I Stalins våld

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Två månader kvar, knappt

Inlägg av Artur Szulc » 22 november 2010, 09:46

En recension:

http://allehanda.se/mer/kultur/bocker/1 ... alins-vald

(Jag börjar befara att jag har varit otydlig i boken avseende vissa aspekter. Får se om den här trenden håller i sig i kommande recensioner.)
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Två månader kvar, knappt

Inlägg av Lasse O » 22 november 2010, 16:21

Jag köpte boken genom Adlibris och har förstås redan läst den. Den gav mig en nyttig undervisning i den delen av Polens historia. Tidigare har jag läst "Mitt möte med röda armén" av en kvinna vars namn jag glömt men den boken var mer ett samtidsreportage.
Jag har också läst några anmälningar av boken och den har fått välförtjänt bra kritik men genomgående har man hängt upp sig på det faktum att judarna inte bara var offer 1939 utan även i vissa fall förövare. Nu är detta ett känsligt ämne men jag tror inte man kan bortse från att vissa minoriteter i Polen såg en chans att ge igen för verkliga eller inbillade oförrätter. Antisemitism var inte okänt i Europa och att tro att Polen skulle vara ett undantag är naivt.
Frågan är hur en författare och forskare skall behandla ett sådant ämne utan att råka ut för beskyllningar om att demonisera en minoritet, t ex judarna. Tyvärr har jag inget svar men det visar att det även i vår tid finns många tabun och minerade stigar.

En fråga: 1919 - 1921 års krig mellan Polen och Ryssland är oerhört fascinerande men det är svårt att hitta någon litteratur på svenska, engelska eller tyska. Har Artur något tips?

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Två månader kvar, knappt

Inlägg av Artur Szulc » 22 november 2010, 16:28

En fråga: 1919 - 1921 års krig mellan Polen och Ryssland är oerhört fascinerande men det är svårt att hitta någon litteratur på svenska, engelska eller tyska. Har Artur något tips?
Två böcker

Norman Davies, White Eage - Red Star

Adam Zamoyski, Warszawa 1920

---------

Kul att du fann min bok som nyttig läsning!

Avseende det du skriver om utpekandet av judar, vissa judar, som förövare, ja, på den punkten borde jag kanske ha varit tydligare än vad jag är i boken. Jag trodde i min naivitet inte att det skulle vara någonting som gick att haka upp sig på.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Re: Två månader kvar, knappt

Inlägg av Kapten_Gars » 22 november 2010, 16:52

Kan du hitta den så är i mitt tycke Zamoyski's "Battle for the marchlands" en bättre bok än den nyare "Waraszawa 1920".
På svenska så finns det minst en studie av kriget utgiven av militärlitteraturföreningen och det skulle inte förvåna mig om det finns fler dylika skrifter om kriget på mer taktisk nivå gömda i äldre militära skrifter.

Den utmärkta sida "Pygmy Wars" har en rad artiklar om kriget 1919-1920 på en mer taktisk nivå, i flera fall skrivna av professionella utländska officerar som deltog på ett eller annat sätt i kriget.
http://pygmy-wars.50megs.com/history/historypages.html

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Två månader kvar, knappt

Inlägg av Lasse O » 22 november 2010, 18:30

Artur Szulc skrev:
En fråga: 1919 - 1921 års krig mellan Polen och Ryssland är oerhört fascinerande men det är svårt att hitta någon litteratur på svenska, engelska eller tyska. Har Artur något tips?
Två böcker

Norman Davies, White Eage - Red Star

Adam Zamoyski, Warszawa 1920
Kapten_Gars skrev:Kan du hitta den så är i mitt tycke Zamoyski's "Battle for the marchlands" en bättre bok än den nyare "Waraszawa 1920".
På svenska så finns det minst en studie av kriget utgiven av militärlitteraturföreningen och det skulle inte förvåna mig om det finns fler dylika skrifter om kriget på mer taktisk nivå gömda i äldre militära skrifter.

Den utmärkta sida "Pygmy Wars" har en rad artiklar om kriget 1919-1920 på en mer taktisk nivå, i flera fall skrivna av professionella utländska officerar som deltog på ett eller annat sätt i kriget.
http://pygmy-wars.50megs.com/history/historypages.html
Vi tackar för det. Till min hustrus måttliga förtjusning har bokhyllorna tagit slut för länge sedan men tre till skall vi väl lyckas klämma in någonstans, givetvis under förutsättning att jag får tag på dem.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Två månader kvar, knappt

Inlägg av Artur Szulc » 24 november 2010, 08:16

Recension/anmälan i Svenska dagbladet :) :

http://www.svd.se/kulturnoje/litteratur ... 722683.svd
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Två månader kvar, knappt

Inlägg av Artur Szulc » 28 november 2010, 16:50

Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Re: Två månader kvar, knappt

Inlägg av Niedzwiadek » 29 november 2010, 04:20

Artur Szulc skrev:En recension:

http://allehanda.se/mer/kultur/bocker/1 ... alins-vald

(Jag börjar befara att jag har varit otydlig i boken avseende vissa aspekter. Får se om den här trenden håller i sig i kommande recensioner.)
Jag tror inte det har med otydlighet att göra. Vissa ämnen är helt enkelt tabu (för allmänheten) oavsett hur man framställer dem. Judiska förövare under avk är ett av dessa orörbara ämnen.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Två månader kvar, knappt

Inlägg av lampros » 29 november 2010, 08:32

lago skrev:Tidigare har jag läst "Mitt möte med röda armén" av en kvinna vars namn jag glömt men den boken var mer ett samtidsreportage.
Letta Rudnicka Jaroszynska. Hennes bok kom på svenska 1943 på Dagens böckers förlag. Samtidsreportage må det vara, men det är ett bra sådant. Fullt med miljöer och detaljer.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Två månader kvar, knappt

Inlägg av sonderling » 29 november 2010, 10:25

Niedzwiadek skrev:
Artur Szulc skrev:En recension:

http://allehanda.se/mer/kultur/bocker/1 ... alins-vald

(Jag börjar befara att jag har varit otydlig i boken avseende vissa aspekter. Får se om den här trenden håller i sig i kommande recensioner.)
Jag tror inte det har med otydlighet att göra. Vissa ämnen är helt enkelt tabu (för allmänheten) oavsett hur man framställer dem. Judiska förövare under avk är ett av dessa orörbara ämnen.
Sedan kan det ju vara så att det bero på hur man yttrycker sig i frågan.
Jag har ju inte läst denna bok (ännu) men jag minns att jag tyckte att det var lite besvärande i förra boken hur Artur Szulc alltid beskrev judarna som ett folk för sig och inte polacker. Polacker kan var protestanter, katoliker eller vad som helst men inte judar. (Jag fick ett svar på detta av dig Artur, där jag fattade att du menade att det var så men jag kan inte riktigt köpa eller förstå det.)
Sedan måste man nog vara jätte försiktig när man skriver i detta ämne, för man måste nog vara medveten om att många vill nog missförstå vad du skriver. Antisemiter vill ha vatten på sin kvarn. (Eller fanatiska antirasister med för den delen.) Och nu förtiden sammanvävs allt som har med judendomen ihop med dagens konflikt mellan Palestina och Israel.
Ja jag känner när jag skriver detta inlägg att man genast blir nervös att det ska missförstås av en eller annan part. Ja ämnet är rena minfältet.

Sonderling

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Två månader kvar, knappt

Inlägg av Artur Szulc » 29 november 2010, 15:23

Boken har tydligen recenserats i Jönköpings Posten redan den 10 november. Ingen Jönköpingsbo som har läst recensionen?
Den går inte att läsa på nätet...

----

Sonderling,

Jag får be att återkomma.
Om jag skrev så i ett PM så vänligen klipp in det i tråden så jag får se exakt vad jag skrev.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Re: Två månader kvar, knappt

Inlägg av Niedzwiadek » 29 november 2010, 16:57

Jag kan tänka mig att det är enkelt att jämföra med USA där det hade varit omöjligt att hävda att en jude i New York eller en svart nere i södern inte är amerikaner. Polen var inte en nationalstat på samma sätt som t.ex Sverige vid den här tiden.

Det fanns förutom polacker en hel del ukrainare, tyskar och judar men även mindre minoriteter som t.ex. armenier lemker, kasjuber och tatarer. Den tidigare historien i det polsk-litauiska väldet visade att etniciteten inte var avgörande för vem som kunde se sig själv som "polack" (nationalskalden och patrioten Adam Miczkiewiczs kanske mest kända strof inleds med "mitt kära Litauen". Även den senare marskalken Jozef Pilsudski var litauer och och ändå "polsk" patriot. Med tanke på hans att mål var att Polen skulle återuppstå som multikulturell union så behövde inte judarna kallas för "polacker". Judarna själva tyckte om Pilsudski för just dessa tankegångar och dök upp i enorma mängder från hela landet för hans begravning.

Judarna såg sig själva under mellankrigstiden som ett eget folk och man brukar ju låta folk definera själva vilka de är. Visserligen så fanns det ett ökande antal judar som såg sig som "polacker med mosaisk tro" men detta var förändringar som gick långsamt under en 20-års period. Hade inte förintelsen och kommunismen drabbat landet så tror jag att de polska judarna anno 2010 inte hade skiljt sig från sina välintegrerade västueropeiska bröder.

Judar under mellankrigstiden var inte "polacker" varken i egna eller i andras ögon och däför vore det inte naturligt att hävda att de var det för att det idag är "fula tankegångar" är liknande.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Två månader kvar, knappt

Inlägg av Artur Szulc » 17 december 2010, 09:03

Boken har fram tills idag recenserats/anmälts i SvD samt lokaltidningar som Nerikes Allehanda, Jönköpings-Posten och ytterligare två, tre till.

Dessutom finns ett kort omdöme det senaste häftet av BTJ.

Igår sände SR Vetenskapsradion Historia ett program om historiska böcker och tipsade om julklappar. I Stalins våld togs upp som en av tre "läsvärda" böcker på temat icke-Hitler relaterad litteratur. Dessutom kommenterades boken i ett par ytliga meningar men dock i positiv ton.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Bokföreläsning

Inlägg av Artur Szulc » 20 december 2010, 19:24

Lördagen den 29 januari 2011 föreläser jag om boken. (Efter presentationen ges möjligheten att ställa frågor).

Plats: ABF Stockholm, ABF-huset, Sveavägen 41
Tid: 11:00

Föreläsningen är ett samarrangemang mellan Svensk-polska samfundet (Stockholmsföreningen), ABF, Polska institutet och Norstedts.

http://www.svensk-polska.se/index.php?o ... &Itemid=75
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Två månader kvar, knappt

Inlägg av Artur Szulc » 11 januari 2011, 18:17

De senaste recensionerna kommer från Sölvesborgs-Tidningen, Dagbladet Sundsvall och Östran (tror jag :) )

Från Sölvesborgs-Tidningen (11.01.04)

En känd propagandabild från andra världskrigets inledning visar hur tyska
soldater bryter sönder en bom vid tysk-polska gränsen. Det är tidig morgon den 1 september
1939. Men det finns också en bild tagen ett par veckor senare, i stort sett okänd, som skildrar hur sovjetiska soldater förstör de polska gränsmarkeringarna. Vad många än i dag inte känner till är, att Hitlers brutala överfall på Polen väster ifrån ett par veckor senare följdes av hans diktatorkollega Stalins lika brutala österifrån.

Sovjetiskt tyranni
Om detta skamlösa överfall smusslades det i decennier och ända tills det närmast upphörde att existera. Nu friskar den svenske militärhistorikern Artur Szulc upp minnet med boken I Stalins våld Sovjetunionens kuvande av östra Polen 1939–41 (Norstedts).
I faktaskriften Brott mot mänskligheten under kommunistiska regimer som gavs ut 2008 nämns överhuvud inte det sovjetiska tyranniet i östra Polen från mitten av september 1939 till sommaren 1941, då sovjetisk terror ersattes av tysk i samband med Operation Barbarossa. Men Stalin var väl hemma i omänsklighet och våren 1940 mördade Sovjetkommunisterna över 20 000 polska officerare, polisbefäl och tjänstemän, ett även med världskrigsmått mätt monstruöst dåd, känt som Katyn-massakern. Tyskarna beskylldes länge för det ofattbara brottet, men Stalin var den skyldige och anledningen att man ville eliminera så kallade klassfi ender i det erövrade polska territoriet. Det som spelade ryssarna i händerna var den allians som fanns mellan demokratiska västmakter och Sovjet för att bekämpa Nazityskland. Under kriget ville Roosevelt och Churchill inte ta i frågan med tång och, märkligt nog, inte ens efter världskrigets slut ville övriga segrarmakter anklaga Sovjet. Först 1990, under Gorbatjov, erkände Ryssland sin skuld, men man valde att skylla på NKVD, Folkkommissariatet för inrikes ärenden, en terrororganisation som väl tål att jämföras med nazistiska motsvarigheter. NKVD:s specialiteter var arresteringar, mord, tortyr och deportationer.

Grova övergrepp
Ingen gick säker för grova övergrepp i östra Polen och hundratusentals polska medborgare drabbades. I Sovjetunionen eller senare i Ryssland har ingen lagförts och straffats för omänskligheterna. Sovjets förevändning för att ockupera östra Polen var att landets förtryckta minoriteter behövde befrias från Warszawas bojor. Man gick alltså, typiskt nog, in i Polen som befriare. Det arrangerades också så kallade fria val med på förhand given utgång.

En nyttig påminnelse
Med Artur Szuls bok får man en föreställning om vilket helvete Sovjetunionen tillsammans med Nazityskland orsakade egna och övriga Europas befolkningar, Sovjet dessvärre under väldigt lång tid. I boken redogörs, ska sägas, inte enbart för krigsåren utan även för polsk-ryska relationer under åren 1918–1938, men det är terrorväldet 1939– 1941 som dominerar.
Boken är välskriven, initierad och en nyttig påminnelse om vad totalitära stater är kapabla till. Och det hände för endast 70 år sedan.


Från Östran (?, 2010-12-17)

Lektion i tyranniets mekanismer
Artur Szulc ger de döda röst när han beskriver vad som hände i
östra Polen 1939-1941.

I Stalins våld är den första boken på svenska om en sovjetisk förintelsepolitik. 20 000 polska officerare, polisbefäl och tjänstemän mördades. Hundratusentals polska medborgare arresterades och deporterades. Men Szulc frossar inte i detaljerna från likhögarna. Han försöker också förstå missgreppen som den polska mellankrigsregimen begick. Han väjer inte för det som är politiskt känsligt utan konstaterar att ”ett stort antal” judar samarbetade med den sovjetiska ockupationsmakten och deltog i jakten på polska tjänstemän, poliser och präster. Den misantropiskt anlagde kan bara lugnt konstatera, att människan är människans varg – oavsett släktband eller tro. Hatet mellan folkgrupper kom, menar författaren, att påverka vad som hände under hela kriget. Om detta visste jag föga.

Den 22 oktober fick polackerna rösta och över 90% hade röstat för att de ockuperade områdena skulle införlivas
med Sovjetunionen. Numrerade kuvert var en finess, en annan att de röstande fick färdigstoppade
kuvert – klara att flytta från en hand till en annan och ner i valurnan. Valet var en fars.

Men nu går det att förstå den sovjetiska politiken. År 1920 hade Röda armén tänkt sig att införliva östra Polen med Sovjetunionen men misslyckats. 1939 skulle saken regleras. I det kommunistiska Polen fick saken aldrig beröras men 1990 började det töväder som gav tillgång till dokument och massgravar. Den moderna europeiska historien är förfärlig.
Därför finns det ett slags moraliskt ansvar att låta sig informeras om den, lära sig av den och ibland komplicera den. Naturligtvis handlar det om politik och faktiskt om politik i ett land på andra sidan Östersjön.

När jag läser Artur Szulc ringer i mina öron den kloka sanningen: Alla folks frihet, hela världens fred. Det kräver att vi kan känna igen tyranniets mekanismer.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Skriv svar