Prissättning e-böcker

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Prissättning e-böcker

Inlägg av Marcus » 30 mars 2012, 18:07

Är det någon som har kolla på varför förlagen prissätter (svenskspråkiga) eböcker som de gör? Om vi tar biografin över Steve Jobs av Walter Isaacson som exempel så kostar den inbunden 184kr, som ebok 145kr och som storpocket 89kr (prisexempel från Adlibris). Att en inbunden bok är dyrast kan jag förstå men hur kan en elektronisk bok vara dyrare än en pocket som trots allt har tryck och transportkostnader?

/Marcus

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Prissättning e-böcker

Inlägg av lampros » 30 mars 2012, 19:38

Svar: ren stöld. Jag kanske är extrem men jag anser att e-böcker bör vara gratis. Här ger jag fem argument för detta:

[länk till blogg med upprepade politiska inlägg togs bort]

Invändingar kan vara: men översättare då, ska de jobba gratis...? Tja, jag tänker främst på författare som vill bli lästa. De skriver sin bok, lägger sedan ut den på nätet. Win-win. Svindyra e-böcker, e-bokslån och annat är old school om ni frågar mig.

Summa summarum: tekniken medger att man lägger ut sina verk gratis, varför krångla till det? Gällande författarens eventuella ersättning säger jag: "Sänd ditt guld över havet och du får tillbaka det tusenfalt."

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Prissättning e-böcker

Inlägg av LasseMaja » 30 mars 2012, 23:01

Tja, det är ju en komersiell marknad. Man tar så mycket betalt som man kan. Finns det möjligheter sätter man alltid ett högre pris. Målsättningen är i första hand ekonomisk vinst.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Prissättning e-böcker

Inlägg av Marcus » 31 mars 2012, 10:01

Jag tänkte inte på synpunkter på om någon tycker allt ska vara gratis eller på det uppenbara faktum att de vill tjäna pengar, jag var intresserad av om någon med insyn i branschen kände till hur resonemangen kring just prisskillnaderna mellan de olika formaten går. Personligen är jag fortfarande gammaldags och köper inte några eböcker så jag berörs inte direkt men det verkar i mina ögon udda då förlagen borde uppmuntra försäljningen av eböcker då deras kostnader per styck måste vara mycket lägre än vid tryck.

/Marcus

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Prissättning e-böcker

Inlägg av Martin Lundvall » 31 mars 2012, 11:09

Ingen insyn i branschen, men kan det vara så enkelt som att e-böcker fortfarande är rätt nytt och de som har anammat är en liten grupp men som inte bryr sig om priset. Det är samma personer som byter telefon så fort det har kommit ut en ny häftigare. I takt med att produkten når en bredare marknad så kommer priset bli mer avgörande.

en.wikipedia.org/wiki/Diffusion_of_innovations

/Martin

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Prissättning e-böcker

Inlägg av Marcus » 31 mars 2012, 11:13

Det är en bra poäng Martin, men vad jag förstått så har iPads och dylika plattor redan spritts till fler än bara den första gruppen i Sverige så rimligen borde branschen nu försöka sprida intresset för eböcker bland denna trots allt relativt stora grupp?

/Marcus

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Prissättning e-böcker

Inlägg av Johan Matsson » 1 april 2012, 05:59

Jag har nog aldrig läst en riktig e-bok. En pocket har i alla fall inte samma typografiska kvalitet som en inbunden bok vilket gör den svårare att tekniskt sett läsa, även om det låter konstigt. En e-bok kanske har grafiska fördelar, förutom att den ligger på en skärm. Kan ju röra sig om något slags spelregler det rör sig om. Pocket är samma sak som en dåligt beskuren film sänd på TV, jämfört med närmare originalet beskuren och ljudsatt DVD,eller biofilmen visad på bra biograf.
Samtidigt kostar det att ha en sak liggande på en internetplats också. Rena rama gissningar från min sida.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2259
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Prissättning e-böcker

Inlägg av cats » 1 april 2012, 07:17

Jag läste min första e-bok för ett par veckor sedan. Däremot köpte jag den inte, utan lånade den på biblioteket. En förvånansvärt positiv överraskning. Rätt behaglig att läsa och lätt att ladda ner (fast jag måste ta ner ett program för att kunna läsa den)

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Prissättning e-böcker

Inlägg av lampros » 1 april 2012, 10:26

Johan Matsson skrev:Jag har nog aldrig läst en riktig e-bok. En pocket har i alla fall inte samma typografiska kvalitet som en inbunden bok vilket gör den svårare att tekniskt sett läsa, även om det låter konstigt. En e-bok kanske har grafiska fördelar, förutom att den ligger på en skärm. Kan ju röra sig om något slags spelregler det rör sig om. Pocket är samma sak som en dåligt beskuren film sänd på TV, jämfört med närmare originalet beskuren och ljudsatt DVD,eller biofilmen visad på bra biograf.
En "riktig e-bok" är enligt mig en e-pub fil (motsv), en html-historia där man kan variera radlängd och typstorlek. Då nyttjar man tekniken till fullo, då kan man som läsare få textformatet precis som man vill.

Men jag gissar att inte alla producenter ids göra html-filer av sina pdf:er. Man lägger helt enkelt upp pdf:en och säger "detta är e-boken, varsågod och köp". Då får man ett "stelt" dokument, man får den sidindelning, radlängd och typstorlek som gäller även för pappersboken.

Den som vill se exempel på en e-bok som e-pub respektive pdf kan gå hit och kolla, fritt upplagda saker. E-pubfilen ifråga kräver programmet Calibre för att kunna läsas:

[länk till blogg med upprepade politiska inlägg togs bort]

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Prissättning e-böcker

Inlägg av Martin Lundvall » 1 april 2012, 16:19

Marcus Wendel skrev:Det är en bra poäng Martin, men vad jag förstått så har iPads och dylika plattor redan spritts till fler än bara den första gruppen i Sverige så rimligen borde branschen nu försöka sprida intresset för eböcker bland denna trots allt relativt stora grupp?
Förvisso, men även om läsplattor spritts till fler än vanliga teknikfreaks så betyder det inte att e-böcker har spritts till en större grupp.
DN har tagit upp det samma frågeställning, de kommer inte mycket längre till att det är skillnader i pris mellan olika förlag.
http://www.dn.se/dnbok/dnbok-hem/stora- ... a-e-bocker

/Martin

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Prissättning e-böcker

Inlägg av LasseMaja » 15 april 2012, 18:43

http://blog.svd.se/wallstreet/2012/04/1 ... teve-jobs/

Priskartell på e-böcker kanske?

Det känns väl lite grann som när CD-skivan kom inom musiken. Priset sätts högre trots att det uppenbart är en billigare produkt att tillverka. Man tar helt enkelt chansen att höja prisnivån när formatet ändras.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Prissättning e-böcker

Inlägg av Marcus » 16 april 2012, 10:06

LasseMaja skrev:http://blog.svd.se/wallstreet/2012/04/1 ... teve-jobs/

Priskartell på e-böcker kanske?
Det skulle inte alls förvåna mig, dock var min jämförelse ovan taget från en av de vanliga bokhandlarna, inte iTunes med de fördelar och nackdelar deras lösning har.

/Marcus

Skriv svar