Finns det källor om operor på 1700-talet?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Finns det källor om operor på 1700-talet?

Inlägg av Ralf Palmgren » 3 januari 2012, 22:33

Finns det källor om vem (främst kungliga) som deltog i urpremiären för en viss opera på 1700-talet? Jag är också intresserad av annan samtida information om operan från urpremiärkvällen. Jag menar nuförtiden skrivs det programblad och annan information så varför skulle det inte finns liknande information om operor på 1700-talet. För tillfället är jag mest intresserad av operan Julius Caesar. Den hade urpremiär i London på torsdagen den 20 februari 1724.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Finns det källor om operor på 1700-talet?

Inlägg av Dûrion Annûndil » 6 januari 2012, 22:48

Från Wikipedia:
I Sverige uppfördes operan för första gången på Operan i Stockholm den 23 februari 1985 med Mikael Bellini i huvudrollen och på Drottningholmsteatern 2001 med Lawrence Zazzo och Laura Claycomb i huvudrollerna (och svenska mezzosopranen Malena Ernman i rollen som Sesto).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Giulio_Cesare_in_Egitto
Det är ju inte nödvändigtvis så att operorna når till avkroken Stockholm redan under 1700-talet... :)

Det borde väl vara lättast att leta upp någon bok svensk bok om opera, för att läsa historien, men det är ju möjligt att det finns bevarat kungens dagordning eller någon slags kalender på Riksarkivet?

Mvh -Dan

Peter G
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 20 januari 2012, 15:52

Re: Finns det källor om operor på 1700-talet?

Inlägg av Peter G » 20 januari 2012, 17:07

Det finns en bok som heter Kungliga Teatern i Stockholm. Repertoar 1773-1973, om du vill veta vad de har haft för sig där.
Dock vet jag ännu inte om de medverkande nämns.

Skriv svar