det röda massanfallet

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Flavius Aëtius
Tidigare medlem
Inlägg: 162
Blev medlem: 27 juli 2002, 22:11
Ort: Rom

det röda massanfallet

Inlägg av Flavius Aëtius » 16 januari 2003, 22:40

Finns det någon här som läst "det röda massanfallet"?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: det röda massanfallet

Inlägg av MD650 » 16 januari 2003, 23:10

Flavius Aëtius skrev:Finns det någon här som läst "det röda massanfallet"?
Ja, men det var ett tag sedan. Har för mig att den var lite speciell.

:)

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 16 januari 2003, 23:33

Oja, visst är den speciell. Men i vissa fall kan man säga att han var före sin tid. Läsvärd, men det gäller att sålla en del. Man bör ha ett intresse för stridsteknik eftersom en del kretsar kring hur man skall uppträda i olika miljöer osv.

--

Flavius Aëtius
Tidigare medlem
Inlägg: 162
Blev medlem: 27 juli 2002, 22:11
Ort: Rom

Inlägg av Flavius Aëtius » 17 januari 2003, 21:13

jag har för mej att det var fd SS soldaten Gösta borg som skrev den

Haegg
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:58

Inlägg av Haegg » 24 januari 2003, 11:27

Kompanichefen skrev:Men i vissa fall kan man säga att han var före sin tid.
--
Jag har inte läst boken men känner till den. Jag under på vilket sätt (vilka sätt) författaren var före sin tid?

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 24 januari 2003, 22:54

Haegg skrev:
Kompanichefen skrev:Men i vissa fall kan man säga att han var före sin tid.
--
Jag har inte läst boken men känner till den. Jag under på vilket sätt (vilka sätt) författaren var före sin tid?
Vad jag åsyftade var att det tog tid innan Sverige "kom ikapp" många andra länder eftersom vi inte deltog i kriget och på så sätt inte fick motsvarande stridserfarenhet. Borgs bok innehåller flera intressanta avsnitt som bygger på denna stridserfarenhet, t.ex. organisation på bataljonsnivå och nedåt, pansarproblem och stridsutrustning. Jag känner i vart fall igen mig i flera av de problem och beskrivningar som faktiskt är aktuella än idag. Jag har tyvärr inte boken framför mig så att jag inte ge några tydliga exempel.

--

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 24 januari 2003, 23:07

Finns det något sätt att få tag i denna bok utan att behöva använda någon suspekt nationalistisk sajt?

Haegg
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:58

Inlägg av Haegg » 24 januari 2003, 23:22

Kompanichefen

Okej, så det du menar är att han vara före sin tid här i Sverige pga sina stridserfarenher. Jag trodde du menade att han låg före sin tid internationellt sett. Jag blev lite nyfiken då jag fått intrycket att det är en ganska rättfram bok byggd på erfarenheter från östfronten utan några större innovationer. Det låter mer naturligt att han låg före de flesta här i landet som aldrig sett sovjetiskt pansar.

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 25 januari 2003, 00:59

Haegg skrev:Kompanichefen

Okej, så det du menar är att han vara före sin tid här i Sverige pga sina stridserfarenher. Jag trodde du menade att han låg före sin tid internationellt sett. Jag blev lite nyfiken då jag fått intrycket att det är en ganska rättfram bok byggd på erfarenheter från östfronten utan några större innovationer. Det låter mer naturligt att han låg före de flesta här i landet som aldrig sett sovjetiskt pansar.
Hmm, inte för att jag förstår skillnaden direkt. Vi menar nog samma sak fast vi beskriver det på olika sätt, tror jag.

--

Albert
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: 11 april 2002, 12:51
Ort: Helsingborg

Inlägg av Albert » 4 februari 2003, 17:35

Patrik skrev:Finns det något sätt att få tag i denna bok utan att behöva använda någon suspekt nationalistisk sajt?
Det beror på vad du menar med suspekt nationalistisk sajt...
Jag köpte mitt ex från "Old Eagle" och de kan man väl iofs kalla suspekta, men nationalistiska...njae...

Jag hade dock hoppats att boken hade handlat mer om hans egna erfarenheter...och inte vad Sverige skulle göra i ett eventuellt krig mot ryssen...

Skriv svar