Antony Beevor

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Antony Beevor

Inlägg av Stellan Bojerud » 10 juni 2012, 17:26

B Hellqvist skrev:
"the military history of the second world war has become so crushingly, exhaustingly overfamiliar"
Japp. Det krävs något exceptionellt för att ett verk ska resa sig över den stora mängden böcker på samma tema. Jag har läst ett par böcker av Beevor (Stalingrad och Berlin), och gillade dem, men han verkar på det stora hela gilla att röra sig i vältrampade spår. Han citerades idag i DN att han vill skriva en bok till: om Ardenneroffensiven 1944. Nåja, man får väl vara glad att han inte känt kravet att han måste skriva ännu ett bidrag till den rikhaltiga floran av böcker om operation Barbarossa...
Ardenneroffensiven 1944. Intressant. Då måste han förhålla sig till chefen 6.SS-armén, oberstgruppenführer (generalöverste) Joseph "Sepp" Dietrich. Det är inte så lätt. Sagde D var en enkel, ärlig och rättfram person och därför svårbedömd i en nazi-kontext. Det krävs balansgång för att ge en rättvisande bild av D.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Antony Beevor

Inlägg av Battler » 11 juni 2012, 06:59

Intervju med Antony Beevor och Peter Englund i Svt.

http://svt.se/kultur/bok/skriver-jattev ... rldskriget
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Antony Beevor

Inlägg av sonderling » 11 juni 2012, 12:41

http://www.svd.se/kultur/jag-har-en-bok ... 263203.svd
I juni 1944 kapitulerade en ung soldat i tysk uniform, men med asiatiskt utseende, och överlämnade sig till de amerikanska styrkorna i Normandie. De amerikanska fallskärmssoldater som hade tagit honom till fånga hade till en början svårt att förstå vem han egentligen var. Var det en japan i tysk uniform?

Det visade sig att han hette Yang Kyoungjong, var 26 år gammal och kom från Korea. Denne stackare hade tvångsrekryterats av japaner sex år tidigare, tillfångatagits av Röda armén i Manchuriet och skickats till sovjetiskt arbetsläger. 1942, när Sovjet finkammade landet efter ny kanonmat, tvångsrekryterades han och skickades att slåss mot tyska Wehrmacht i Ukraina. Tyskarna tog honom i sin tur till fånga 1943 och året därpå sattes han in den tyska armén för att slåss mot de allierade i Frankrike. Han hamnade därefter i krigsfångeläger i Storbritannien, men kunde senare flytta till USA, där han levde fram till sin död 1992.
Det är just för sådana här små udda historier i historien som jag gillar Beevor. Jag blev plötsligt lite mer sugen på att läsa boken.
Ardenner offensiven känns lite uttjatad men om han hittat en annan vinkel på den episoden så kanske även det är värt att skriva om.

Sonderling

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Antony Beevor

Inlägg av Battler » 11 juni 2012, 15:07

Anthony Beevors böcker om tiden kring andra världskriget når makalösa försäljningssiffror i hela världen. Nu har hans nionde bok i ämnet kommit.
http://www.svd.se/kultur/jag-har-en-bok ... 263203.svd
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Antony Beevor

Inlägg av sonderling » 11 juni 2012, 15:19

Jag såg förövrigt att en annan favorit också kommit ut med en bok om andra världskriget ( i höstas), nämnligen Max Hastings med titeln all hell let loose.

Sonderling

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Antony Beevor

Inlägg av Marcus » 15 juni 2012, 17:20

sonderling skrev:http://www.svd.se/kultur/jag-har-en-bok ... 263203.svd
I juni 1944 kapitulerade en ung soldat i tysk uniform, men med asiatiskt utseende, och överlämnade sig till de amerikanska styrkorna i Normandie. De amerikanska fallskärmssoldater som hade tagit honom till fånga hade till en början svårt att förstå vem han egentligen var. Var det en japan i tysk uniform?

Det visade sig att han hette Yang Kyoungjong, var 26 år gammal och kom från Korea. Denne stackare hade tvångsrekryterats av japaner sex år tidigare, tillfångatagits av Röda armén i Manchuriet och skickats till sovjetiskt arbetsläger. 1942, när Sovjet finkammade landet efter ny kanonmat, tvångsrekryterades han och skickades att slåss mot tyska Wehrmacht i Ukraina. Tyskarna tog honom i sin tur till fånga 1943 och året därpå sattes han in den tyska armén för att slåss mot de allierade i Frankrike. Han hamnade därefter i krigsfångeläger i Storbritannien, men kunde senare flytta till USA, där han levde fram till sin död 1992.
Det är just för sådana här små udda historier i historien som jag gillar Beevor. Jag blev plötsligt lite mer sugen på att läsa boken.
Just den historien är väl rätt välbekant? Det har t.o.m. gjorts film om den: http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 3#p1662283

/Marcus

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Antony Beevor

Inlägg av sonderling » 15 juni 2012, 17:57

Tja, den var ny för mig. Tack för film tipset, jag hoppas att den kommer på DVD snart.
(Jag hittade den inte på discshop, är den ny?)

Sonderling

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Antony Beevor

Inlägg av B Hellqvist » 15 juni 2012, 19:12

sonderling skrev:Tja, den var ny för mig. Tack för film tipset, jag hoppas att den kommer på DVD snart.
(Jag hittade den inte på discshop, är den ny?)
Släpps nog senare i år.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Antony Beevor

Inlägg av varjag » 16 juni 2012, 13:13

Jag har tidigare och i andra trådar, skrivit korta rader om Beevors böcker. Där jag accentuerat en del uppfattningar - som repeteras här..... upphaussad militärhistoriker - inte upptäcka någonting nytt - gamla hjulspår o.s.v.
Jag tror jag använde uttrycket ''uppvärmd skåpmat'' nån gång.....

Visst har han bra flyt i texterna, men mycket nytt - serverar han inte.

Men, han skriver inte för gamla belästa stötar som varjag. Han skriver för en ny generation läsare - och har säkert väckt intresse för ämnena hos många av dagens människor. Och det är BRA!

tycker - Varjag

Jokke
Medlem
Inlägg: 745
Blev medlem: 7 augusti 2005, 22:47

Re: Antony Beevor

Inlägg av Jokke » 29 juli 2012, 20:02

Någon som vet när boken finns tillgänglig i pocket? Hur lång tid brukar det ta?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Antony Beevor

Inlägg av B Hellqvist » 29 juli 2012, 21:21

Johan Croneman på DN läser mycket litteratur om 2VK, och han recenserade boken i dagens kulturbilaga (ska posta länk så snart som möjligt). Han ansåg att alla gymnasister skulle få varsitt exemplar för att förstå kriget bättre. På det hela taget gav han boken ett mycket högt betyg.

Pocketutgåvan kommer nog tidigast framåt julen.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Antony Beevor

Inlägg av LasseMaja » 29 juli 2012, 22:28

varjag skrev:Visst har han bra flyt i texterna, men mycket nytt - serverar han inte.
Med tanke på hur pass nära i tid WWII ligger och hur pass enormt mycket det är skrivet om det, så är ju frågan om det finns så speciellt mycket nytt att tillföra?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Antony Beevor

Inlägg av B Hellqvist » 30 juli 2012, 01:24

LasseMaja skrev:
varjag skrev:Visst har han bra flyt i texterna, men mycket nytt - serverar han inte.
Med tanke på hur pass nära i tid WWII ligger och hur pass enormt mycket det är skrivet om det, så är ju frågan om det finns så speciellt mycket nytt att tillföra?
Mycket av det som publiceras nuförtiden är detaljerade betraktelser av enskilda slag och kampanjer. När det gäller de stora dragen så är 2VK utforskat. Vad nyare litteratur verkar inrikta sig på är att få bort myter som t.ex. om Wehrmachts oförvitlighet, och att betrakta konflikten ur ett vidare perspektiv. Man kan säga att det rör sig om finputs repektive fördjupning.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Antony Beevor

Inlägg av Amund » 30 juli 2012, 09:58

Jag tycker Hellqvist sammanfattning är bra och riktig, de stora skeendena är nog hyfsat kartlagda men det finns nog åtskilligt att utreda och kartlägga om både det individuella och det kollektiva tänkandet och handlandet.

Jag är själv lite trött på alla personliga skildringar av fronten som samtliga oavsett nationalitet, bekräftar en stereotyp bild av respektive lands soldat. Ryska piloter vet berätta hur tyska piloter skjuter ned ryssar i fallskärmar, vilket ryssar aldrig skulle göra. Den allierade soldaten drivs av bombastiska slagord om fred och frihet och sin egen armés moraliska förträfflighet. Wehrmachtsoldaten är ytterst professionell och duglig, saknar helt politisk övertygelse och reagerar med avsky på varje orättvisa, dessutom är det enbart kamratskapen som driver honom vidare i kampen, krigsbrott har han aldrig sett eller hört talas om. :roll:

Lite väl grovt förenklat kanske men lite som jag upplever personliga skildringar. Jag menar inte att någon ljuger utan människan är nog en komplicerad varelse.

Ett underbart undantag är Ivans krig av Chaterine Merridale där hon kan se igenom och även analysera veteranernas kollektiva förnekanden av att våldtäkter och plundringar skulle ha förekommit.

Jokke
Medlem
Inlägg: 745
Blev medlem: 7 augusti 2005, 22:47

Re: Antony Beevor

Inlägg av Jokke » 30 juli 2012, 11:56

B Hellqvist skrev:Johan Croneman på DN läser mycket litteratur om 2VK, och han recenserade boken i dagens kulturbilaga (ska posta länk så snart som möjligt). Han ansåg att alla gymnasister skulle få varsitt exemplar för att förstå kriget bättre. På det hela taget gav han boken ett mycket högt betyg.

Pocketutgåvan kommer nog tidigast framåt julen.
Jag håller med. Dock är det väl, som Croneman är inne på, inte främst om andra världskriget som de stora kunskapsluckorna finns hos skolelever. Ibland kan det känns tråkigt med all fokus på just det kriget, även om det är logiskt.

Skriv svar