Ordnungspolizei: Genocide and Ideological war

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
joakimp23
Utsparkad
Inlägg: 87
Blev medlem: 24 mars 2011, 22:13

Ordnungspolizei: Genocide and Ideological war

Inlägg av joakimp23 » 7 december 2011, 14:17

Ordnungspolizei: Genocide and Ideological war on the East front 1941-42
ISBN: 9789185657209
Av
Massimo Arico

Detta, den andra av Massimo Aricos böcker publicerade hos Leandoer & Ekholm Förlag, kommer att släppas i mitten av februari 2012. Massimo Arico har i mars 2011 släppt Ordnungspolizei vol 1: Encyclopedia of the German Police Battalions September 1939 - July 1942.
I sin nya bok redovisar och undersöker Massimo 14 massakrar som inträffade i öst från juni 1941 till september 1942, Två i Polen, en i Lettland, en i Litauen, en i Serbien(!), en på Krim, fyra i Vitryssland, tre i Ukraina och en i Galicien.

Massimo svarar på frågorna
Vem utsattes för den? Var skedde det? Vem utförde den? Varför? Hur gick det till? Vad hände med förövarna?
Han är en erkänt skicklig forskare med adekvat utbildning från universitetet i Genua. Boken innehåller mer än 1000 fotnötter.
Totalt kommer boken att omfatta 336 sidor, ca 50 foton, 3 kartor.
Bilagor
ordnungspolize 2_3.jpg

joakimp23
Utsparkad
Inlägg: 87
Blev medlem: 24 mars 2011, 22:13

Re: Ordnungspolizei: Genocide and Ideological war

Inlägg av joakimp23 » 7 december 2011, 14:40

Här är listan på massakrar, förövare och antal offer.
Bilagor
List of the massacres.pdf
(27.88 KiB) Nerladdad 99 gång

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Ordnungspolizei: Genocide and Ideological war

Inlägg av pandersson2 » 11 december 2011, 20:05

En undran, jag vill minnas att det varit ont om material angående Jelgava. Om jag minns rätt så var man inte helt säker ens på om det var tyskar eller letter som stod för huvuddelen av skjutningarna, eller ens omfattningen. Hur är boken på detta området?

Senare så undrar jag hur man ideologiskt motiverar dylika aktiviteter i ett land som man invaderar samt hur man så snabbt lyckas organisera detta. Jag har aldrig lyckats förstå hur detta skall ha gått till, det har alltid kännts som att tiden varit för knapp för att hinna med detta. Lyckas boken ge en trovärdig/välmotiverad förklaring till detta?

joakimp23
Utsparkad
Inlägg: 87
Blev medlem: 24 mars 2011, 22:13

Re: Ordnungspolizei: Genocide and Ideological war

Inlägg av joakimp23 » 11 december 2011, 21:50

Kanske läge på att köpa boken.Jelgava är mer än lovilgt täckt av oss.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Ordnungspolizei: Genocide and Ideological war

Inlägg av Lasse O » 11 december 2011, 22:14

joakimp23 skrev:Kanske läge på att köpa boken.Jelgava är mer än lovilgt täckt av oss.
För min del vore det mer upplysande om du deltog i diskussionen än som nu göra reklam för böcker som du uppenbarligen har ett ekonomiskt intresse av att sälja? :roll:

joakimp23
Utsparkad
Inlägg: 87
Blev medlem: 24 mars 2011, 22:13

Re: Ordnungspolizei: Genocide and Ideological war

Inlägg av joakimp23 » 11 december 2011, 22:30

Vad ska jag säga? Boken tar upp alla masskers som du aldrig hört talas om.

joakimp23
Utsparkad
Inlägg: 87
Blev medlem: 24 mars 2011, 22:13

Re: Ordnungspolizei: Genocide and Ideological war

Inlägg av joakimp23 » 12 december 2011, 04:53

Tid: Tysken lyckas gång på gång organisera massakers på extremt kort tid. Antagligen kan man ha ihjäl folk på extremt lit tid, bara viljan är tillräckligt stor....

Men det är klart, de som gärna ser att dessa händelser inte tillskrevs tysken, de brukar ju säga att det skedde så snabbt så då kan det inte vara tysken......

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Ordnungspolizei: Genocide and Ideological war

Inlägg av pandersson2 » 12 december 2011, 07:03

Set som är grunden till min undran är det som jag läst i Ezergailis bok om förintelsen i Lettland. Personligen tyckte jag om den boken, men det var många frågor kvar som tyvärr inte kändes helt utredda. Ett problem med Ezergailis bok var just källäget. Därför undrar jag över hur det är med källäget för denna bok. Har man nytt sovjetiskt material som är analyserat? Fördjupar den sig i hur man värvade folk till uppgifterna? Mao vad får jag ut av boken som inte täcks av Ezergailis?

En annan undran är faktiskt hur urvalet gjorts, varför har man i Lettlands fall valt Jelgava och inte Liepaja/Skede som är mer representativt för hur förintelsen utfördes i Lettland med avseende på ingående enheter, mer tydligt struktur på organisation och utförande samt även bättre dokumenterat?

joakimp23
Utsparkad
Inlägg: 87
Blev medlem: 24 mars 2011, 22:13

Re: Ordnungspolizei: Genocide and Ideological war

Inlägg av joakimp23 » 12 december 2011, 15:20

Detta är riktigt bra frågor!! Skall skicka vidare direkt till Massimo så får han besvara. Källlistan kan jag lägga upp mer urvalet...? Skall fråga honom. Återkommer.

joakimp23
Utsparkad
Inlägg: 87
Blev medlem: 24 mars 2011, 22:13

Re: Genocide and Ideological war - Källor

Inlägg av joakimp23 » 12 december 2011, 15:25

Se bilaga. Lägg till detta ex antal microficher från BAs arkiv i Berlin som innehåller allt om den tyska polisen under kriget. Men det kommer på separat lista
Bibliography.pdf
(108.89 KiB) Nerladdad 51 gång

joakimp23
Utsparkad
Inlägg: 87
Blev medlem: 24 mars 2011, 22:13

Re: Ordnungspolizei: Genocide and Ideological war

Inlägg av joakimp23 » 13 december 2011, 09:52

Här är svaret från Massimo Arico på Panderssons frågor:

Well, the criteria were several:
First of all, the most important, is the heavy involvement in each of them, of Ordnungspolizei units, battalions in particular (but not only). So I have not considered all those massacres in which Orpo units were not involved,

Second, there is a chronological criteria, beginning from June 1941 and ending with september 1942: this period draws a sort of "close circuit", during which the cruelest massacres by shooting were perpetrated and after which the shooting were almost abandoned in favour of deportations and gassing

Third, I have tried to choose all those massacres that had a particular meaning - emotional, psychological and so - and that, at the same time, were not particularly known: for this reason I have not considered, for example, Babi Yar and Rumbula, that are universally known.

Fourth, the availability of the sources - testimonies of victims and perpetrators in particular.

Fifth, a certain geographical balance: Latvia, Lithania, Poland, Galicia, Belorussia, Ukraine, Krim, even Serbia, in order to avoid an heaviest focalization over a single operational theater. That is: different theaters, different context and situations (but identical result, btw!).

Skriv svar