SS-Staten

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 15 januari 2003, 07:04

hehe, sitter själv och väntar på mina och farsans böcker.

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 15 januari 2003, 16:24

Johan Elisson skrev:*Gissar på att Sveriges alla brevbärare är hemligt förälskade i SS och har tagit böckerna själva...* :lol:

/Johan
Du skulle bara veta...... Det är inte för inte som jag har ett förflutet som Postis. ;-)


~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 15 januari 2003, 16:26

Nu hade tydligen min brevbärare tröttnat på boken och lämnat den i min brevlåda. :D Fick nummer 2 058 av de 7 999 som givits ut som specialupplaga.

/Johan

Martin Månsson
Medlem
Inlägg: 513
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:15
Ort: Sverige

Inlägg av Martin Månsson » 15 januari 2003, 23:50

Någon som har läst den och vill dela med sig lite? Vad som är bra respektive mindre bra med den, källorna osv. Martin Månsson?

Jag läste denna för många år sedan och har läst om den några gånger. Den är helt klart läsvärd men tillhör inte mina personliga favoritböcker. Som flera redan har skrivit så är den gammal och mycket ny information som hade platsat i boken saknas. Den upplagan jag har (utgiven 1977) har en del felaktigheter (Årtal bland annat om jag minns rätt) i sig som jag hoppas man korrigerat till denna nyutgåva. Angående KZ litteratur finner jag Gitta Sereneys bok "Vid Avgrunden" mer givande än denna.

Jag personligen hade hellre sett en nyutgåva av Heinz Höhnes utmärkta bok "Hitlers SS och Gestapo" alternativt en översättning av Robert Koehls bok "The Black Corps - The Structure and Power struggles of the Nazi SS" som är det bästa jag läst någonsin om SS organisationen. Ej heller att förglömma George C. Browders båda böcker "Hitlers Enforces - The Gestapo and SS Security Service in the Nazi Revolution" samt "Foundations of the Nazi Police State - The formation of SIPO and SD".

Ovanstående bok föranleder även en liten korrigering av vad som stod i "Pennan och Svärdet" Nr:12a (Som jag fick). Det står i boken SS-Staten att SS grundades 1929 vilket är fel, artikeln i P&S skriver inte heller att det korrekta årtalet är 1925 (Himmler själv gick med i SS 1925 som dess 168:e medlem). Himmler blev RFSS (Reichsführer-SS) den 6 januari 1929 men organisationen fanns innan han tillträdde som dess chef. Faktum är att han var den fjärde av totalt fem ledare för SS. Vidare står det i P&S att SD bildades 1934, korrekt år och datum är 10 augusti 1931, då som Hauptabteilung 1c, namnet SD kom mycket riktigt 1934 men organisationen hade då funnits i tre år. Kontrollen över Gestapo fick Himmler redan i mars/april 1934 och inte 1936 som det står i P&S, 1936 utnämndes Himmler till "Reichsführer-SS und Chef der Deutschen Polizei".

Angående boken om de vita bussarna skall denna införskaffas vid tillfälle. Någon som fått den kanske kan kika om namnet Olaf W. Fehrmann finns med och hur frekvent det nämns.

Martin

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 16 januari 2003, 08:35

Martin Månsson skrev:
Faktum är att han var den fjärde av totalt fem ledare för SS.
Martin
Vem var den femte?

Tack för en bra genomgång av boken i övrigt!

/Forsberg

Martin Månsson
Medlem
Inlägg: 513
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:15
Ort: Sverige

Inlägg av Martin Månsson » 16 januari 2003, 09:14

Vem var den femte?
Den siste Reichsführer-SS var Gauleiter Karl Hanke som hade posten från 29 april 1945 tills 8 maj 1945.

Martin

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 16 januari 2003, 11:07

Martin Månsson skrev:
Vem var den femte?
Den siste Reichsführer-SS var Gauleiter Karl Hanke som hade posten från 29 april 1945 tills 8 maj 1945.

Martin
Misstänkte att det kunde ha varit något sådant. Blev Himmler avsatt efter att han "underhandlande" med Västmakterna blev känt av Hitler?

/Forsberg

Martin Månsson
Medlem
Inlägg: 513
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:15
Ort: Sverige

Inlägg av Martin Månsson » 16 januari 2003, 11:57

Misstänkte att det kunde ha varit något sådant. Blev Himmler avsatt efter att han "underhandlande" med Västmakterna blev känt av Hitler?
Svar ja, liksom Hermann Göring blev Himmler utslängd ur såväl partiet som ur SS och blev av med samtliga sina befattningar inom staten. Himmlers mål var bland annat att få till en separatfred med västmakterna så att man skulle kunna rikta in spillrorna av den tyska armén mot ryssen.

Martin

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Mats » 16 januari 2003, 15:28

Tack för svaret Martin.

Skall börja läsa den snart. Har än så länge bara bläddrat igenom den och kollat på bilderna, de var fruktansvärda.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 16 januari 2003, 15:51

Styrkan (och svagheten) med Kogons bok är förstås att han själv har upplevt att sitta åratal i koncentrationsläger, och således har förstahandsiakttagelser av hur SS bedrev lägeriet. Såsom systematisk sociolog kunde han sätta sina iakttagelser i ett större sammanhang redan när han upplevde dem. Å andra sidan lider man ju alltid risken att väga andra läger efter dem man själv upplevt.

Boken har helt klart sin plats i bokhyllan, även om den som sagt bör kompletteras med andra mer historiskt researchade böcker.

Alfa Romeo
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:46
Ort: Stockholm

Inlägg av Alfa Romeo » 16 januari 2003, 18:42

Ingen som har nån ny information om vad som hände med Karl Hanke? Han var ju gauleiter i Breslau som kapitulerade till ryssarna i början av maj 45. Har läst allt från att att han blev avrättad av sina egna till att han flydde i en helikopter-prototyp och försvann.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 16 januari 2003, 20:33

Tydligen verkar Karl Hanke gått upp i rök efter kriget, förmodligen - om han nu överlevde - tog han väl sig antingen till Mellersta Östern eller Sydamerika.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 16 januari 2003, 21:02

Angaende Karl Hanke:

Jag hittade: "Karl Hanke blev tillfangatagen av tjeckiska partisaner den 5 maj 1945. Han förblev dock oidentifierad, men sköts till döds under ett flyktförsök vid Neudorf, Sudetenland, juni 1945.

Detta är dock bara ett antagande. Ingen lär vara gladare än han själv, om alla spar efter honom slutar vid Breslau...

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 16 januari 2003, 22:49

Jo, jag hittade oxå den där informationen vid en snabb sökning på nätet.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 16 januari 2003, 22:59

Patrik skrev:Jo, jag hittade oxå den där informationen vid en snabb sökning på nätet.
näää, det säger du inte :) , det var bra att du sa det till oss.... :wink:

Skriv svar