Ny bok: Jagdtiger. Design, production & operations

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Ny bok: Jagdtiger. Design, production & operations

Inlägg av Artur Szulc » 7 december 2011, 15:02

Ja, om nu förlaget äger rätten att ge ut en bild så behöver man inte hänvisa till varifrån man har köpt rätten till bilden. Förlaget har köpt upphovsrätten
Betyder det att arkivet varifrån man köpt fotot tar bort det och inte tillåter att någon annan använder fotot?

I så fall äger ju förlaget upphovsrätten till mängder med bilder och författare som vill använda dem måste höra av sig till förlaget och inte till arkivet.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Ny bok: Jagdtiger. Design, production & operations

Inlägg av Artur Szulc » 7 december 2011, 15:05

Göstring,

Visst är det så, att den källkritiska aspekten är viktig.

Vilka rimliga skäl kan det finnas att inte ens vilja ange varifrån man har köpt foton?
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Trismegistus
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 3 januari 2006, 12:59
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Ny bok: Jagdtiger. Design, production & operations

Inlägg av Trismegistus » 7 december 2011, 15:18

Angående bilderna så är även jag av den uppfattningen att man enbart kan köpa köpa den ekonomiska rätten, dvs rätten att använda och sprida bilderna. Den ideella rätten kan inte överlåtas och man ska därför ange källan till den som äger bilderna, d.v.s. IWM, BA, US Army eller Bovington etc.

Nu över till resten:

Precis som Arthur skrev ett par inlägg längre upp så är det givetvis inget problem att en bok i vissa fall till 100% bygger på sekundärkällor, och ur den synvinkeln är det absolut inget fel på texten i denna bok. Det handlar om gammal välkänd information från ett flertal källor i en ny förpackning och för den som vill köpa en första sammanfattande bok om Jagdtigern så kan den säkerligen under vissa omständigheter vara värd pengarna.

Men är man sedan tidigare hyfsat insatt på området och har ett par av de välskrivna böcker på ämnet som finns i källförteckningen sedan tidigare så tillför den inte speciellt mycket. Visst, färgillustrationerna är proffsiga men få slänger ut ett par hundralappar bara för att få ett par nya illustrationer att vila ögonen på ett par minuter. Det är ju sedan länge en vanlig företeelse att böcker med lite självaktning som behandlar pansarfordon både ska innehålla skisser och färgillustrationer av fordonen i fråga, så det är i sig ingenting som gör denna bok unik.

Det som definitivt sänker boken är just kvaliteten på bilderna - och om man nu från förlaget vet om att resultatet kommer att bli dåligt av att förstora upp en bild - varför inte försöka lösa det på ett annat sätt? Bilderna har ju bevisligen kunnat återges klockrent i andra böcker?
Bilderna i Stackpoles häftade budgetsutgåvor av gamla klassiska militärhistoriska böcker håller sammanlagt högre kvalitet än den här.

Om vi sedan hoppar över till sättningsfel och slarvfel så förekommer de i mer eller mindre varje bok som trycks. Det som jag reagerar på i detta aktuella fallet är att det är exakt samma som i Spielbergers bok. Hur stor är den procentuella chansen att detta skulle ske av en ren slump - flera gånger? Återigen, det är absolut inget fel att återanvända information från äldre böcker, men att inte reflektera över dessa slarvfel när de används vid upprepade tillfällen känns bara som att man antingen inte haft kunskap om vad det är man skrivit/kopierat; helt sonika struntat i det eller att korrekturläsningen har lite att önska.
joakimp23 skrev: Alla bilder finns i vårt arkiv och det är inte ngn datafil som Trismegistus tror, det är 35 hyllmeter med arkivmtrl. I det arkivet återfinns de källor som vi använt för texten också - vilket är BA och NARA källor. Men de har inte Trismegistus behagat kontrollera....
Samma sak här som med fotona. Om ni nu använt er av fler primärkällor för texten än de som är uppradade, varför har ni inte angett dom? Som läsare kan jag ju inte veta att ni har ytterligare primärkällor som underlag för boken om ni inte specificerar dom i källförteckningen. Under dessa förutsättningar så är ju källförteckningen tämligen värdelös och om man vill ge ut en militärhistorisk bok med kvalitetstämpel så bör man givetvis ur ett källkritiskt perspektiv ha en fullständig källhänvisning och/eller notsystem.
Jag försökte givetvis även kontrollera de angivna BA-källorna via BA:s hemsida för att se exakt vilka dokument som använts som källor, men i just detta fallet får man inte fram någon detaljerad lista över exakt vilka dokument specifikt som avses. Har ni möjlighet att dela med er av dom så skulle det givetvis uppskattas.

Det kan tyckas som småsaker men ska man saluföra sig med "Real Quality in Military History" så måste man leverera det lilla extra för att skilja sig från den stora gråa massan - och den här boken gör tyvärr inte det.
Visst kan det tyckas att jag med detta är naiv men eftersom jag förmodligen shoppar böcker för lite mer än genomsnittsläsaren (ca 3-5000 kr i månaden) så vill jag har "Real Quality in Military History" och om ni bara hade en förmåga att släppa den här "vi har rätt och alla ni andra har fel"-attityden och lade ner motsvarande energi på att finslipa detaljerna i och runt era böcker så skulle jag - liksom förmodligen många andra här - vara några av era trognaste kunder.
Och en sådan relation förbättras inte av att förlaget antyder att kritiska läsare bara köper boken för att hitta brister.

Jackson
Utsparkad
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 januari 2011, 13:35

Re: Ny bok: Jagdtiger. Design, production & operations

Inlägg av Jackson » 7 december 2011, 15:35

joakimp23 skrev: OM en Primärkälla säger en sak som sedan bekräftas av andra källor, så är det antagligen med 99.9% sannolikhet sant.
Dessa "andra källor" tolkar i alla fall jag som sekundärkällor. I så fall är det här påståendet ett brott mot de källkritiska reglerna som säger att en sekundärkälla aldrig får användas till att bekräfta en primärkälla. Sedan också det här med fotona som flera andra skribenter varit inne på. Fotokällan ska absolut anges, även om det är man själv som tagit bilden i fråga.

joakimp23
Utsparkad
Inlägg: 87
Blev medlem: 24 mars 2011, 22:13

Re: Ny bok: Jagdtiger. Design, production & operations

Inlägg av joakimp23 » 7 december 2011, 15:58

Artur
Givetvis kan du aldrig köpa bort en bild från marknaden, om det bevisligen inte bara finns en kopia av den. Men, och detta är viktigt, Alla pressbilder, pk-bilder, nyhetsbilder etc etc alla bilder som inte togs med privatkamera, gjordes i drösvis med kopior under kriget. Vad som hänt med alla kopior vet ingen, de är spridda äver hela världen. Men Vem äger originalet??? Så om förlaget införskaffar sig rättigheten att mångfaldiga en bild inte bara till en bok utan till hur många förlaget vill, vem skall förlaget ange som säljare av bilden? Och hur vet man vad som är originalet och en kopia? Vem är ägare till originalet? Och var finns originalet? Det finns ett känt omslag till "Stuttgart Beobachter..." från Juni 1944 med en HJ soldat i Normandie, bilden är tagen av en PK och kopierad en masse 1944 o utskickad till alla redaktioner. Men ett franskt förlag har använt denna bild 3-4 gånger i olika böcker. Första gången uppger man BA som källa, andra gången NA som källa, tredje gången ingen källa alls, fjärde gången står de som ägare till bilden. Så vad är rätt?

Rent juridiskt gör inte förlaget ngt fel. Och förlaget är inte det enda förlaget i världen som införskaffar bilder på detta sätt.

Trismegistus,

Nu var ditt svar lite mer konkret. Papper i boken håller jag med om, det är lite blaskigt, så till nästa tryck går tjockleken upp till 115g papper.
Bilderna, ja, jag håller inte med dig om att alla bilder är dåliga, snarare en minoritet av bilderna är dåliga. I en del fall är bilden av dålig kvalité, och visst, man kan låta bli att dra upp dom så att de blir än värre, men detta är en del av förlagets layout. En del gillar det, du gillar det inte. Dessutom skall man komma ihåg att både Spielberger och Debvey är tryckta på Gloss eller Silkpapper, det ger en helt annan effekt på bilden än det semi-gloss förlaget föredrar.
I de flesta fall väljer vi bakgrundsbilder som inte är av högsta intresse, men det funkar inte alltid.

Korrekturläsning är alltid ett problem då författare, sättare o ansvarig utgivare sitter mitt i projekten och inte ser felen.
Källor, visst det kan vi gräva fram.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Ny bok: Jagdtiger. Design, production & operations

Inlägg av Artur Szulc » 7 december 2011, 16:44

joakimp23,
Givetvis kan du aldrig köpa bort en bild från marknaden, om det bevisligen inte bara finns en kopia av den. Men, och detta är viktigt, Alla pressbilder, pk-bilder, nyhetsbilder etc etc alla bilder som inte togs med privatkamera, gjordes i drösvis med kopior under kriget. Vad som hänt med alla kopior vet ingen, de är spridda äver hela världen. Men Vem äger originalet??? Så om förlaget införskaffar sig rättigheten att mångfaldiga en bild inte bara till en bok utan till hur många förlaget vill, vem skall förlaget ange som säljare av bilden? Och hur vet man vad som är originalet och en kopia? Vem är ägare till originalet? Och var finns originalet? Det finns ett känt omslag till "Stuttgart Beobachter..." från Juni 1944 med en HJ soldat i Normandie, bilden är tagen av en PK och kopierad en masse 1944 o utskickad till alla redaktioner. Men ett franskt förlag har använt denna bild 3-4 gånger i olika böcker. Första gången uppger man BA som källa, andra gången NA som källa, tredje gången ingen källa alls, fjärde gången står de som ägare till bilden. Så vad är rätt?
Jo, så är det ju.
Men även om BA, IWA eller andra arkiv bara skulle ha en originalbild av en situation så har jag svårt att tro att de skulle sälja "upphovsrätten" till bara ett förlag. Det betyder ju att ingen annan får använda den.

Då jag är väl bevandrad i polska arkiv så återkommer jag till min fråga, ur vilka eller vilket arkiv i Polen har ni hämtat bilder till boken om Jagdtigern? Då boken är så pass färsk så lär förlaget inte behöva gräva fram dessa uppgifter utan bör ha dem långt framme i minnet.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

joakimp23
Utsparkad
Inlägg: 87
Blev medlem: 24 mars 2011, 22:13

Re: Ny bok: Jagdtiger. Design, production & operations

Inlägg av joakimp23 » 7 december 2011, 17:43

Artur,
Arkiven är ju fullständigt medvetna om att de kan sälja rätten till bilden hur många gånger som helst då det finns mängder av kopior på dom. De vill ju också tjäna pengar. I Polen är det bara privata källor eller små förlag som vi jobbar med.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Ny bok: Jagdtiger. Design, production & operations

Inlägg av Artur Szulc » 7 december 2011, 18:16

Men du skrev ju tidigare att flera arkiv inte vill tjäna pengar utan har släppt bilderna fria.

Jag hävdar att det både är kutym och i linje med alla rättsliga spelregler att ange sina bildkällor i en bok oavsett om dessa källor är privata, mindre förlag eller stora arkiv.

Att köp av rättigheter på något sätt skulle ta bort angivelserätten avseende källa är faktiskt nyheter för mig.

Att inte göra det är oseriöst såvida inga särskilda skäl föreligger.

Men nu släpper jag detta.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

joakimp23
Utsparkad
Inlägg: 87
Blev medlem: 24 mars 2011, 22:13

Re: Ny bok: Jagdtiger. Design, production & operations

Inlägg av joakimp23 » 7 december 2011, 19:13

Jag har aldrig sagt att de släppt ALLA bilder fria. Du har ju själv visat upp BAs prislista. De säljer rättigheter till bilder fortfarande. Alla privata donerade bilder kostar t ex. Och om de inte ville tjäna pengar, varför tar de betalt för kopiering av KTBn?
Men mycket material är gratis.

Linje mer rättsliga spelregler? Nej du, vi har inget ansvar enligt lagen att ange varifrån vi köpt rättigheterna. Förlaget har kontrollerat detta med rättslig instans.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Ny bok: Jagdtiger. Design, production & operations

Inlägg av Fredrik Andersson » 8 december 2011, 13:01

Konkret fråga - om jag har konkreta frågor om den här maskinen, kan jag ställa dem i den här tråden eller ska jag vända mig till pansarhistoriska avdelningen?
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Ny bok: Jagdtiger. Design, production & operations

Inlägg av MD650 » 8 december 2011, 13:44

Fredrik Andersson skrev:Konkret fråga - om jag har konkreta frågor om den här maskinen, kan jag ställa dem i den här tråden eller ska jag vända mig till pansarhistoriska avdelningen?
Pansarhistoriska avdelningen.
:)

joakimp23
Utsparkad
Inlägg: 87
Blev medlem: 24 mars 2011, 22:13

Re: Ny bok: Jagdtiger. Design, production & operations

Inlägg av joakimp23 » 9 december 2011, 06:09

Ställ dom i denna tråd. MD och pojkarna vet definitivt inte mer om Jagdtigern än vi gör.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Ny bok: Jagdtiger. Design, production & operations

Inlägg av Marcus » 9 december 2011, 07:49

joakimp23 skrev:Ställ dom i denna tråd. MD och pojkarna vet definitivt inte mer om Jagdtigern än vi gör.
Nej, de frågorna hör hemma i den pansarhistoriska avdelningen och inte i denna tråden och där är "ni" (vilka "ni" det nu kan tänkas vara som du talar för) hjärtligt välkomna att svara.

Han har dessutom redan startat en tråd där: viewtopic.php?f=51&t=40328

/Marcus

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Ny bok: Jagdtiger. Design, production & operations

Inlägg av Fredrik Andersson » 9 december 2011, 14:03

Jag tar gärna emot svar från dig och dina kollegor också joakimp23, men då i den tråden som Marcus hänvisar till. Oavsett diskussionen i den här tråden så är jag övertygad om att ni som diskuterar här har sådana kunskaper att ni med lätthet kan besvara mina funderingar kring denna maskin.
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Ny bok: Jagdtiger. Design, production & operations

Inlägg av B Hellqvist » 10 januari 2012, 01:34

Hade tillfälle att bläddra i boken. Tunt papper och en standard på bildåtergivningen som var under all kritik. Oskärpa, rastrering och uppenbara scanningsjobb.

Skriv svar