Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av MD650 » 12 december 2011, 22:24

Artur Szulc skrev:

I det här fallet, pga min okunskap, måste jag fråga: om man bortser från Bergströms underlåtenhet att omnämna kompetensen hos Waffen SS, så undrar jag vad som är så horribelt fel i det han skriver, dvs,

"Dess arroganta mannar skapade trafikkaos bakom linjerna genom att köra in på vägar avsedda för den reguljära armen, och bidrog på så vis till att försinka framryktningen. De stångade sig blodiga mot de starka amerikanska försvarslinjerna istället för att kringgå dessa, de körde sina stridsvagnar in på kolonn in på de smala gatorna där de blev ett lätt byte för amerikanska soldater som satt i husfönster med bazookas, de körde sönder Tysklands finaste stridsfordon - de mäktiga Köningstiger-stridsvagnarna -"

Körde dem exv inte in på smala gator?

http://www.ss501panzer.com/Battle_16-18_Dec.htm
http://www.ss501panzer.com/the_battle_19-20_dec.htm

Men fanns det skäl till varför de gjorde det?
Till viss del har han rätt.
Att de körde in i den reguljära armén kan till del stämma men enl. min uppfattning så var SS-förbanden efter hand i täten inom 6. SS-Pz Armees område. Där torde arméförbanden framryckt bakom.

Man kan ju tolka som att de stångade sig blodiga när t.ex. Kampfgruppe Peiper "stångade" sig fram längs en väg. Till saken hör att det inte fanns utrymme att göra kringgång vilket Peiper försökte göra.
Hans uppgift var ju att ta terräng så långt västerut som möjligt.
Så t.ex. i staden Stavelot förlorade Peiper ett antal Tiger II.

Så fel och fel har han väl inte utan det är väl lite stilen han skriver som kanske är uppseendeväckande.
:)

joakimp23
Utsparkad
Inlägg: 87
Blev medlem: 24 mars 2011, 22:13

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av joakimp23 » 12 december 2011, 22:30

För att det är fel. Reguljära armén delade inte framryckningsväg med något SS förband. 6SS Panzer Armée, i vilken alla SS-divisioner var med i, rykte fram den norra vägen medan 5 Panzer Armée som innehöll de reguljära pansardivisionerna, ryckte fram den södra vägen. De enda reguljära förbanden i 6 SSPA var infanterienheter, och de var i 6SSPAs sektor de förband som skulle bryta upp försvaret, alltså var de framför pansaret.
Skjut en bazooka från ett fönster så får du se vad som händer med dig.... Skjut med en bazooka mot en Königstiger så får du se vad som händer....ingenting med Königstigern. Han hittar på. Det gjorde han i Levande historias förra Ardenner artikel, då han skrev i stil med "....hundratals Tigerstridsvagnar...." Totalt hade tysken ca 90 Tiger I och II i Ardenneroffensiven. Han kollar inte sina fakta eller källor o skriver för den oinsatta pöbeln.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av Artur Szulc » 12 december 2011, 22:45

Som sagt, mina kunskaper om Ardenneroffensiven är begränsade.

Mathias skriver i sin artikel om Ardenner:

Men Peiper drabbades omedelbart av förseningar. De inledande infanterianfallen drog ut på tiden samtidigt som pansaret fastnade i trafikstockningar. Stridsgruppen bildade en över 20 kilometer lång kolonn eftersom området vid sidan av vägen inte var farbart. Snön och kylan under Ardenneroffensiven kom först efter ett par dagar och när anfallet inleddes var det ett par plusgrader med snöblandat regn som förvandlade terrängen till gyttja.

http://www.militarhistoria.se/artiklar/ ... n-1944-45/

Detta nämner alltså inte Bergström?
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av MD650 » 12 december 2011, 22:53

Som ex kan nämnas att i 1.SS-Pansarkåren som var underställt 6. SS- pansararmén ingick följande förband:
* 1.SS-pzdiv ¨
* 12.SS-pzdiv
* 3.Fallskärmsjägardiv (där bl.a. det finns en berömd bild med uppsuttna fallskärmsjägare ur den divisionen på en Tiger II, vagn 222 med Kurt Sowa som vagnchef.
* 12.Volksgrenadiv
* 277.Volksgrendiv
I den andra pansarkåren så var det också blandat armé- och Waffen-SS-förband

Att nedkämpa en strv med bazooka är ingen omöjlighet beroende på i vilken attityd man öppnar eld. I sida, bakifrån och uppfrån har en bazooka genomslag med restverkan.
Det finns en bild på efter slaget där amerikanska soldater provar att skjuta med egna bazooka och erövrade panzerschreck på en av Peipers vagnar som stod kvar i La Glaize.

Att öppna eld från ett fönster med bazooka (pvvapen med gasutströmmning bakåt) är heller inget omöjlighet. Dock krävar det förberedelser i form av fältarbeten inom ramen för strid i bebyggelse d.v.s. slå ut väggar, göra hål för "bakblåset".

:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av MD650 » 12 december 2011, 22:58

Artur Szulc skrev:Som sagt, mina kunskaper om Ardenneroffensiven är begränsade.

Mathias skriver i sin artikel om Ardenner:

Men Peiper drabbades omedelbart av förseningar. De inledande infanterianfallen drog ut på tiden samtidigt som pansaret fastnade i trafikstockningar. Stridsgruppen bildade en över 20 kilometer lång kolonn eftersom området vid sidan av vägen inte var farbart. Snön och kylan under Ardenneroffensiven kom först efter ett par dagar och när anfallet inleddes var det ett par plusgrader med snöblandat regn som förvandlade terrängen till gyttja.

http://www.militarhistoria.se/artiklar/ ... n-1944-45/

Detta nämner alltså inte Bergström?
Jo, det stämmer att initialt så fick Peiper problem med framryckning.
16 dec skulle han framrycka sin "framryckningsväg" där han var tvungen att passera en bro vid Losheim. Bron var förstörd under tyskarnas tillbakaryckning hösten -44. Han kringgick detta problem men hamnade in bland delar ur 3.fjdiv.
Det försenade Peiper ett antal timmar.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av MD650 » 12 december 2011, 23:05

Det finns exempel på där Jagdtiger blev nedkämpade av bazooka:

Tidigt jan -45 blev Jagdtiger 134 (chassinr 305024) med uoffz Fritz Jaskiela, Gerhard Fisher, Werner Janson, Rudolf Gaube, Franz Schröder och Franz Boketta totalt utslagen av en granat från en bazooka. Vagnens ammuntion blev träffade med påföljande ammunitonsbrand.
:)

joakimp23
Utsparkad
Inlägg: 87
Blev medlem: 24 mars 2011, 22:13

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av joakimp23 » 12 december 2011, 23:11

Vilket jag skrev MD. Som du kanske ser så skriver jag att infanteriförbanden skulle bryta upp försvaret i 6 armens sektor, men de delade inte framryckningsväg med pansarförbanden.
Bilden du refererar till har även en bildtext som säger att varken Bazooka och Panzerschreck (som de provsköt med, inte Panzerfaust) slog igenom pansaret på Königstiger.
Tror knappast amerikanska infanterister hade tid att slå ner innerväggar i husen i Stavelot, som är platsen som avses i Bergströms artikel.

joakimp23
Utsparkad
Inlägg: 87
Blev medlem: 24 mars 2011, 22:13

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av joakimp23 » 12 december 2011, 23:12

Jagdtigern hade defekt ammunitionsmagasin, vilket gjorde att ammunitionen exploderade trots att pansaret inte penetrerades.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av Mathias Forsberg » 12 december 2011, 23:35

Peiper valde medvetet att lämna Tiger II-stridsvagnarna som eftertrupp, just för att han visste om en sådan koloss fick mekaniskt fel eller skadades av amerikansk eld skulle den vara hart när omöjlig att bärga. Och därmed kraftigt sinka framryckningen.

Vad gäller byarna, jag antar att det är Stavelot som Christer Bergström menar, så är det tämligen svårt att köra runt i Ardennerna (jag har gjort det flera gånger) än idag utan att köra rakt igenom byarna. Det finns inga "Förbifarter" att tillgå och terrängen är minst sagt svårkörd. Dock givetvis med undantag.

Christer Bergström framhåller att tyskarna borde ha kört på snabbare. Vid Bastogne framhålls ofta det omvända, dvs tyskarna skulle tidigare ha slagit ut Bastogne. Det framgår t ex i Band of Brothers som att motståndet av 101. AB Div var själva kärnan i försvaret som stoppade offensiven.

Det fanns en annan artikel idag, med anledning av det förnyade åtalet kring massakern vid Oradour, med en bild på Himmler och "SS - ondskans krigare". Så det kanske är förståeligt att Schibstedts lägger ned tidningen.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av MD650 » 12 december 2011, 23:42

Artur Szulc skrev:
I det här fallet, pga min okunskap, måste jag fråga: om man bortser från Bergströms underlåtenhet att omnämna kompetensen hos Waffen SS, så undrar jag vad som är så horribelt fel i det han skriver, dvs,

Körde dem exv inte in på smala gator?

http://www.ss501panzer.com/Battle_16-18_Dec.htm
http://www.ss501panzer.com/the_battle_19-20_dec.htm

Men fanns det skäl till varför de gjorde det?
Uppgiften med hela Ardenneroffensiven var ju att anfalla till Kanalkusten (Antwerpen) och att "dela" de allierade.
Därför var det mycket viktigt för Peiper att anfalla västerut så fort som möjligt för att bl.a. erövra drivmedelsförråd.
Man hade själv inte tillräckligt med drivmedel utan man räknade kallt med att efter hand erövra amerikanska upplag.
Därför valde Peiper att hålla ett så högt anfallstempo som möjligt (m.h.t. terräng, vägnät och motståndaren) och anfalla längs en väg (Rollbahn D).

Infanteriförbandens uppgift var att initalt anfalla och hitta/skapa en lucka i amerikanarnas linjer för att därefter låta pansarförbanden anfalla igenom och in på djupet av fiendens gruppering. Detta var tyskarna experter på.
Konceptet togs fram under 1.vk och förfinades bl.a. under fälttåget i väster 1940 och sedemera på östfronten.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av MD650 » 12 december 2011, 23:49

Mathias Forsberg skrev:
Vad gäller byarna, jag antar att det är Stavelot som Christer Bergström menar, så är det tämligen svårt att köra runt i Ardennerna (jag har gjort det flera gånger) än idag utan att köra rakt igenom byarna. Det finns inga "Förbifarter" att tillgå och terrängen är minst sagt svårkörd. Dock givetvis med undantag.

Christer Bergström framhåller att tyskarna borde ha kört på snabbare.
Stavelot är ju egentligen den enda större "staden" som Peiper framryckte igenom.
Han blev ju förvånad att bron över floden Ambléve i Stavelot var hel när hans tät nådde dit. Om jag minns rätt så var det en del av Peipers stridsgrupp som framryckte opåverkat genom Stavelot innan amerikanarna lyckades skära av vägen.

Kan nog tänka mig att det var/är fler som också hade velat framrycka snabbare än vad som blev gjort. Dock så måste man ju dels ta fienden i beaktande men även krigets friktioner.
:)

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av Fredrik Andersson » 13 december 2011, 00:00

Som bekant överlever ingen stridsplan den första kontakten med fienden...
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av MD650 » 13 december 2011, 00:06

Fredrik Andersson skrev:Som bekant överlever ingen stridsplan den första kontakten med fienden...
Jo, så är det.
:)

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av Fredrik Andersson » 13 december 2011, 00:14

joakimp23 skrev:Tror knappast amerikanska infanterister hade tid att slå ner innerväggar i husen i Stavelot, som är platsen som avses i Bergströms artikel.
Nu var inte jag där och är heller inte insatt i just den strid ni diskuterar. Men att slå ut en innervägg och förbereda för eldgivning med pv-vapen tar inte många minuter. Det har jag egen erfarenhet av. Hade amerikanerna en period av 30 minuter upp till ett par timmar på sig så borde de ha varit väl förskansade och förberedda.
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av B Hellqvist » 13 december 2011, 01:04

Observera att Christer Bergström är medlem av forumet, och även om han inte varit aktiv på över två år, så skyddas han av forumreglerna.

Skriv svar