Tredje rikets myter

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Tredje rikets myter

Inlägg av Schwemppa » 2 oktober 2011, 16:00

[Delat från viewtopic.php?f=21&t=14446]

"Tredje rikets myter" av våran egen Hexmaster. Bokhandeln alldeles bredvid arbetsplatsen hade den goda smaken att tllhandahålla ett ex. Den här gången i hyllan för historia, inte som med Faktoidböckerna under spel och frågesport. En alldeles eminent sammanfattning av stolligheterna i Hitlers rike, tack till Hexmaster för läsupplevelsen. :)

En hel del höstarbeten i trädgården blev ogjorda det här veckoslutet, men vad tusan, man hinner ännu. :wink:

(Vad har förresten hänt med Faktoidsidan? Den har legat nere flere dagar.)

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Tredje rikets myter

Inlägg av Wooster » 20 oktober 2011, 16:46

Tredje rikets myter av Peter Olausson :)

Trevlig och lättläst, tyvärr blir den lite fragmentarisk emellanåt, men det ligger ju i ämnets natur. Sedan imponeras jag av Hex arbetsflit, bara att läsa Alfred Rosenbergs alster i sin helhet är imponerande.

Som kritik kan man möjligen anföra att man ibland undrar hur kvalifikationen till faktoid ibland är lite oklar - har till exempel aldrig tidigare hört talas om att SS-män påståtts burit svarta handskar i större utsträckning än någon annan. Givetvis är det en faktoid, men borde den inte också ha viss spridning för att vara värd att ta upp?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 20 oktober 2011, 17:21

Tackar! Det fragmentariska undviks genom att antingen 1) hoppa över en massa eller 2) skriva den bukiga doktorsavhandling jag antyder i förordet.
Wooster skrev:Som kritik kan man möjligen anföra att man ibland undrar hur kvalifikationen till faktoid ibland är lite oklar - har till exempel aldrig tidigare hört talas om att SS-män påståtts burit svarta handskar i större utsträckning än någon annan. Givetvis är det en faktoid, men borde den inte också ha viss spridning för att vara värd att ta upp?
Det är väl knappt någon som hört det uttalat? Men det Eva Kingsepp upptäckte var den oskrivna regel för filmer, att svarta handskar och SS-män hör ihop. Förekommer på otaliga ställen, om man håller ögonen öppna.

Visst blir de faktoida kopplingarna ibland lite luddiga, svårt att undvika... Varför SS hade dödskallar är mer en historisk kuriositet som jag tycker var intressant, att det inte hade någon som helst koppling till förintelsen eller så. Eller den minsta detaljen jag tar upp: vilken film som gick på den bio i Antwerpen som träffades av en V2 och därmed blev den raketens dödligaste träff. Men det är mest som exempel på hur mycket "myt-damm" som förekommer.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Tredje rikets myter

Inlägg av Wooster » 20 oktober 2011, 20:35

Hexmaster skrev: Det är väl knappt någon som hört det uttalat? Men det Eva Kingsepp upptäckte var den oskrivna regel för filmer, att svarta handskar och SS-män hör ihop. Förekommer på otaliga ställen, om man håller ögonen öppna.
Det kanske det gör - men det är faktiskt ingenting jag lagt märke till. Dessutom blir man ju lite skeptisk - är det verkligen en oskriven regel? Vad finns det för belägg för att svarta handskar oftare förekommer på SS-män än andra karaktärer i filmer? Det kanske är en meta-faktoid, en faktoid om en faktoid helt enkelt :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Tredje rikets myter

Inlägg av Hexmaster » 20 oktober 2011, 21:00

Belägg finns samlade hos Eva Kingsepp, Nazityskland i populärkulturen: Minne, myt, medier (Stockholm 2008). En rad filmer, spel m.m. med funna nazi-rekvisita inventerade: från runda glasögon till svarta handskar.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7138
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Tredje rikets myter

Inlägg av sonderling » 21 oktober 2011, 07:31

Wooster skrev:
Hexmaster skrev: Det är väl knappt någon som hört det uttalat? Men det Eva Kingsepp upptäckte var den oskrivna regel för filmer, att svarta handskar och SS-män hör ihop. Förekommer på otaliga ställen, om man håller ögonen öppna.
Det kanske det gör - men det är faktiskt ingenting jag lagt märke till. Dessutom blir man ju lite skeptisk - är det verkligen en oskriven regel? Vad finns det för belägg för att svarta handskar oftare förekommer på SS-män än andra karaktärer i filmer? Det kanske är en meta-faktoid, en faktoid om en faktoid helt enkelt :)
Kanske borde det vara SS Officerare än SS män?
Hmmmm...jag ska hålla ögonen öppna :)
Runda glasögon har man ju lagt märke till redan. Såg senaste Xmen igår och skurken Smidth,Shaw hade runda glasögon när det utspelade sig under VK2.

Sedan har vi ju den där finlandssvenska komikern som påstod att Naziskurkar höll cigaretten på ett visst sätt. Jag kollar efter det varje gång jag ser Naziskurkar på filmen och visa fall stämmer det att de håller ciggen mellan lillfingret och ringfingret.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Tredje rikets myter

Inlägg av Hexmaster » 21 oktober 2011, 10:35

sonderling skrev:Sedan har vi ju den där finlandssvenska komikern som påstod att Naziskurkar höll cigaretten på ett visst sätt. Jag kollar efter det varje gång jag ser Naziskurkar på filmen och visa fall stämmer det att de håller ciggen mellan lillfingret och ringfingret.
!? Den får kollas upp...

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Tredje rikets myter

Inlägg av Wooster » 21 oktober 2011, 11:23

Hexmaster skrev:Belägg finns samlade hos Eva Kingsepp, Nazityskland i populärkulturen: Minne, myt, medier (Stockholm 2008). En rad filmer, spel m.m. med funna nazi-rekvisita inventerade: från runda glasögon till svarta handskar.
Runda glasögon köper jag nog mer, även om det kanske kan förklaras med att det var på mode på 30- och 40-talet. Fast ska man vara lite hobby-vetenskaplig så är jag tämligen säker på att det går att hitta belägg för att nazister i filmer bär handskar. Frågan är om det finns belägg för att de bär mer och svartare handskar än någon annan grupp karaktärer. Har Kingsepp helt enkelt en kontrollgrupp i sin studie? ;)

För att sedan gräva sig ännu längre ifrån ämnet om den utmärkta boken Tredje rikets myter och istället ner i handsk-studier så är ju handskar, svarta i synnerhet, i vissa lägen en form av maktsymbol; När de bärs av väktare, ordningsvakter och poliser.

När en vakt tar på sig sina handskar är det ett tecken på att han förbereder sig på att tag i någon och avvisa eller gripa denne. Varför vissa vakter demonstrativt och tydligt tar på sig handskarna för att visa att "nu åker hårdhandskarna på - gå härifrån eller jag tar dig!".

Liknande symboliska paralleller finns kanske med nazisterna -

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Tredje rikets myter

Inlägg av Schwemppa » 21 oktober 2011, 14:53

Angående runda brillor och svarta handskar... Är det bara jag som kommer att tänka på Herr Otto Flick von ze Gestapo? :P
Bilagor
ottoflick.gif
ottoflick.gif (55.09 KiB) Visad 4515 gånger

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Tredje rikets myter

Inlägg av Hexmaster » 21 oktober 2011, 17:18

Inte alls. Även karikatyrer ingår i bilden av nazisterna, inte minst som det inte alltid är lätt att avgöra vad som är historia och vad som är skämt...

Och där fick vi en glimt av de märkliga svarta handskarna - som kanske är generiska "väktar-handskar"? Tack för den.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Tredje rikets myter

Inlägg av Wooster » 29 oktober 2011, 12:30

På sidan 384 står det om två faktiska tyska ubåtar som dykt upp i Argentina några månader efter krigsslutet för att kapitulera. Finns det något lästips om dessa (gärna på nätet)?

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Tredje rikets myter

Inlägg av spett » 29 oktober 2011, 12:39

U-977 och U-530

googla på dem

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Tredje rikets myter

Inlägg av Hexmaster » 29 oktober 2011, 14:48

Kan nämna att formuleringen "faktiska ubåtar" är min, och kommer sig av att de nämns i UFO-kapitlet, där jag samlat de mest befängda efterkrigstida myterna. I det sammanhanget kan det vara värt att förtydliga vad som är verkligt och vad som inte är det.

http://en.wikipedia.org/wiki/German_submarine_U-530
http://en.wikipedia.org/wiki/German_submarine_U-977

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Tredje rikets myter

Inlägg av Wooster » 29 oktober 2011, 20:58

Hexmaster skrev:Kan nämna att formuleringen "faktiska ubåtar" är min, och kommer sig av att de nämns i UFO-kapitlet, där jag samlat de mest befängda efterkrigstida myterna. I det sammanhanget kan det vara värt att förtydliga vad som är verkligt och vad som inte är det.
Jepp, och insåg att det nog var bäst att hålla sig med uttrycket i den här tråden också :)

Tack för numren Spett!

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Tredje rikets myter

Inlägg av Marcus » 2 december 2011, 12:59

Jag har börjat läsa denna boken nu och det är fascinerade hur många av dessa myter man faktiskt stött på genom åren men som jag inte hade kommit och tänka på förrän jag började läsa boken, i synnerhet kapitlet om Hitler var fullt av sådant.

/Marcus

Skriv svar