"In the Highest Tradition" dok. om armetraditioner

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

"In the Highest Tradition" dok. om armetraditioner

Inlägg av Blixten » 7 mars 2012, 10:28

Ligger hemma sjuk men tillräckligt frisk för att glo igenom en dokumentärserie som jag vill tipsa om:

http://www.youtube.com/watch?v=W11BbX06_og

Den handlar om traditioner hos den brittiska armens regementen. Fullt med sergenter som smälller i klackarna och marscherar konstigt och överklassiga officerare som bara är sådär som man tror att dom är. (Vissa av officerarna pratar och sitter när nationalsången spelas, men det skall visst vara så...)

Visste ni, varför skåler "The rocket troop" för *kungen*? Och vilken kung är det? Jag blev klart överraskad när jag förstod att det var...! Om någon visste det utan att ha sett filmen kan ni väl svara!

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: "In the Highest Tradition" dok. om armetraditioner

Inlägg av Göstring » 7 mars 2012, 17:36

Blixten skrev: Visste ni, varför skåler "The rocket troop" för *kungen*? Och vilken kung är det? Jag blev klart överraskad när jag förstod att det var...! Om någon visste det utan att ha sett filmen kan ni väl svara!
Gissar på den svenske, då det brittiska raketartilleriet var underställt den svenska kåren under kampanjen i Tyskland.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: "In the Highest Tradition" dok. om armetraditioner

Inlägg av Blixten » 7 mars 2012, 20:08

Rätt gissat. Under slaget vid Leipzig gjorde rakettruppen stort intyck på Karl XIV Johan. Svenske kungen skickar fortfarande tackkort varje år!

http://en.wikipedia.org/wiki/O_Battery_ ... _Artillery

Det tycker jag iallfall är extremt coolt!

Vad som hänt med brittiska regementstraditioner sedan serien gjordes 1989 kanske forumets traditionalister kan berätta om? Många regementen har försvunnit eller blivit bataljoner inom sammanslagna regementen sedan dess. Och hela prylen med ogifta officerare som har sitt "hem" i mässen där regementets musiker spelar för dem känns inte tidsenlig.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: "In the Highest Tradition" dok. om armetraditioner

Inlägg av tyskaorden » 12 mars 2012, 00:22

Det finns en intressant bok som heter Encyclopedia of Modern British Army Regiments av P.D. Griffin som utkom 2006 så den är rätt så uppdaterad vad det gäller traditionsbevarandet efter de senaste regementssamanslagningarna.

Exempelvis har The King's Royal Hussars (bildat 1992 genom en sammanslagning av The Royal Hussars (Prince of Wales's Own) och 14th/20th King's Hussars) från 14th/20th King's Hussars (vilka i sin tur fått den från 14th Hussars) traditionen med "The Emperor". Detta är en dryckesbägare som änvänds för skålar i officersmässen på gästkvällar. "The Emperor" är ursprungligen en försilvrad resepotta som erövrades av 14th Light Dragoons från kung Joseph (Bonaparte) av Spaniens övergivna vagn efter slaget vid Vittoria 1813. Sedan 1929 behöver de arma yngre officerarna vid regementet inte tömma hela kärlet på dess alkoholhaltiga innehåll, men det används fortfarande för "the loyal toast" och skålet för regementschefen HKH The Princess Royal (Prinsessan Anne, drottning Elizabeth II:s dotter). Regementet blåser även tapto 21.50 istället för det brukliga 22.00. Denna sed härstammar från 11th Hussars vars berömda befälhavare lord Cardigan dog på detta klockslag.

Skriv svar