Dödsskalle på gravsten

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Dödsskalle på gravsten

Inlägg av Ralf Palmgren » 13 juni 2012, 21:22

Min syster var förra veckan i Sorø klosterkyrka i Danmark. Där fanns en gravsten på golvet från medeltiden. Där fanns text på latin och en dödsskalle. Den påminner om dödsskallen som är sammankopplad med pirater. En dödsskalle med två ben i kors under dödsskallen. De frågade vad det är för en dödsskalle. Nu är jag inte själv heraldiker så jag kunde inte på rak arm besvara frågan. Jag drog dock den slutsatsen att den kan ha med pirater att göra. Speciellt tänker jag nu på vitaliebröderna som var aktiva i Norden under senmedeltiden. Jag har nog sett en liknande dödsskalle någonstans förut men är inte säker på var. Hur ser vitaliebrödernas symbol ut? Har dödsskallen något att göra med dem eller andra pirater?

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Dödsskalle på gravsten

Inlägg av Lasse O » 13 juni 2012, 23:04

Har det inte istället något att göra med trohet intill döden eller något sådant? B l a är ju tyskar särskilt förtjusta i sådan symbolik men de kan väl knappast ha uppfunnit symbolen med en dödskalle med korslagda ben.
http://de.wikipedia.org/wiki/Totenkopfhusaren

Att den skulle ha något med Vitaliebröderna har jag svårt att tro.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Dödsskalle på gravsten

Inlägg av Sarvi » 14 juni 2012, 08:37

Dödskallen med korslagda benknotor som piratkännetecken är väl bara belagt från 1700-talet och framåt? Dödskallen (ev med benknotor) är däremot en gammal symbol för människans dödlighet och alltings förgänglighet.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Dödsskalle på gravsten

Inlägg av Hexmaster » 14 juni 2012, 09:13

Idag sätter få dödskallar på gravar. Men bruket har varit allmänt. Tittar man efter hittar man timglas, skelett och dödskallar i mängd.
Bild
Exempel från Uppsala.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Dödsskalle på gravsten

Inlägg av Schwemppa » 14 juni 2012, 09:32

För att inte tala om Vanitas-temat i målningar...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vanitas

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Dödsskalle på gravsten

Inlägg av B Hellqvist » 14 juni 2012, 12:50


Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Dödsskalle på gravsten

Inlägg av Schwemppa » 14 juni 2012, 13:07

Sedan har vi ju benhuset i Sedlec, en verklig orgie i ben och skallar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sedlec_Ossuary

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Dödsskalle på gravsten

Inlägg av Schwemppa » 14 juni 2012, 13:33

Förresten, angående huruvida Vitaliebröderna hade någon symbol med dödskalle... Jag känner inte till någon sådan, och skulle spontant ha svarat nej, men när jag googlade runt så hittade jag något kul.

Det förefaller som att Medeltidsveckan på Gotland har börjat hemsökas av pirater på senare år, och de tycks ha utvecklat en flagga baserad på Mecklenburgs vapen och flagga (kolla bildspelet i länken). Det är ju passande, eftersom Vitaliebröderna understödde Albrekt av Mecklenburg. :)

http://www.helagotland.se/noje/default. ... id=7039535
Bilagor
vitaliebröder.jpg
vitaliebröder.jpg (28.04 KiB) Visad 3868 gånger

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Dödsskalle på gravsten

Inlägg av lampros » 14 juni 2012, 18:16

Ralf Palmgren skrev:Min syster var förra veckan i Sorø klosterkyrka i Danmark. Där fanns en gravsten på golvet från medeltiden. Där fanns text på latin och en dödsskalle. Den påminner om dödsskallen som är sammankopplad med pirater. En dödsskalle med två ben i kors under dödsskallen. De frågade vad det är för en dödsskalle. Nu är jag inte själv heraldiker så jag kunde inte på rak arm besvara frågan. Jag drog dock den slutsatsen att den kan ha med pirater att göra. Speciellt tänker jag nu på vitaliebröderna som var aktiva i Norden under senmedeltiden. Jag har nog sett en liknande dödsskalle någonstans förut men är inte säker på var. Hur ser vitaliebrödernas symbol ut? Har dödsskallen något att göra med dem eller andra pirater?
OT: dödskalleflaggan är (var) skräckinjagande. Men det symboliska värdet ligger väl lika mycket i den svarta duken som i motivet. I västlig tradition sägs svart fana betyda "take no prisoners". Jag har det från amerikanska inbördeskriget där syd i slutfasens desperation, i post-1863-desperationen efter Lincolns emancipationstal, tänkte hota med att "run up the black flag". Alltså som en protest mot denna ideologiska inblanding i dess politik (slavfrigörelse, fanns som bekant ej med i nords krigsmål från början).

Jag har ingen källa på det dock. Minns dock att det lär ha funnits ett insektsmedel över där som hette Black Flag. Totalt krig mot insekter...!

Nu ser jag på wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Parley att "[t]he internationally recognized symbol for offering parley is a black flag, particularly in the context of shipping. For example a ship at war wishing to enter parley with its attackers may raise a black flag to indicate this."[1] Parley = parlamentering, alltså förhandling under vapenstillestånd. Det låter förvirrande. Jag menar, varför ska man kalla ett insektsgift för Black Flag om inte för att indikera totalt krig, take no prisoners, utrotning...? Man parlamenterar ju inte med de små liven precis...! Nåväl, den svarta fanans symbolvärde som take no prisoners-signal må diskuteras (liksom dess symbol som anarkistflagga mm).

OT inom OT är att inom islam har man svart som kalifernas färg, därav de många svarta fanorna. Detta lär ha inspirerat Tolkien där den goda sidan (ja, Gondor) hade svarta fanor med silverbrodyr. (Jag har en Tolkienbild på min blogg med detta motiv iaf, dock får jag inte länka till min blogg så glöm det.)

Edit: här är en Gondorflagga, silverstickat träd på svart grund: http://lotr.wikia.com/wiki/Flags_and_Banners Om det sedan är inspirerat av muslimska flaggor må diskuteras.

Edit 2: svart flagga betydde nog parlamentering i alla fall. Svart flagg hissades av (pirat)skepp, sägandes "ge er". Vägrade det approcherade skeppet ge sig hissade piratskeppet röd flagg, indikerande "take no prisoners": http://en.wikipedia.org/wiki/Anarchist_symbolism
Both the black and red flags first gained notoriety for their use by Buccaneers, who were pirates of French origin operating in the West Indies. The black flag (later the "Jolly Roger") was displayed, or 'run up' the mast, first as an indication that the lives of the crew would be spared if they surrendered. If the crew resisted, the red flag would then be displayed to indicate that the offer of amnesty had been withdrawn; no prisoners would be taken...
OT igen: röd flagg användes enligt uppgift av trupper som skulle skjuta på upprorsmän. Då kan man tänka sig att några vänsterrebeller, kanske i Frankrike på 1800-talet, slet åt sig en sådan i en sådan skärmytsling. Var det så den röda fanan blev symbol för kommunismen...?

Skriv svar