Hexmaster skrev:Belägg finns samlade hos Eva Kingsepp, Nazityskland i populärkulturen: Minne, myt, medier (Stockholm 2008). En rad filmer, spel m.m. med funna nazi-rekvisita inventerade: från runda glasögon till svarta handskar.
Runda glasögon köper jag nog mer, även om det kanske kan förklaras med att det var på mode på 30- och 40-talet. Fast ska man vara lite hobby-vetenskaplig så är jag tämligen säker på att det går att hitta belägg för att nazister i filmer bär handskar. Frågan är om det finns belägg för att de bär mer och svartare handskar än någon annan grupp karaktärer. Har Kingsepp helt enkelt en kontrollgrupp i sin studie?
För att sedan gräva sig ännu längre ifrån ämnet om den utmärkta boken Tredje rikets myter och istället ner i handsk-studier så är ju handskar, svarta i synnerhet, i vissa lägen en form av maktsymbol; När de bärs av väktare, ordningsvakter och poliser.
När en vakt tar på sig sina handskar är det ett tecken på att han förbereder sig på att tag i någon och avvisa eller gripa denne. Varför vissa vakter demonstrativt och tydligt tar på sig handskarna för att visa att "nu åker hårdhandskarna på - gå härifrån eller jag tar dig!".
Liknande symboliska paralleller finns kanske med nazisterna -