Herman Lindquist

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Ruben
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: 26 mars 2002, 12:30

Herman Lindquist

Inlägg av Ruben » 18 november 2002, 20:52

Är Herman historiker???

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

Inlägg av catshaman » 18 november 2002, 21:09

Nej journalist som älskar La France, Ludvig XIV och flärd
ha det catshaman

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 20 november 2002, 10:31

"Historiker" kan väl i och för sig vem som helst vara. Alla som diskuterar på den här listan är väl att anse som historiker, i någon form. Men någon akademisk examen eller utbildning inom ämnet historia har inte, vad jag känner till. Därför kan man väl också säga att han har en ganska så publik ton i sin litteratur. Antingen så gillar man den - eller så gillar man den inte! Personligen så tycker jag att han har stulit en hel del från Alf Henriksson. Men som alltid är det en fråga om tycke och smak.

--

Dass
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 15 juni 2002, 17:49
Ort: Sverige

Inlägg av Dass » 10 december 2002, 15:59

inte Historiker men en Historieberättare.

EGMOS
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 24 augusti 2002, 19:17
Ort: Skåne

Inlägg av EGMOS » 4 januari 2003, 18:48

Historiker är en luddig beteckning på person med akademisk examen i historia. Herman Lindqvist är journalist och har ingen examen med historia som huvudämne och kan därför inte betraktas som historiker.

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

Inlägg av cicero » 4 januari 2003, 23:03

Man kan tycka vad man vill om Herman men ha har skapat ett historieintresse och det är väl egentligen det viktigaste, eller??
Magnus

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

Om man inte harvför stora pretentioner

Inlägg av catshaman » 4 januari 2003, 23:19

... vem var det som talade om pretentioner?
Här i Hårda Bud skulle jag måla badrummet som var chokladbrunt och tyckte att gult kan passa. Köpte en burk men den tog slut och gick för att få en burk till.
"Tyvärr har vi inte mera gult i den kvaliteten. Kan du inte ta blått?"
.
Man brukar tala om att bygga framtiden på historien och liknande. Har man en fel bild av det förgångna vill gärna framtiden bli blågul.
Men vist Herman skriver den historia folk vill höra dvs. om höga herrar och flärd och inget man kan lära sig av ... och han har lärt av Alf Henriksson att skriva lättsamt och berätta hur korkade våra förfäder var.
.
HUrrah vad bra vi är --- jag ber inte om ursäkt för ironin
skrev catshaman

Flavius Aëtius
Tidigare medlem
Inlägg: 162
Blev medlem: 27 juli 2002, 22:11
Ort: Rom

Inlägg av Flavius Aëtius » 12 januari 2003, 00:04

Han e jävligt bra iallafall

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem
Inlägg: 303
Blev medlem: 31 mars 2002, 10:05
Ort: Gbg, Änglarnas stad

Inlägg av Daniel » 12 januari 2003, 16:54

EGMOS skrev:Historiker är en luddig beteckning på person med akademisk examen i historia. Herman Lindqvist är journalist och har ingen examen med historia som huvudämne och kan därför inte betraktas som historiker.
Måste man ha gått fordon för att kallas bilmekaniker eller gått scenskolan för att kallas skådesspelare?

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Artur Szulc » 24 januari 2003, 18:52

Hej!

Vad är i så fall Peter Englund? Historiker eller historieberättare?
Ni som har läst hans böcker; hur mycket är fakta och hur mycket är påhittat, eller hur mycket har han lagt till för att göra böckerna mer läsvärda? Hur kan Peter Englund veta att "solen blänkte i sablarna".

Mvh Artur

Haegg
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:58

Inlägg av Haegg » 24 januari 2003, 23:16

Daniel skrev:
EGMOS skrev:Historiker är en luddig beteckning på person med akademisk examen i historia. Herman Lindqvist är journalist och har ingen examen med historia som huvudämne och kan därför inte betraktas som historiker.
Måste man ha gått fordon för att kallas bilmekaniker eller gått scenskolan för att kallas skådesspelare?
Måste man ha examen i statsvetenskap för att vara statsvetare? Måste man ha läst sociologi för att kallas sociolog? Det är mer relevanta liknelser. Historiker är en av alla de titlar som signalerer en akademisk bakgrund. Har man inte det men anser sig ändå vara t.ex. historiker kan man lägga till något prefix, t.ex. amatör-, fritids-, autodidakt, lekmanna-.

Det hela är dock inte av samma vikt som om någon måste ha gått läkarlinjen för att få kalla sig läkare. :)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 4 februari 2003, 09:41

Jag har funderat på att köpa och läsa hans bokserie eftersom jag har vissa luckor i svenskhistoria. Det kan väl inte vara helt fel eller?
Eller är det mycket historiskafel i böckerna? Jag har inte kunnat bena ut om kritiken (i media) består i hans berättarstil eller om det riktar sig mot fakta fel.
Vad anser forumet.

Sonderling

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 5 februari 2003, 13:47

Nej Herman är inte historiker. Problemet med Herman är att han är journalist med tydlig politisk ståndpunkt, och detta brukar "färga av sig" i lite väl tydliga "pekpinnar".

Ebbe_lille
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:37
Ort: Piteå

Inlägg av Ebbe_lille » 5 februari 2003, 20:46

stanislav skrev:Hej!

Hur kan Peter Englund veta att "solen blänkte i sablarna".

Mvh Artur
För att solen brukar reflekteras i blanka material?

Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 20 maj 2002, 21:48
Ort: Stockholm

Inlägg av robert nordin » 5 februari 2003, 22:51

sonderling skrev:Jag har funderat på att köpa och läsa hans bokserie eftersom jag har vissa luckor i svenskhistoria. Det kan väl inte vara helt fel eller?
Eller är det mycket historiskafel i böckerna? Jag har inte kunnat bena ut om kritiken (i media) består i hans berättarstil eller om det riktar sig mot fakta fel.
Vad anser forumet.

Sonderling
Enligt en del historiker (Englund, Harrison t ex) är Herman lite slarvig i hanteringen av sina källor.

Andra historiker (exvis genus-historikern Hirdman) kritiserade H för att han fokuserade för mycket på "kungar&krig" istället för Hirdmans hjärteämne kvinnokamp.


Något pinsamt för Herman var dock när han påstod att någon (dessvärre) nu levande person var nazistsympatisör under WW2. Personen ifråga var snarare känd som antinazist redan när det begav sig.

Om jag inte missminner mig ville Herman just fylla tomrummet vad gäller modern historielitteratur om bl a de svenska kungarna.

Just historiker kan vara nog så lömska när det gäller faktakollen. Exvis så var det en amerikansk historiker som mha ett visst brev ville hävda att vissa tyska företagare stödde Hitler. När de kritiska fack-kollegerna granskade det aktuella brevet, så framkom det att vederbörande hade missat ett litet "inte" på strategiskt ställe. Historikern bytte senare till en akademisk bransch där man (tydligen) inte är lika petig - han blev jurist.

Man skall dock inte glömma att den kgl avundsjukan härskar även här.
Fackhistorikerna gillar inte att någon ickehistoriker skriver historieböcker som dessutom blir lästa av den breda allmänheten.

Själv har jag Hermans senaste "Historien om Sverige"-bok i talboksform - trevligt att ha när man åker till och från jobbet.

Skriv svar