Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av a77 » 10 december 2011, 22:42

När man köper aftonbladet så säljer de ibland en bilaga Levande Historia.

Tyckte det kanske skulle kunna vara värt lite tidsfördriv och de hade en artikel om SS, vilket de tog upp vilka vidriga och brutala typer de var mot civila.

Sedan spårade de fullständigt ut, har inte tidningen framför mig men jag läste de flera gånger och bara skakar på huvudet. Författaren hade tydligen en agenda att påpeka att SS var några riktiga klantskallar och inkompetenta dårar när det gällde att vara soldater.

Tror säkert att Leibstandarte har tvunget att bli räddade av reguljära wermach någon gång, men författaren använder det som bevis på hur klantiga de var.

Ardenner offensiven misslyckades för att SS skapar trafikkaos och kör rakt in i städerna med sina Kungstigrar och blir ett lätt byte för amerikanska bazookas som skjuts från fönster!!? (stackars skyttar) och är för klantiga att gå runt om byarna/städerna och de kör sönder sina fordon och får slut på drivmedel.

Att Himlers klantighet gör att Volkssturm misslyckas med att försvara riket, tror inte att en hydra bestånde av Guderian, Manstein och Romel skulle kunna förändra krigslyckan.

Sist men inte minst så försöker författaren koppla ihop SS kulten (med ringar och dylikt) till sagan om ringen 8O författaren har nog aldrig hört talas om Nibelungens ring av Wagner.....

Nu vet jag att det är en populär-historia och inte en doktorsavhandling men hur dåligt får man skriva? Känns som en 9:e klassare skrivit som han tror det är utan att kolla upp någonting.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av Artur Szulc » 10 december 2011, 22:55

a77,

vem har skrivit artikeln?
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av a77 » 10 december 2011, 22:57

Artur Szulc skrev:a77,

vem har skrivit artikeln?
Tidningen ligger på jobbet ska kolla upp det när jag får tag i den.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av Fredrik Andersson » 11 december 2011, 02:47

Jag förstår vad du menar a77. Tycker att axelmakterna rutinmässigt nedvärderas, förlöjligas eller förringas i många "populärvetenskapliga" texter så som artiklar eller större reportage. Nu generaliserar jag lite men jag tror vi menar samma sak. Visst har jag läst bra artiklar om tyska generaler eller japanska krigsinsatser men de är alldeles för få för att kunna kompensera för de återkommande, inte sällan dåligt maskerade, hyllningarna till allierade soldaters tappra kamp mot Ondskans Mörka Styrkor (När ska vi t ex få se en tysk "Saving Private Ryan" eller "The Pacific"???).

Observera att jag här absolut inte tar ställning för totalitära regimer, folkmord eller krigsförbrytelser. Jag menar bara att det alltid i alla diskussioner och dispyter finns tre sanningar - din, min och den riktiga sanningen
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Trismegistus
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 3 januari 2006, 12:59
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av Trismegistus » 11 december 2011, 12:07

Enligt Dagens Media så är detta det sista nummer av tidningen som kommer ut eftersom Aftonbladet beslutat sig för att skrota projektet efter bara ett år:
Aftonbladet skrotar Levande HIstoria

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av Artur Szulc » 11 december 2011, 12:58

Jag tror att jag totalt sett har köpt ett enda nummer av den tidningen och det var precis i början.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av B Hellqvist » 11 december 2011, 13:22

Det har på senare år förekommit några artiklar i den kolorerade populärhistoriska pressen som hävdat att tyskarna var klantskallar, och att SS sannerligen inte var någon elit (Guido Knopp lyfte fram detta med bilder på berusade unga WSS-soldater i en av de där TV4-dokumentärerna som gick på högvarv för några år sedan). Och visst gjorde tyskarna misstag, främst på det strategiska planet, men problemet med att dra löje över Wehrmacht är att de allierade isåfall framstår som ännu klantigare, om de nu fick såpass mycket stryk av tyskarna...

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av Marcus » 11 december 2011, 17:44

Ett inlägg från spett med ovårdat språk plockades bort.

/Marcus

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av Lasse O » 11 december 2011, 18:04

B Hellqvist skrev:Det har på senare år förekommit några artiklar i den kolorerade populärhistoriska pressen som hävdat att tyskarna var klantskallar, och att SS sannerligen inte var någon elit (Guido Knopp lyfte fram detta med bilder på berusade unga WSS-soldater i en av de där TV4-dokumentärerna som gick på högvarv för några år sedan). Och visst gjorde tyskarna misstag, främst på det strategiska planet, men problemet med att dra löje över Wehrmacht är att de allierade isåfall framstår som ännu klantigare, om de nu fick såpass mycket stryk av tyskarna...
Vi som växte upp på 60- och 70-talet fick vår bild av tyskarna från Seriebiblioteket, Kommandoserien och filmer som Tolv fördömda män, Örnnästet och Kellys hjältar.
I alla dessa tidningar och filmer var tyskarna statister vars enda uppgift var att bli skjutna och möjligen hinna kläcka ur sig något om "Kamerad!" eller "Hilfe!".
Min far, mångårig underofficer, log alltid roat åt mina tidningar och påstod att de inte var sanningsenliga. Tyskarna, ansåg han, var duktiga soldater trots att de slogs för en odemokratisk regim.

Kanske har 60- och 70-talets bild av tyskarna som dåliga soldater levt kvar in i våra dagar och resulterat i artiklar som den i Levande historia?
Bilagor
Krigsserier.JPG
Krigsserier.JPG (80.36 KiB) Visad 3116 gånger

a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av a77 » 12 december 2011, 20:40

Artur Szulc skrev:a77,

vem har skrivit artikeln?
Skriven av en Christer Bergström är han (ö)känd?

citat ur artikeln för att folk ska förstå vilken nivå den ligger på (här handlar det om SS och Ardenner offensiven)

"Dess arroganta mannar skapade trafikkaos bakom linjerna genom att köra in på vägar avsedda för den reguljära armen, och bidrog på så vis till att försinka framryktningen. De stångade sig blodiga mot de starka amerikanska försvarslinjerna istället för att kringgå dessa, de körde sina stridsvagnar in på kolonn in på de smala gatorna där de blev ett lätt byte för amerikanska soldater som satt i husfönster med bazookas, de körde sönder Tysklands finaste stridsfordon - de mäktiga Köningstiger-stridsvagnarna -"

Det nämns aldrig något "positivt" om deras kompetens så som Hitlers brandkår eller någon Wittmann.

joakimp23
Utsparkad
Inlägg: 87
Blev medlem: 24 mars 2011, 22:13

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av joakimp23 » 12 december 2011, 20:42

Ja, han är ökänd.

a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av a77 » 12 december 2011, 20:46

Lasse Odrup: såg några amerikanska tidningar i samma format och anda, av någon anledning hade tyskarna alltid mörkgröna kläder istället för grå och svart armbindel med röd cirkel med ett hakkors. Nog borde det funnits källmaterial på 60-70 talet eller försökte man smälta samman dem med de elaka kommunisterna.

En sak är intressant, tyskarna kommer alltid bara med en stridsvagn så att hjältarna kan hoppa upp och kasta ner en granat i luckan eller få in en fullträff med bazookan i sista sekunden, och reser sig upp och hurrar efteråt, det är aldrig några tyska vagnar som täcker flankerna .... ;)

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av CvD » 12 december 2011, 21:22

Lasse Odrup skrev:
B Hellqvist skrev:Det har på senare år förekommit några artiklar i den kolorerade populärhistoriska pressen som hävdat att tyskarna var klantskallar, och att SS sannerligen inte var någon elit (Guido Knopp lyfte fram detta med bilder på berusade unga WSS-soldater i en av de där TV4-dokumentärerna som gick på högvarv för några år sedan). Och visst gjorde tyskarna misstag, främst på det strategiska planet, men problemet med att dra löje över Wehrmacht är att de allierade isåfall framstår som ännu klantigare, om de nu fick såpass mycket stryk av tyskarna...
Vi som växte upp på 60- och 70-talet fick vår bild av tyskarna från Seriebiblioteket, Kommandoserien och filmer som Tolv fördömda män, Örnnästet och Kellys hjältar.
I alla dessa tidningar och filmer var tyskarna statister vars enda uppgift var att bli skjutna och möjligen hinna kläcka ur sig något om "Kamerad!" eller "Hilfe!".
Min far, mångårig underofficer, log alltid roat åt mina tidningar och påstod att de inte var sanningsenliga. Tyskarna, ansåg han, var duktiga soldater trots att de slogs för en odemokratisk regim.

Kanske har 60- och 70-talets bild av tyskarna som dåliga soldater levt kvar in i våra dagar och resulterat i artiklar som den i Levande historia?
Hmm, var det inte någon tysk Ju-52-pilot som var "hjälte" i någon av Pilot-serierna?

/CvD

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av MD650 » 12 december 2011, 21:58

CvD skrev: Hmm, var det inte någon tysk Ju-52-pilot som var "hjälte" i någon av Pilot-serierna?

/CvD
Iron Annie?!
:)

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Levande Historia (hur dåligt får man skriva?)

Inlägg av Artur Szulc » 12 december 2011, 22:13

Ja, som flera känner till har jag i två trådar kritiserat Bergström för hans skildringar rörande sådant som jag tror att jag hyser någorlunda goda kunskaper i.

I det här fallet, pga min okunskap, måste jag fråga: om man bortser från Bergströms underlåtenhet att omnämna kompetensen hos Waffen SS, så undrar jag vad som är så horribelt fel i det han skriver, dvs,

"Dess arroganta mannar skapade trafikkaos bakom linjerna genom att köra in på vägar avsedda för den reguljära armen, och bidrog på så vis till att försinka framryktningen. De stångade sig blodiga mot de starka amerikanska försvarslinjerna istället för att kringgå dessa, de körde sina stridsvagnar in på kolonn in på de smala gatorna där de blev ett lätt byte för amerikanska soldater som satt i husfönster med bazookas, de körde sönder Tysklands finaste stridsfordon - de mäktiga Köningstiger-stridsvagnarna -"

Körde dem exv inte in på smala gator?

http://www.ss501panzer.com/Battle_16-18_Dec.htm
http://www.ss501panzer.com/the_battle_19-20_dec.htm

Men fanns det skäl till varför de gjorde det?
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Skriv svar