Inslaget börjar 10 min in på programmet och är drygt 5 min långt.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/29 ... gramid=407

Med vänliga hälsningar

Christer Bergström
http://www.bergstrombooks.se
http://www.vaktelforlag.se
Ja jag hörde. Kommer nog läsa boken lagom till 70 årsdagen men jag är lite skeptisk. Jag tycker fortfarande offensiven var korkad och anser att man skulle skickat allt man hade till östfronten. Men det är klart jag är inte en sinnesjuk galning som gjort mig skyldig till årtusendets brott. :D

Sonderling

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Ny bok om Ardenneroffensiven

Inlägg av B Hellqvist » 20 december 2013, 08:39

sonderling skrev:Men det är klart jag är inte en sinnesjuk galning som gjort mig skyldig till årtusendets brott.
...än.

Christer Bergström
Medlem
Inlägg: 260
Blev medlem: 17 december 2005, 18:17
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ny bok om Ardenneroffensiven

Inlägg av Christer Bergström » 26 december 2013, 11:18

sonderling skrev:
Christer Bergström skrev:Lyssna gärna på inslaget om min bok "Ardennerna 1944-1945" i julklappstipsprogrammet av vetenskapsradion historia på sverigesradio.se (sändes torsd 19 december 2013). :) Inslaget börjar 10 min in på programmet och är drygt 5 min långt.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/29 ... gramid=407

Med vänliga hälsningar

Christer Bergström
http://www.bergstrombooks.se
http://www.vaktelforlag.se
Ja jag hörde. Kommer nog läsa boken lagom till 70 årsdagen men jag är lite skeptisk. Jag tycker fortfarande offensiven var korkad och anser att man skulle skickat allt man hade till östfronten. Men det är klart jag är inte en sinnesjuk galning som gjort mig skyldig till årtusendets brott. :D

Sonderling
Intressant, Sonderling. Varför menar du att det mest rationella - från Hitlers perspektiv då alltså - hade varit att skicka allt man hade till östfronten? Hade det inte bara obönhörligen malts ned där? Var det inte större chans att åstadkomma något mot den svagaste fienden, de västallierade, genom att i Clausewitz' anda kraftsamla mot denna?

Vad hade hänt om det dåliga flygvädret hade fortsatt i tre-fyra dagar till under Ardenneroffensiven?

Med vänliga hälsningar

Christer Bergström
www.bergstrombooks.se
www.vaktelforlag.se

Skriv svar