Ny bok: Jagdtiger. Design, production & operations

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
joakimp23
Utsparkad
Inlägg: 87
Blev medlem: 24 mars 2011, 22:13

Re: Ny bok: Jagdtiger. Design, production & operations

Inlägg av joakimp23 » 2 december 2011, 13:37

Det var en del av konceptet. Hög hastighet o bra kanon på kompensation till ett näst intill obefintligt skydd. M-18 kom upp i hastigheter mellan 60-70km/h men hade ett skydd som nätt o jämnt stoppade 20mm AP.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Ny bok: Jagdtiger. Design, production & operations

Inlägg av MD650 » 2 december 2011, 13:37

B Hellqvist skrev:
Rörliga torn som är öppna upptill, ja. Bättre artikulation, eller vad man ska kalla det, men inte bättre skydd än en Panzerjäger. Sämre, t.o.m., då profilen var högre.
Det var ju amerikanska vagnar. Där är det bl.a. skyddet som avgör att det är en pvkv och inte en stridsvagn
Tyskarna hade en definition emedan jänkarna hade en annan.
Det är som att påstå att ikv 91 är en stridsvagn. Det är inte nörderi utan fundamental okunskap och oförmåga att inse vad som är rätt eller fel.
:)

joakimp23
Utsparkad
Inlägg: 87
Blev medlem: 24 mars 2011, 22:13

Re: Ny bok: Jagdtiger. Design, production & operations

Inlägg av joakimp23 » 2 december 2011, 13:49

Nej MD du har fel. Det är okunskap om man skriver det i böcker. Det är inte okunskap om man skriver det i en säljande text - reklam. Då är det en förenkling. Och att hålla på på 6 sidor o klaga på en reklamtext, det är nörderi. Men det visar mest på att man inte har ngt bättre att klaga på.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5042
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Ny bok: Jagdtiger. Design, production & operations

Inlägg av Battler » 2 december 2011, 18:14

Då vi har Joakim på forumet och med insyn på förlaget (LEANDOER & EKHOLM FÖRLAG), skulle jag vilja fråga.
Följande titlar har vi kvar att släppa i år, alla är på engelska om inget annat sägs:
Jagdtiger - Oktober
Dambusters vol 1 - Oktober
Westküste, svenska - November
Heinkel 177 - November
Vad har ni för utgivningsdatum för dessa (Jagdtiger känner vi ju till) ?
Westküste, verkar ju vara på svenska.
__________________________________
MVH

joakimp23
Utsparkad
Inlägg: 87
Blev medlem: 24 mars 2011, 22:13

Re: Ny bok: Jagdtiger. Design, production & operations

Inlägg av joakimp23 » 2 december 2011, 19:51

Äntligen lite Reella frågor..... He 177, på engelska har av författaren blivit försenad till Januari 2012
Westkuste på svenska går i tryck nästa vecka o bör vara i bokhandeln 2 veckor senare.
Dambusters vol 1 går i tryck nästa vecka.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Ny bok: Jagdtiger. Design, production & operations

Inlägg av Fredrik Andersson » 3 december 2011, 09:56

Är det någon som faktiskt har läst boken om Jagdtigern och kan komma med ris och ros?
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Trismegistus
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 3 januari 2006, 12:59
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Ny bok: Jagdtiger. Design, production & operations

Inlägg av Trismegistus » 3 december 2011, 11:55

Fredrik Andersson skrev:Är det någon som faktiskt har läst boken om Jagdtigern och kan komma med ris och ros?
Jag har beställt den och fick avisering i går eller förrgår om att den hade skickats, så jag kan återkomma med en kort recension i nästa vecka.

Trismegistus
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 3 januari 2006, 12:59
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Ny bok: Jagdtiger. Design, production & operations

Inlägg av Trismegistus » 6 december 2011, 23:44

Efter att så ha läst igenom boken kommer då en kort recension som kan sammanfattas med ett rungande "nja".

Med detta citat ur denna forum-tråd i bakhuvudet öppnade jag boken:
joakimp23 skrev: Vill göra ett tillägg dock. Om vi nu skall vara petiga:
Det namn på Jagdtigern Hans använder "Panzerjäger Tiger Ausf. B" är fullständigt fel. Det har aldrig använts. Nedan ser ni saxat direkt från boken vilka officiella och inofficiella namn Jagdtigern har haft under sin korta levnad. Datum är när namnet blev officiellt.
... och det blev då lite smått ironiskt när man på sid 11 hittar bokens allra första mening med text som inleds med:
The Panzerjäger Tiger Ausf B Sd Kfz. 186 "Jagdtiger" was the logical final development of the "Tiger tank family" […]
och det kom väl att bekräfta lite av mina farhågor med boken...

Visst, det är inget fel på bokens innehåll rent generellt och den duger säkert för alla som klassar allt på larvfötter som "stridsvagnar" - men för alla som läst ett par böcker på ämnet tidigare så känner man någonstans den gnagande tanken att man läst det mesta förut någonstans.
Stundtals ger den intrycket av en skoluppsats där man ska springa till biblioteket, låna en handfull böcker och sedan kunna uttrycka sig i skrift med "egna ord" och inte kopiera rakt av, vilket man heller inte lyckats med till 100% eftersom man på flera ställen har exakt samma pinsamma stavfel som i den engelska upplagan av Spielbergers Heavy Jagdpanzers.

Ett exempel är när man i boken använder uttrycket "Zahnradfabrim Friedrichhafen AG" isf Zahnradfabrik - ett stavfel som kommer från sid 199 i Spielbergers bok och som Meadows återanvänder på flera ställen, bl.a. i stycket "Jagdtiger manufacturing firms" (sid 315) som är kopierad från Spielbergers bok och där man förutom Spielbergers stavfel även lyckats formatera lite annan text fel.

Bläddrar man sedan till källförteckningen i hopp om att hitta en smaskig lista med primärkällor från NARA och BA som vi i denna forumtråd blivit lovade så blir man ännu mer besviken. Förutom 8 rapporter från Bundesarchiv i Freiburg (som alla omnämns i källhänvisningen i Andrew Deveys bok Jagdtiger) så är resterande 18 källor sekundärkällor i form av böcker som Walter Spielbergers Heavy Jagdpanzer & Tiger I & II and their variants; Thomas L Jentz Panzer Truppen; Panzerwrecks-serien (1-12); Nuts & Bolts vol 1. Jagdtiger; Karl Heinz Munch The Combat History of the German Heavy Anti-Tank unit 653 in World War II; Andrew Deveys Jagdtiger m.fl.

Att Spielbergers bok varit en förhållandevis stor källa till information råder ingen tvekan om, inte bara gällande textkopieringen utan även bildmaterialet. På vissa sidor i boken ligger t.o.m. bilderna i samma ordning efter varandra som i Spielbergers bok och där enda skillnaden är att man formulerat om bildbeskrivningen och att bilderna ofta är av sämre kvalitet.

Gällande bilderna så kommer vi då till bokens största akilleshäl. Bildkvalitén är i bästa fall OK och i många fall rent horribel. Det stora problemet som jag ser det är att kvalitén på många av bilderna är riktigt usel p.g.a. att rastertätheten är för låg, dvs att man scannat in bilderna i för låg upplösning och förstorat dom. Speciellt tydligt blir det på bilder där man zoomar in på detaljer vilket leder till att man knappt kan se det bildtexten hänvisar till - bara en massa prickar i olika gråa nyanser. Ungefär lika givande som att titta på en helvit tavla föreställande "två vita isbjörnar i en snöstorm".

Eftersom så gott som alla bilderna dessutom kommer från andra böcker i källförteckningen så kan man enkelt jämföra och se att kvalitén i dessa böcker är betydligt bättre.

Av ren nyfikenhet försökte jag därefter hitta någon slags källförteckning till varifrån bokens bilder var hämtande, men den enda hänvisning som står går att hitta finns i bokens inledning - "Photosources: Leandoer & Ekholm Archive". Detta "arkiv" verkar alltså vara en mapp på en dator där man ur böckerna som omnämns i källförteckningen scannat in alla bilder man kunnat hitta av fordonet i fråga - i en halvdassig upplösning. Mmmm kvalitet….

Sammanfattningsvis. Om man inte har någon tidigare litteratur om Jagdtigern i bokhyllan; inte har något att invända mot att kvaliteten på bilderna varierar mellan "OK" och "Urusel" och släpper tanken på att hitta tidigare okänd information, baserad på nästan enbart primärkällor så är boken helt OK. Även priset är ur detta avseende helt OK - 219 kr gav jag för den.

Är man dock lite lagom MÖP:ig och redan har ett halvdussin av böckerna som omnämns i källförteckningen så finns det egentligen ingen anledning att köpa denna bok. Speciellt inte när bildkvaliteten på sina ställen är under all kritik och där man får leta upp motsvarande bild i en annan bok för att se alla detaljerna. En annan detalj som vissa förmodligen uppfattar som lyxig men som jag som boksamlare personligen ser som ett problem om man vill bibehålla boken i ett bra skick under många år är papperet som boken är tryckt på. Papperet är förhållandevis tunt - nästan som sidorna i reklambladen från Jysk om man vill ha något att jämföra med - och när man vänder bladen så finns alltid olustkänslan av att det ska bli en reva någonstans. Inget egentligt problem om man bara försiktigt läser boken en gång och sedan trycker in den i bokhyllan. Om man å andra sidan vill använda boken som referenslitteratur och bläddra fram och tillbaka frekvent så är jag osäker på om den håller sig fräsch speciellt länge.

För min del fällde dock bildkvaliteten avgörandet. Jag åberopande ångerrätten och boken är redan förpackad för återfärd till bokhandeln.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Ny bok: Jagdtiger. Design, production & operations

Inlägg av Fredrik Andersson » 6 december 2011, 23:56

Oj då! Det var inte nådigt. En mygga gör som sagt ingen sommar så jag avvaktar gärna "a second opinion" innan jag beslutar om inköp eller inte. Men det verkar ju onekligen finnas alternativ på marknaden som man kanske ska titta på istället.
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

joakimp23
Utsparkad
Inlägg: 87
Blev medlem: 24 mars 2011, 22:13

Re: Ny bok: Jagdtiger. Design, production & operations

Inlägg av joakimp23 » 7 december 2011, 07:18

Tror nu inte att vår bok skall recenseras av ngn "möp" som har alla andra böcker om Jagdtigern. Givetvis finns all information som återfinns i vår bok, i t ex Spelbergers bok. Det är nämligen så att både Spielberger och Chris använt sig av samma information(!) Ta t ex det citat herr Trismegistus använder sig av, om han nu läst boken, varför inte läsa vad författaren skriver på sid 4? Där står det att författaren använder sig av just detta namn som en förenkling för läsaren. Men jag antar att Trismegistus köpt boken för att hitta fel med den, snarare än för att läsa den.....

Samma sak med bilderna. Det är samma bilder som återfinns i Spielberger och Devey. Det är nämligen svårt att hitta nya bilderpå Jagdtigern. I några fall har vi gjort det men det lär ju inte Trismegistus se. Alla bilder finns i vårt arkiv och det är inte ngn datafil som Trismegistus tror, det är 35 hyllmeter med arkivmtrl. I det arkivet återfinns de källor som vi använt för texten också - vilket är BA och NARA källor. Men de har inte Trismegistus behagat kontrollera....
Det fel som Trismegistus hänvisar till är inget svavfel, utan ett sättningsfel. Men det kan knappast Trismegistus känna till, han har väl aldrig satt en bok.... Vi har aldrig kopierat text, och definitivt inte kopierat bilder, däremot har vi använt bilderna annorlunda. Dragit upp dom mer än vad Spielberger eller Devey gjort. Kan hända har vi dragit upp dom för mycket i visssa fall men det har bara en "möp" klagat på hitintills. Och de flesta köparna av denna bok är INTE "möpar" som läst allt annat på marknaden och bara köpt boken för att hitta fel med den.

joakimp23
Utsparkad
Inlägg: 87
Blev medlem: 24 mars 2011, 22:13

Re: Ny bok: Jagdtiger. Design, production & operations

Inlägg av joakimp23 » 7 december 2011, 08:18

Ett tillägg. Trismegistus klagar på att alla bilder kommer från vårt eget arkiv. De gör det för att vi införskaffat rättigheterna till dom. Då är bildkällan vårt eget arkiv. Troligen har Devey och Spielberger bara lånat bilderna till sina böcker, och då måste man ange varifrån man lånat dom.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Ny bok: Jagdtiger. Design, production & operations

Inlägg av Artur Szulc » 7 december 2011, 08:21

joakimp23,

Istället för att svara med insinuationer så kan du väl ta kritiken från Trismegistus lite mer allvarligt. Jag upplever honom som väldigt kunnig.

När det gäller bilder så kommer alla bilder från ett arkiv, ja, frånsett privata bilder givetvis. Att hänvisa till Leandoer & Ekholm Archive säger ingenting. Förlaget måste ha hämtat bilderna någonstans ifrån.

I mina böcker hänvisar jag ju inte till Artur Szulc arkiv utan till arkiven som ger mig tillstånd att använda deras fotografier.

Min erfarenhet är att, korrekt inscannade bilder som arkiv tillhandahåller, är stora filer som det nästan är omöjligt att "dra upp" för mycket i en bok. Ja, såvida inte originalbilden är väldigt liten från början men det är de sällan.
Och dessutom, borde inte ett plotterexemplar av boken ha avslöjat felaktiga förstoringar?
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Ny bok: Jagdtiger. Design, production & operations

Inlägg av Artur Szulc » 7 december 2011, 08:23

Jag ser inte riktigt kopplingen mellan att ni har köpt rättigheterna och att detta på något sätt betyder att ursprungskällan/fotografen inte behöver anges.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Ny bok: Jagdtiger. Design, production & operations

Inlägg av B Hellqvist » 7 december 2011, 08:37

Joakim, var vänlig och håll en mer ödmjuk ton. Nu börjar du låta som en annan L&E-representant som blivit utsparkad ett par gånger från forumet.

joakimp23
Utsparkad
Inlägg: 87
Blev medlem: 24 mars 2011, 22:13

Re: Ny bok: Jagdtiger. Design, production & operations

Inlägg av joakimp23 » 7 december 2011, 08:58

Vi väljer att dra upp bilder som kanske inte *"tål" det. Men många av originalbilderna från 45 är av dålig kvalité redan från början. Till saken hör också att det är ett fåtal bilder i boken som rastreringen syns på.
Och nej om vi äger rätten till bilderna, behöver vi inte ange varifrån vi köpt rätten till bilderna. Bara om vi lånar dem eller hyr dem. Tysker att Trismegistus kritik är lite väl naiv. Givetvis ärdet samma infiormation i vår bok som i t ex Spielbergers bok, men vår bok innehåller väldigt mycket information som INTE finns med i Spielbergers bok. Om detta säger Trismegistus nada. Och då har jag svårt att ta hans kritik allvarligt.

Skriv svar