Dödens hav - Östersjön 1945

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Dödens hav - Östersjön 1945

Inlägg av Kompanichefen » 1 januari 2003, 22:03

Till jul fick jag en mycket bra bok i julklapp: Dödens hav - Östersjön 1945 av Claes-Göran Wetterholm. Han skildrar på ett bra sätt fartygssänkningarna i Östersjön under krigsslutet. Över tjugofemtusen (!) människor fick sätta till livet i skuggan av det sammanfallande tredje riket, för att citera texten bokens baksida. Jag kan verkligen rekommendera denna bok för den som är med i SMB - beställ!

På hyllan väntar även Slaget om Västeuropa av Michael Tamelander. Jag återkommer med recension.

--

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Re: Dödens hav - Östersjön 1945

Inlägg av subskipper » 2 januari 2003, 16:52

Kompanichefen skrev:Till jul fick jag en mycket bra bok i julklapp: Dödens hav - Östersjön 1945 av Claes-Göran Wetterholm. Han skildrar på ett bra sätt fartygssänkningarna i Östersjön under krigsslutet. Över tjugofemtusen (!) människor fick sätta till livet i skuggan av det sammanfallande tredje riket, för att citera texten bokens baksida. Jag kan verkligen rekommendera denna bok för den som är med i SMB - beställ!

På hyllan väntar även Slaget om Västeuropa av Michael Tamelander. Jag återkommer med recension.

--
Tyckte att Slaget om Västeuropa var mycket läsvärd. Den stora behållningen ligger nog i redogörelsen för britternas attack på den franska Force du raid i Mers el Kebir. En händelse jag inte läst alltför mycket om tidigare. Genomgången av Slaget om England innehåller väl inte direkt några stora nyheter, men är ändock intressant och grundlig.


~Henric Edwards

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

Inlägg av cicero » 2 januari 2003, 18:20

Håller på även jag med Slaget om västeuropa. Det som fascinerade mig var hur englsmännen kunde "offra" så mycket manskap och plan för att spränga broarna i Sedan. Hur dom sände grupp efter grupp med Fairey Battle och Blenheimplan utan tillräckligt jaktskydd som sköts sönder och samman av Lv och den tyska jakten. Och vad man har svårt att fatta var hur många engelska besättningar som anmälde sig som frivilliga till detta uppdrag som i det närmaste var "dödsdömt". Snackar vi mod eller??
Magnus

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 13 januari 2003, 10:01

Tyckte att Slaget om Västeuropa var mycket läsvärd. Den stora behållningen ligger nog i redogörelsen för britternas attack på den franska Force du raid i Mers el Kebir. En händelse jag inte läst alltför mycket om tidigare.
Jag har nu läst detta avsnitt och tycker precis som du att det var synnerligen läsvärt. Detaljerat och initierat, jag var precis som du inte medveten om hur omfattande spelet var kring den franska flottan.

--

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 13 januari 2003, 14:27

Dödens hav var en skrämmande skildring fån ett skede i kriget som inte är särskilt belyst. Tror inte britterna är så villiga att tala om Neustadtbukten ....

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 13 januari 2003, 14:57

Dödens hav var en skrämmande skildring fån ett skede i kriget som inte är särskilt belyst. Tror inte britterna är så villiga att tala om Neustadtbukten ....
Stämmer nog ganska så bra. Jag streckläste boken och kan verkligen rekommendera den till övriga på listan.

--

Skriv svar