Kriget från tysk perspektiv?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Kriget från tysk perspektiv?

Inlägg av tobbe » 7 januari 2003, 09:13

Ja då letar man efter nån skönlittraturär (stavning?) om andra världskriget från tysk perspektiv. Någon som vet någon bra som har svensk text och går att köpa här i Göteborg i någon bokhandel?

Användarvisningsbild
Hooka-Hey
Medlem
Inlägg: 441
Blev medlem: 26 mars 2002, 11:33
Ort: Sala

Inlägg av Hooka-Hey » 10 januari 2003, 11:45

"The Forgotten Soldier" av Guy Sajer bör finnas i en välsorterad bokhandel.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 10 januari 2003, 12:08

Jag flög för Hitler - (komer ej ihåg författaren) handlar om en pilot i Luftwaffe och är en slags halvdokumentär bok.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Surminski

Inlägg av Den stegrande kamelen » 10 januari 2003, 12:45

Är det någon som har läst Arno Surminskis Jokehnen, och kan säga något om den? (Se den här länken för mer info om boken.) Jag har fått den rekommenderad för mig, men inte kommit till skott än...

Användarvisningsbild
Ostmark
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 26 mars 2002, 19:35
Ort: Reichsgau Niederdonau

Inlägg av Ostmark » 10 januari 2003, 14:21

Patrik skrev:Jag flög för Hitler - (komer ej ihåg författaren) handlar om en pilot i Luftwaffe och är en slags halvdokumentär bok.
Jag flög för Hitler - Heinz Knoke. Boken är utgiven av Atlantis. Nyss läst den och tyckte att den var mycket intressant då alla hans tankar och uppfattningar finns med i boken utan att blivit censurerade. Boken är en av fyra i en serie om 4 st jaktflygare. En Japansk, en Brittisk, en Fransman och då Heinz Knoke. Jag har även läst boken om den Japanska piloten. Den boken heter "Jag var självmordspilot" och även den tyckte jag var mycket bra.

Edit: Jag flög för hitler - ISBN: 91-7486-212-X

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 10 januari 2003, 16:30

Jag gjorde en sökning på wettergrens hemsida men hittade ingen av de nämna böckerna. Någon som vet var de finns att köpa?

Användarvisningsbild
Hooka-Hey
Medlem
Inlägg: 441
Blev medlem: 26 mars 2002, 11:33
Ort: Sala

Inlägg av Hooka-Hey » 13 januari 2003, 10:07

Jag tror inte att den svenska versionen finns att tillgå längre - då gäller antikvariat. Dock finns den engelska ("I flew for the Führer") att beställa på en uppsjö av siter, exvis: http://www.greenhillbooks.com/booksheet ... fuhrer.htm

I övrigt finns även en site tillägnad Heinz Knoke:

http://www.chez.com/franckruffino/My-Site/Main_Lilo.htm

Skriv svar