Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av MD650 » 13 december 2011, 07:02

Fredrik Andersson skrev: Nu var inte jag där och är heller inte insatt i just den strid ni diskuterar. Men att slå ut en innervägg och förbereda för eldgivning med pv-vapen tar inte många minuter. Det har jag egen erfarenhet av. Hade amerikanerna en period av 30 minuter upp till ett par timmar på sig så borde de ha varit väl förskansade och förberedda.
Det går ju att skjuta från ett rum med pvvapen.... åtminstone en gång ;)
:)

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av Artur Szulc » 13 december 2011, 08:25

Observera att Christer Bergström är medlem av forumet, och även om han inte varit aktiv på över två år, så skyddas han av forumreglerna.
Men har någon brutit mot forumreglerna i den här tråden? Det enda jag kan komma på är epitet "ökänd" och det skriver inte jag under på att Bergström skulle vara.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av B Hellqvist » 13 december 2011, 08:35

Vill bara stämma i bäcken...

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av Hexmaster » 13 december 2011, 09:06

"Horribelt fel" undrar Artur, även om man kan diskutera detaljer så tycker jag att tonen är värst. Sådant är dessutom svårare att argumentera emot.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av Artur Szulc » 13 december 2011, 11:20

"Horribelt fel" undrar Artur, även om man kan diskutera detaljer så tycker jag att tonen är värst. Sådant är dessutom svårare att argumentera emot.
Precis, "tonen" är en svår faktor att argumentera mot. Men som allt annat kan även den diskuteras. Allting behöver inte vara en argumentation för eller emot.

Lite OT
Att döma av info på Bergströms hemsida så förbereder han tydligen en bok om Ardenneroffensiven.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av MD650 » 13 december 2011, 11:42

Artur Szulc skrev:
Lite OT
Att döma av info på Bergströms hemsida så förbereder han tydligen en bok om Ardenneroffensiven.
Har du nån länk?
:)

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av Artur Szulc » 13 december 2011, 11:49

Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av sonderling » 13 december 2011, 12:00

Fredrik Andersson skrev:Jag förstår vad du menar a77. Tycker att axelmakterna rutinmässigt nedvärderas, förlöjligas eller förringas i många "populärvetenskapliga" texter så som artiklar eller större reportage. Nu generaliserar jag lite men jag tror vi menar samma sak. Visst har jag läst bra artiklar om tyska generaler eller japanska krigsinsatser men de är alldeles för få för att kunna kompensera för de återkommande, inte sällan dåligt maskerade, hyllningarna till allierade soldaters tappra kamp mot Ondskans Mörka Styrkor (När ska vi t ex få se en tysk "Saving Private Ryan" eller "The Pacific"???).

Observera att jag här absolut inte tar ställning för totalitära regimer, folkmord eller krigsförbrytelser. Jag menar bara att det alltid i alla diskussioner och dispyter finns tre sanningar - din, min och den riktiga sanningen
Jag känner igen detta fast i nutid, och finns det inte så borde det finnas nån psykologisk term för det.
Man både förlöjligar och underskattar motståndaren på samma gång. I modern tid så tycker jag att man gör detta med Amerikanska soldater (av sådana som inte gillar USA) och dito med diverse motståndståndare/ styrkor i mellanöstern. Nu senast Iran.
Det är både dumt och livsfarligt.

Fast och andra sidan tycker jag att man bör ära de allierades soldaternas tappra kamp mot ondskans makter. :D
Just för att de lyckades hålla stången mot profitionella armeér och dessutom oftast var ledda av idiotiska befäl.(ja säger bara Hurtgen forrest :roll: ).

i alla diskussioner och dispyter finns tre sanningar - din, min och den riktiga sanningen
Eller som man sa i sydstaterna när jag bodde där. "Its your lie and you can tell it any way you want it." :)
axelmakterna rutinmässigt nedvärderas, förlöjligas eller förringas i många "populärvetenskapliga
Fast inte sker det så generellt nuförtiden? Hmmm, fast jag kanske inte läser så mycket populärvetenskapligt heller förståss....

Sonderling

Trismegistus
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 3 januari 2006, 12:59
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av Trismegistus » 13 december 2011, 12:34

Är inte själva titeln på boken till viss del missvisande? "Ardennerna 1944-1945 - Hitlers sista offensiv".
Den sista tyska offensiven skulle jag nog inte kalla det. Vad hände med Operation Nordwind i januari 1945?

Sedan måste jag ställa frågan på vilket sätt Bergström skulle vara ökänd? Jag har läst flera av hans tidigare böcker och hans böcker om Jagdwaffe samt titlarna om flygstriderna på östfronten tycker jag höll bra kvalitet.

joakimp23
Utsparkad
Inlägg: 87
Blev medlem: 24 mars 2011, 22:13

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av joakimp23 » 13 december 2011, 12:47

Nja sista offensiven var väl ändå de i Ungern Mars 45....

Ökänd är han för att han i de flesta av de artiklar han fått publicerade i tacksamt avsomnade Levande Historia gladelige drar på alltför stora växlar i det han skriver. Kolla in hans egen blänkare om den kommande boken, "...hundratals Tiger, Panther och Kungstigrar...." Merparten av vagnarna tysken användei offensiven var StuG, P4 och Jagdp IV. Mindre än 100 Tigrar - båda varianterna tillsammans o kanske 100-150 panther totalt. Det blir knappast hundratals, i alla fall inte enligt svenska normer. Vidare "Hitlers elitsoldater...." Nja, så särskilt mycket elit fanns knappast kvar i de förbanden. Merparten var tvångsinkallade barn, luftwaffepersonal, folktyskar, marin personal etc. Utbildningsnivå: 8 veckor. Men om man framställer lede fi som "elit" o "hundratals av de modernaste vagnarna" så blir ju de allierades bedrift att stoppa dom så mycket större.....

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av MD650 » 13 december 2011, 14:44

Trismegistus skrev:Är inte själva titeln på boken till viss del missvisande? "Ardennerna 1944-1945 - Hitlers sista offensiv".
Den sista tyska offensiven skulle jag nog inte kalla det. Vad hände med Operation Nordwind i januari 1945?
Håller med.
Enl. mitt förmenande så var det fler operationer efter dec -44.
Det kan ju vara så att han anser att det var den sista "stora" operationen i väster.
:)

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av Fredrik Andersson » 13 december 2011, 15:03

Han vore ju inte den förste författaren som är av den uppfattningen i sådana fall. För övrigt tycker jag joakimp23 har en sund synpunkt - vad var en "elitsoldat" i det här skedet av kriget? En fjortis med SS-runor på kragen? I sådana fall är 4-dagars Hemvärnet i Sverige att likställa med SSG eftersom de har likadana uniformer...
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Trismegistus
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 3 januari 2006, 12:59
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av Trismegistus » 13 december 2011, 15:51

MD650 skrev:
Trismegistus skrev:Är inte själva titeln på boken till viss del missvisande? "Ardennerna 1944-1945 - Hitlers sista offensiv".
Den sista tyska offensiven skulle jag nog inte kalla det. Vad hände med Operation Nordwind i januari 1945?
Håller med.
Enl. mitt förmenande så var det fler operationer efter dec -44.
Det kan ju vara så att han anser att det var den sista "stora" operationen i väster.
:)
Fast Nordwind borde rimligtvis också klassas som en stor operation i väster. Det var ju inte tal om ett litet anfall med tre stridsvagnar i stil med Kellys Hjältar. Fast ändras titeln till Ardennerna 1944-1945 - Hitlers sista offensiv i väster under december 1944" så rätar det ju ut frågetecknen :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av MD650 » 13 december 2011, 16:20

Trismegistus skrev: Fast Nordwind borde rimligtvis också klassas som en stor operation i väster.
Håller med.
Det beror sedan på vad man definerar som stor operation.
Men som sagt, operation Nordwind torde räknas som en tillräcklig stor operation.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av MD650 » 13 december 2011, 16:44

Trismegistus skrev: Fast Nordwind borde rimligtvis också klassas som en stor operation i väster. Det var ju inte tal om ett litet anfall med tre stridsvagnar i stil med Kellys Hjältar. Fast ändras titeln till Ardennerna 1944-1945 - Hitlers sista offensiv i väster under december 1944" så rätar det ju ut frågetecknen :)
Operation Frühlingserwachen 6-16 mars -45 fanns ju.
:)

Skriv svar