Finns någon riktigt bra biografi om Napoleon?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
gnikam4
Medlem
Inlägg: 213
Blev medlem: 22 januari 2011, 13:41
Kontakt:

Finns någon riktigt bra biografi om Napoleon?

Inlägg av gnikam4 » 13 maj 2012, 19:48

Jag tycker om att läsa om Napoleontiden men har trots det faktiskt aldrig läst en Napoleon-biografi. Känns dock som att det börjar bli dags nu, särskilt som jag för tillfället huggit in på en matig bok om revolutionen. Och jag trodde jag hittat boken för mig på biblioteket, nämligen Alan Schoms tjocka biografi. Men så kollade jag upp den på nätet och upptäckte att flertalet recensenter ansåg honom överdrivet Napoleonfientlig, och då kändes inte boken lika lockande längre.

Så vad finns för alternativ?

Jag tänker mig här en biografi som behandlar både hans personlighet, hans politiska gärning och hans krigande, utan allt för tydligt fokus på någotdera. Den får gärna vara på engelska och ganska tjock.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Finns någon riktigt bra biografi om Napoleon?

Inlägg av Marcus » 13 maj 2012, 20:44

Frankofilen Herman Lindqvist har skrivit en biografi över honom men den har jag inte läst så jag kan inte kommentera innehållet.

/Marcus

Jokke
Medlem
Inlägg: 745
Blev medlem: 7 augusti 2005, 22:47

Re: Finns någon riktigt bra biografi om Napoleon?

Inlägg av Jokke » 13 maj 2012, 21:00

Marcus Wendel skrev:Frankofilen Herman Lindqvist har skrivit en biografi över honom men den har jag inte läst så jag kan inte kommentera innehållet.

/Marcus
Rena hyllningskrönikan. Men funkar som introduktion.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Finns någon riktigt bra biografi om Napoleon?

Inlägg av lampros » 15 maj 2012, 07:27

Jokke skrev:
Marcus Wendel skrev:Frankofilen Herman Lindqvist har skrivit en biografi över honom men den har jag inte läst så jag kan inte kommentera innehållet.

/Marcus
Rena hyllningskrönikan. Men funkar som introduktion.
Lindkvists bok är bra. Även Felix Markhams "Napoleon" är OK. Den gavs ut på svenska på 60-talet. Mer om allt detta här - om Napoleons gräshoppor, Napoleons längd (1,68 cm) och lite annat: http://lennart-svensson.blogspot.se/200 ... oppor.html

gnikam4
Medlem
Inlägg: 213
Blev medlem: 22 januari 2011, 13:41
Kontakt:

Re: Finns någon riktigt bra biografi om Napoleon?

Inlägg av gnikam4 » 21 maj 2012, 00:26

Markhams bok verkar bra. Tack för tipset Lampros!

Skriv svar