R.I.P. Gitta Sereny

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: R.I.P. Gitta Sereny

Inlägg av Amund » 29 juni 2012, 18:54

Jag har ofta undrat hur det kan vara så svårt att förstå hur en människa nästan alltid anpassar sig till den rådande omgivningen och vad den står för och representerar, mekanismen är densamma i många situationer där den enskilde påverkas och uppsluts i gruppens handlande och bedömningar. När t.ex 7-8 unga killar våldtar en berusad och medvetslös 13-årig tjej är det uppenbart hur gruppmekanismen åsidosätter den ordinarie känslan av rätt och fel och det är oftast så att dessa grabbar enskilt är vad man kallar normala hyggliga grabbar men som hamnat i en situation där verkligheten förvrängts och omkullkastat de normala värdegrunderna.

Ungefär så tolkar jag de vittnesmål som G Sereny skriver om i sina böcker. När det kommer till frågan varför…? Har Speer inte riktigt haft modet att svara det enda riktiga… att det kändes helt normalt och att det i de oroliga omständigheterna när det begav sig knappast föreföll särskilt anmärkningsvärt… Det är den enda rimliga förklaring som jag skulle kunna acceptera åtminstone, men det låter självklart inte bra i efterhand och därav dessa invecklade efterhandskonstruktioner huruvida man var med i Wannsee eller inte, som om det skulle ha ändrat någonting? :roll:

Jag är tyvärr säker på att både jag och andra som läser detta och räknar sig som duktiga yrkesmän skulle utfört sitt arbete med bravur - även i Tredje riket. :(
varjag skrev: Frågan uppstår - HUR undgick Albert Speer galgen????, Varjag
En som också borde vara intresserad av varför vore nog Fritz Sauckel…
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fritz_Sauckel

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2263
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: R.I.P. Gitta Sereny

Inlägg av cats » 29 juni 2012, 19:27

Amund skrev:
varjag skrev: Frågan uppstår - HUR undgick Albert Speer galgen????, Varjag
En som också borde vara intresserad av varför vore nog Fritz Sauckel…
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fritz_Sauckel
För att inte nämna den 'respektable' Alfried Krupp. Men, som redan antytts, det gick politik i Nurnbergrättegången och då blev det som det blev. Halvdant

Skriv svar