I Stalins våld

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Två månader kvar, knappt

Inlägg av Artur Szulc » 14 januari 2011, 10:11

Notis i Tidningen Hemvärnet nr 6/2010:

Välskrivet om Sovjets ockupation av östra Polen

Att Sovjetunionen 1939 gjorde gemensam sak med Nazityskland och anföll
Polen känner nog många till. Men hittills har det saknats litteratur på
svenska om den sovjetiska ockupationen av östra Polen.
Nu har det kommit en bok som fyller det tomrummet:
Artur Szulcs bok "I Stalins våld" är både välskriven och väl underbyggd.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Två månader kvar, knappt

Inlägg av Artur Szulc » 18 januari 2011, 19:39

Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Två månader kvar, knappt

Inlägg av Artur Szulc » 20 januari 2011, 16:19

För er som bor i Stockholm med omnejd vill jag bara påminna om mitt bokprat lördagen den 29 januari kl 11 på ABF Stockholm. (Fri entré)

http://www.abfstockholm.se/kalendarium/ ... /index.htm
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7146
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Två månader kvar, knappt

Inlägg av sonderling » 27 januari 2011, 12:48

Jag kan kanske glädja dig med att jag kände till denna period, tack vare serie albumen om Andra världskriget som hemmets journals förlag gav ut. Detta var väl 79 och jag blev chockad över uppgiften minns jag, då man trots allt var uppfostrad med att det var Sovjet som räddade oss alla undan Nazismen.

Sedan dröjde det 30 år tills Marco Smedberg och Niklas Zetterlingsbok om andra världskriget kom som denna lucka började fyllas i. Samt din förra och som sagt den här boken. Det är alltid lika roligt och spännande när man hittar ny kunskap om ett ämne som man tycker sig behärska.
Boken var dessuotm lätt läst som en roman med bra flyt i texten ( Detta är ingen nackdel då jag kan ruttna på tunga akademiska skrifter.) Sedan vet jag inte om det var en viss subtil humor eller bara ett bevis på min sjuka dito som gör att jag fnissar åt vakten som skriker åt den stackars fången som ska göra toalett behov. Sånt gillar jag iallafall. Och det där med att du skrev om att judar raljerade mot kristna polacker som fick åka godståg öst och sedan raljerade du lite om judar fick göra samma resa ett år senare. Var det med flit?

Iallafall bra jobbat, jag ser fram emot fler böcker i ämnet. Kanske nått om de polaker som stred på sovjet sidan?

Förresten: Vad är skillnaden egentligen på en judisk kriminell liga/ band och en judisk milis? De verkade ju båda agerat sida vid sida med Sovjet trupper.

Sonderling

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Två månader kvar, knappt

Inlägg av Artur Szulc » 27 januari 2011, 19:06

Sonderling,

Tack för dina vänliga ord om boken.
Och det där med att du skrev om att judar raljerade mot kristna polacker som fick åka godståg öst och sedan raljerade du lite om judar fick göra samma resa ett år senare. Var det med flit?
Om det ger intrycket av raljans så var det definitivt inte min avsikt. Detta var heller inget min skicklige redaktör reagerade på. Men när du skriver det så måste jag naturligtvis anteckna detta i fall boken trycks igen och kanske se över formuleringen.
Förresten: Vad är skillnaden egentligen på en judisk kriminell liga/ band och en judisk milis? De verkade ju båda agerat sida vid sida med Sovjet trupper.


Skillnaden är att milisen tillsattes av sovjeterna för att upprätthålla så kallad lag och ordning (och visst upprätthöll de viss kontroll), framför allt på landsbygden. De fick alltså formella befogenheter.

Kriminella var just, enbart kriminella.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7146
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Två månader kvar, knappt

Inlägg av sonderling » 2 februari 2011, 09:09

Om det ger intrycket av raljans så var det definitivt inte min avsikt.
Fast jag tycker inte du ska ändra det, så farligt var det inte. Möjligtvis betona eller förtydliga denna "konflikt" som verkade finnas mellan judiska polacker och kristna polacker och att de båda förlorade på detta. (Så att det inte blir sandlåde retorik av det, typ det var ni som hahhahaade först för att vi fick åka godsvagnar, så det så.) (möjligtvis: bara för att ni inte kunde hålla sams fick ni båda åka godsvagnar, fast åt varsitt håll, puckon.)Eller om du förstår vad jag menar.

Sedan har jag tänkt på det här med miliser, kriminella gäng och motståndsrörelser, skillnaderna kan ju ibland vara hårfin.
Nämner inte Knarrström i sin bok judiskt motstånd, just ett kriminellt gäng som övergår till en motståndsrörelse? Eller senare så ser de sig själva så iallafall.

Sonderling

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Två månader kvar, knappt

Inlägg av Artur Szulc » 3 februari 2011, 12:35

Sedan har jag tänkt på det här med miliser, kriminella gäng och motståndsrörelser, skillnaderna kan ju ibland vara hårfin.
Nämner inte Knarrström i sin bok judiskt motstånd, just ett kriminellt gäng som övergår till en motståndsrörelse? Eller senare så ser de sig själva så iallafall.
Visst kan det ha varit så, att kriminella gäng övergick till att bli "partisaner". I andra fall agerade vissa partisanförband högst tvivelaktigt när de letade efter mat. Fick man inte det man behövde från bönder så stal man helt enkelt och försatte bönderna i en erbarmligt dåligt situation.

T ex den polska hemarmén - Armia Krajowa - rensade hårt i egna led mot enheter som bedrev rövarverksamhet, dvs, som stal, plundrade, trakasserade bönder som hjälpte judar eller som mördade judar de fann i byar. För den polska hemarmén var det aldrig tal om att skona kristna polacker som under AK:s täckmantel betedde sig som simpla banditer.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Två månader kvar, knappt

Inlägg av Artur Szulc » 7 mars 2011, 18:41

Recension i tidningen Militär Historia, nr 3/2011:

Välskrivet om Sovjet i Polen

”Det är inget krig, det är en katastrof”. Så lär Jósef Lipski, den polske ambassadören i Berlin, ha kommenterat den sovjetiska invasionen av Polen den 17 september 1939.
Vid tiden för Röda arméns anfall var Polen redan i en förtvivlad situation. Nazityskland hade invaderat några veckor tidigare och utan polackernas vetskap hade Polen redan delats upp mellan Sovjetunionen och Tyskland. Landes öde var därmed i praktiken beseglat.
De sovjetiska illgärningarna i Polen 1939-41 har av förståeliga skäl hamnat i skuggan av de tyska förintelsekampanjerna. När nu polskfödde författaren och historikern Artur Szulc ger ut sin välskrivna bok I Stalins våld så är det den första boken på svenska som enbart behandlar den ryska ockupationen av Polen. Boken bygger på tidigare outnyttjade källor, vilket gör den extra intressant.
Boken tar avstamp redan 1389 i den polsk-litauiska personalunionen och dess komplicerade förhållande till det moskovitiska väldet. Den skildrar Rysslands och Polens historia fram till modern tid och ger en föredömligt grundlig bakgrund till invasionen. Szulc kritiserar påståendet att Polen under mellankrigstiden skulle ha varit fascistiskt, även om han påpekar att det fanns stora brister i demokratin. Han skärskådar dessutom den polska regeringens ibland hårdföra metoder gentemot landets minoriteter. Man kan ibland önska att fler författare gjorde sin hemläxa lika grundligt.
De sovjetiska övergreppen är fortfarande, 70 år senare, kontroversiella. Det finns exempelvis ännu många som ifrågasätter att det var ryska säkerhetsstyrkor som låg bakom massavrättningen av över 4 000 polska officerare i Katynskogen våren 1941 [ett tryckfel, ska vara 1940].
I Stalins våld är utan tvekan skriven som ett svar på sådana påståenden, och ibland är Szulc öppet polemisk. Detta förtar dock inte något av bokens värde utan gör den snarare mer aktuell.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Två månader kvar, knappt

Inlägg av Artur Szulc » 21 juni 2011, 19:47

En äldre recension av boken som jag nu har fått från förlaget.

Denna recension publicerades i Skaraborgs Läns Tidning, Falköpings Tidning och Västgöta Bladet i februari.

Nyttig lektion om Polen

Ännu en bok om andra världskriget tänker säkert många som får I Stalins våld i sina händer.
Så är det visserligen.
Men boken I Stalins våld är något så ovanligt som ett stycke Polsk historia på svenska. Jag tror att det är absolut nödvändigt.


Vi svenskar har nämligen ganska bra koll på de flesta av våra grannländer men många har en uppenbar kunskapslucka när det gäller vår stora granne i söder. Vad har format detta enorma land (nästan 40 miljoner invånare) till vad det är idag? Här finns en del av svaren.

Rötter i Polen
Det är författaren Artur Szulc som skrivit boken I Stalins våld. Artur, som själv har sina rötter i Polen, har tidigare skrivit två böcker som även de handlar om andra världskriget och Polen. Den första boken heter Röster som aldrig tystnar och är en återgivning av berättelser som befriade polska koncentrationslägerfångar lämnade när de kom till Sverige 1945. Hans förra bok Med förtvivlans mod behandlar det som blivit inledningen till andra världskriget. Hitlertysklands anfall på Polen och den polska arméns förtvivlade kamp mot övermakten.

Levande och mustig
Denna bok I Stalins våld kan i vissa stycken sägas vara en direkt fortsättning på Med förtvivlans mod, efter att Tyskland och Sovjetunionen delat upp Polen mellan sig. Här berättar Artur Szulc om den sovjetiske diktatorn Stalins regim i Polen när Sovjet fortfarande var allierat med Hitlertyskland 1939-41. Men här får vi även förhistorien och till viss del efterspelet i medföljande bilagor.
Det märks att författaren är mycket engagerad i sitt ämne. Texten är levande och påtagligt mustig. Artur Szulc drar sig inte för att beskriva hemskheter så som de är, och hemskheter är det gott om i denna bok.
Det är ingen rolig historia men den beskriver vårt grannlands öde, i kläm mellan två stormakter, för inte så länge sedan.
Artur Szulc tidigare böcker är läsvärda, så är även denna. I Stalins våld för med beröm godkänt. Läs den!
Magnus Ljung
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: I Stalins våld

Inlägg av B Hellqvist » 21 juni 2011, 20:06

Grattis till de fina recensionerna! Jag ändrade trådtiteln så att det blir lättare för folk att hitta den.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: I Stalins våld

Inlägg av Artur Szulc » 19 januari 2012, 18:01

Recension i Populär Historia, nr 2/2012:

Vad vi borde veta om Polen

Man behöver inte läsa långt i historikern Artur Szulcs bok I Stalins våld för att förstå vidden av den katastrof som Polen drabbades av när landet ockuperades av Sovjet 1939-41. Szulc beskriver hur sovjeterna gjorde sitt yttersta för att krossa den polska staten och bryta ned allt folkligt motstånd. Massmordet i Katyn måste betraktas som kulmen på barbariet – bland de cirka tjugotusen offren fanns främst officerare, men även vetenskapsmän, jurister, ingenjörer, poeter och journalister. Alla avrättades med nackskott.

Terrorn tillhörde vardagen i östra Polen under den sovjetiska ockupationen: massarresteringarna, tortyren och deportationerna drabbade hundratusentals polacker. På svenska finns dock knappt någon litteratur utgiven om det våld som Sovjet utsatte polackerna för, i synnerhet inte om man jämför med vad det finns utgivet om Nazitysklands övergrepp. I Stalins våld fyller därför en viktig kunskapslucka, betydande och pinsam med tanke på att det handlar om det värsta skedet i grannlandet Polens historia.

Visserligen presenteras inte mycket ny fakta, men Szulc besitter en fantastisk detaljkunskap och samtidigt förmåga till överblick. Skildringen och analyserna av det politiska och diplomatiska för- och efterspelet till ockupationen är skarpa och vittnar om krigets mest destruktiva krafter.


--------

Kuriosa: På samma sida finns en recension av Tredje rikets myter, men den orkar jag inte att skriva av. :P
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: I Stalins våld

Inlägg av Hans » 4 februari 2012, 11:51

Artur,

Till sist fick jag ändan ur och läste boken. Jag har bara en sak att säga, läs den! Välskriven och otroligt intressant om ett ämne som det inte finns mycket på svenska om. Jag var lat och förde inte anteckningar men jag vill minnas att du någonstans beskrev en underlöjtnant som underofficer, en underlöjtnat ligger närmare en fänrik och är följdaktligen officer.

Hursomhelst en facinerande bok som alla borde läsa.

MVH

Hans

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: I Stalins våld

Inlägg av Artur Szulc » 4 februari 2012, 20:45

Jag var lat och förde inte anteckningar
Underkänt, Hans :D

Tack för de fina orden.

(Och din anmärkning är noterad.)
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Skriv svar