Antony Beevor

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2510
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Antony Beevor

Inlägg av gostap » 8 november 2012, 14:02

Amund skrev:Jag tycker Hellqvist sammanfattning är bra och riktig, de stora skeendena är nog hyfsat kartlagda men det finns nog åtskilligt att utreda och kartlägga om både det individuella och det kollektiva tänkandet och handlandet.

Jag är själv lite trött på alla personliga skildringar av fronten som samtliga oavsett nationalitet, bekräftar en stereotyp bild av respektive lands soldat. Ryska piloter vet berätta hur tyska piloter skjuter ned ryssar i fallskärmar, vilket ryssar aldrig skulle göra. Den allierade soldaten drivs av bombastiska slagord om fred och frihet och sin egen armés moraliska förträfflighet. Wehrmachtsoldaten är ytterst professionell och duglig, saknar helt politisk övertygelse och reagerar med avsky på varje orättvisa, dessutom är det enbart kamratskapen som driver honom vidare i kampen, krigsbrott har han aldrig sett eller hört talas om. :roll:

Lite väl grovt förenklat kanske men lite som jag upplever personliga skildringar. Jag menar inte att någon ljuger utan människan är nog en komplicerad varelse.

Ett underbart undantag är Ivans krig av Chaterine Merridale där hon kan se igenom och även analysera veteranernas kollektiva förnekanden av att våldtäkter och plundringar skulle ha förekommit.

Kan bara instämma.....
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Inlägg: 1663
Blev medlem: 13 september 2004, 11:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Antony Beevor

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 2 augusti 2019, 10:32

Någon som vet var man kan hitta försäljningssiffrorna för Anthony Beevors böcker? I Sverige och internationellt.
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)

Skriv svar