Norstedts Sveriges historia

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Norstedts Sveriges historia

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 juni 2010, 20:00

Jag tycker att det är lite anmärkningsvärd att denna bokserie om svensk historia inte kommit upp ännu förutom ett par spridda poster i "Vad läser du just nu". Nu har det tredje bandet kommit ut och jag har dom tidigare två banden, är kommer det en snabb recenstion om det tredje bandet.

Jag tittade snabbt i den, det handlar om tiden från 1350 fram till 1721 och är skriven av två författare. kalkmålningar, slag, Gustav Vasa, strider, kungar och lite annat tas upp.

Stefan

Användarvisningsbild
leifhh
Medlem
Inlägg: 296
Blev medlem: 11 oktober 2006, 09:30
Ort: Fotskäl
Kontakt:

Re: Norstedts Sveriges historia

Inlägg av leifhh » 7 juni 2010, 13:10

Jag skrev en recension av del 1 på min blogg:
http://arkeologivast.blogspot.com/2009/ ... 0-fkr.html

Krappfiskarn
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 11 juni 2009, 12:58

Re: Norstedts Sveriges historia

Inlägg av Krappfiskarn » 7 juni 2010, 14:47

Min uppfattning är att dessa är rena läseböcker (pun intended), och inte böcker menade för att användas som kurslitteratur på universitet. Något positivt är ändå att de inte gömmer politiska aspekter av hur man tolkar förr, och t.ex. Welinders bok tar upp hur arkeologin använts i t.ex. "samefrågan".

Min åsikt? Bra böcker, bra skrivna (lite snurriga dock, men då har jag bara läst de två första delarna). Kommer jag skaffa hela samlingen? Onekligen.
Blogg
Uppdaterad 9/11/2010

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Norstedts Sveriges historia

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 juni 2010, 17:55

Enligt Harrison som leder detta projekt så är det nya stofter som presenteras för den allmänna publiken, kanske det som gör att man blir lite snurrig......Jag vet inte! :D

En sak som jag har lärt mig under mina universitetsstudier är att man blir objektiv när man läser en bok eftersom man har läst ganska många böcker nu och några av kursböckerna använder jag när jag skriver mina "Historiska notiser".

Stefan

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5106
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Norstedts Sveriges historia

Inlägg av koroshiya » 19 juni 2010, 07:10

Del två är tämligen programmatisk och något som majoriteten av medeltidshistoriker troligen skriver under på. Inte för att jag är en, men många av mina egna tankar är såsom vad som sägs i boken, varför jag kan konstatera att mycket har hänt under de senaste 30 åren. Så sent som runt 1985 blev en mycket känd svensk historiker - professor i Danmark förresten - persona non grata, för tankar som inte stödde den traditionella historieskrivningen. Detsamma hade säkerligen inte hänt idag. Det finns i boken uppgifter som verkligen inte var ortodoxa förr i tiden. Bland annat nämner Dick Harrison att det faktiskt finns - vad är det - ett 70-tal Uppsalaplatser i Norden. Det räcker med några få sådana meningar för att man ska förstå att han hämtar information från många olika håll. Att en sådan text står med i ett standardverk är något mycket intressant eftersom det ju faktiskt öppnar för frågor kring detta ortsnamn. Man kan gissa att provinsialister på flashback och annorstädes blir tokiga när de läser sådan text.

Mitt största aber med boken är - men vad fan hände??!! Det är bra att beskriva hur en hövding på 700-talet borde agera och det ger oss information om elitens villkor och hur man skapade och vidmakthöll makt, men jag menar att det ju också måste finnas en berättelse. Alltså, jag saknar blod och mord :D Det lite lustiga i sammanhanget är att vi i tv-serien som nyligen gick kunde få höra Dick Harrison uttala sig om kristendom i Västergötland. Utifrån några få gravar i Varnhem säger han ungefär att det är inte omöjligt att där fanns kristendom på 700-talet. Jag menar att han där använder sig av heurism och funderingar kring vad som är sannolikt. Kritiken blir då att då måste man väl kunna göra detsamma med skriven text? Läsarna är ju inte dumma, så då kan man redovisa för massa rolig sagohistoria och annat, och samtidigt tala lite om källäget och att man inte alls behöver tro på det berättade. Men några slutsatser kan man ju ändå dra av text, även om de kanske inte alltid blir relevanta för ämnet :D

Jag fruktar att boken därför inte lockar unga vetgiriga människor - och det är ju dumt - för det som sägs är bättre än vad många gamla provinsialister trycker ur sig.

Bokens största förtjänst är att det väl är första gången vi får ett standardverk i vilket nationalistisk historia är död, och det känns väldigt bra, för dåtidens aktörer lär inte ha brytt sig om sagohistoria och gamla gravar. Birger jarl är ett lysande exempel därpå - han kom inte alls från det område som enligt äldre tiders historia var rikets kärna, men ändå lyckades han ta makten. Däri ligger en lärdom för de som alltid vill föra fram Uppland som något superdupermäktigt område i Sverige. Vad som måste förstås här är att politisk historia inte är samma sak som historia om etniska begrepp och idéer, och denna bok kan förhoppningsvis leda till funderingar kring varför folk på slätterna i Väster- och Östergötland kom att kalla sig svenskar.

Mer trivial kritik att framföra är att de skulle ha korrekturläst bättre. I den upplaga jag läste har ett kapitel - ojmr - titeln, palatset vid Vänern, men det ska ju förstås vara, vid Vättern. Om man ändå lägger ner så mycket energi på att skapa ett verk som det här måste man kunna få sådana småsaker rätt, men så är det väl. I första delen fanns ett liknande faktafel där Finnestorp har hamnat vid fel å.

Nu ska jag läsa leifhhs text om första delen.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Norstedts Sveriges historia

Inlägg av Hexmaster » 19 juni 2010, 11:22

koroshiya skrev:Om man ändå lägger ner så mycket energi på att skapa ett verk som det här måste man kunna få sådana småsaker rätt, men så är det väl.
Du kan inte ana hur många andra småsaker de fått rätt. Korrekturläsning blir man aldrig klar med.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5106
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Norstedts Sveriges historia

Inlägg av koroshiya » 19 juni 2010, 17:17

Många andra? Jag är skakad. Detta hade jag aldrig ens kunnat föreställa mig. Tänk att vi människor kan vara så olika :)

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Norstedts Sveriges historia

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 20 juni 2010, 23:14

För egen del har jag hittills köpt de två första delarna, men inte läst dem. En fråga som jag ställer mig är vilken geografisk utsträckning verket har. Jag minns en universitetsbok som verkade anse att det medeltida Sverige var den del av det nuvarande Sverige som under medeltiden hörde till det svenska riket, och den uppfattningen verkar ju vara litet egendomlig (så om Sverige idag enbart hade bestått av Norge så skulle det inte ha funnits något medeltida område att skriva något om). Det är troligen enklare att definiera exempelvis Finlands historia, eftersom det inte fanns någon stat att haka upp sig på före 1800-talet. Är Skåne delvis utelämnat i det nya verket, eller skulle en skåning helt och fullt kunna läsa om sitt område i verket?

Användarvisningsbild
leifhh
Medlem
Inlägg: 296
Blev medlem: 11 oktober 2006, 09:30
Ort: Fotskäl
Kontakt:

Re: Norstedts Sveriges historia

Inlägg av leifhh » 21 juni 2010, 07:52

Hexmaster skrev:
koroshiya skrev:Om man ändå lägger ner så mycket energi på att skapa ett verk som det här måste man kunna få sådana småsaker rätt, men så är det väl.
Du kan inte ana hur många andra småsaker de fått rätt. Korrekturläsning blir man aldrig klar med.
Jag vet, sitter själv (åter igen) med slutgenomgång av manus till en hel tidskrift. Mot slutet (efter ett antal vändor) inser man helt enkelt att varje liten sak man hittar att räta till kostar oerhört mycket mer än den smakar. Det är inte värt att jobba en halv dag med korrektur och hitta, kanske 4 småsaker att räta till. En rubrik tycker jag dock inte är en småsak, rubriker är exempel på en sak som SKALL stämma. De är dessutom lätta att kolla.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Norstedts Sveriges historia

Inlägg av Olof Trätälja » 21 juni 2010, 08:56

Jurgen Wullenwever skrev:För egen del har jag hittills köpt de två första delarna, men inte läst dem. En fråga som jag ställer mig är vilken geografisk utsträckning verket har. Jag minns en universitetsbok som verkade anse att det medeltida Sverige var den del av det nuvarande Sverige som under medeltiden hörde till det svenska riket, och den uppfattningen verkar ju vara litet egendomlig (så om Sverige idag enbart hade bestått av Norge så skulle det inte ha funnits något medeltida område att skriva något om). Det är troligen enklare att definiera exempelvis Finlands historia, eftersom det inte fanns någon stat att haka upp sig på före 1800-talet. Är Skåne delvis utelämnat i det nya verket, eller skulle en skåning helt och fullt kunna läsa om sitt område i verket?
Nu är det ju Harrisson som skrivit det aktuella bandet, så betoningen på just Skåne är snarast överdriven. Däremot så ägnar han ju sig som vanligt åt att försöka definiera bort så mycket sm möjligt av Sverige i både tid och rum. Om jag inte minns fel (det var ett tag sedan jag läste) så söker han definiera bort delar av Småland med motiveringen ungefär att Svenska kriagsakten vid något tillfälle enl. Harrisson inte hann fram snabbt nog.... Värmland frsöker han svepa bort utan någon motivering alls och så håller det på. Tyvärr är det väl sådant här 90-talstjafs som gör att Harrissons verk redan från början känns mer utdaterat än Carlssons/Roséns.

För övrigt undrar jag varifrån uppfattningen att Skåne inte skulle bivit svenskt förrän på 1600-talet egentligen kommer ifrån. Skåne var tidvis svenskt redan under den skrivna medeltiden och enl. sagorna av och till redan under den tidigare lite dunklare perioden.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Norstedts Sveriges historia

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 juni 2010, 20:34

Nu har jag iallafall köpt den tredje volymen, återigen tar Harrison upp lite grann att denna bokserie skall även presentera de fakta som har varit okänt sedan tidigare.

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Norstedts Sveriges historia

Inlägg av Hexmaster » 25 juni 2010, 11:54

Olof Trätälja skrev:så söker han definiera bort delar av Småland
Hur menar du, "definiera bort"?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5106
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Norstedts Sveriges historia

Inlägg av koroshiya » 25 juni 2010, 14:13

Jurgen Wullenwever skrev:För egen del har jag hittills köpt de två första delarna, men inte läst dem. En fråga som jag ställer mig är vilken geografisk utsträckning verket har. Jag minns en universitetsbok som verkade anse att det medeltida Sverige var den del av det nuvarande Sverige som under medeltiden hörde till det svenska riket, och den uppfattningen verkar ju vara litet egendomlig (så om Sverige idag enbart hade bestått av Norge så skulle det inte ha funnits något medeltida område att skriva något om). Det är troligen enklare att definiera exempelvis Finlands historia, eftersom det inte fanns någon stat att haka upp sig på före 1800-talet. Är Skåne delvis utelämnat i det nya verket, eller skulle en skåning helt och fullt kunna läsa om sitt område i verket?
Ja, Skåne är om möjligt mer framlyft än andra områden. Man måste emellertid tänka på bokens stil: det betyder att man inte kommer att lära sig allt om vad som hände i Skåne men mer än vad som hände i många andra landskap.

Fritt ur minnnet skrivs det om Uppåkra och Lund.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Norstedts Sveriges historia

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 juli 2010, 05:41

På sidan 165 i den andra volymen(omfattar tiden 600-1350) finns det en bild på kyrktornet till Bjälbo kyrka i Östergötland. Bjälbo kyrka är den kyrka i Sverige som oftast finns med i historieböckerna och även i ett par kurslitteratur som används av "Konstvetenskapliga institutionen, Uppsala universitet". Denna kyrka är både historisk och arkitektonisk intressant och det är inte så konstigt att "Norstedts Sveriges historia" också ta upp kyrkan. På den punkten har denna bokserie anammat andra verk som också har tagit med Bjälbo kyrka, jag tror att jag har tjugo böcker som tar upp denna kyrka i Östergötland.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Norstedts Sveriges historia

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 december 2010, 06:55

Det verkar som det fjärde bandet kommer, först var det till hösten, sedan efter nyår och nu till våren har jag fått höra av Akademibokhandeln i Uppsala.

Stefan

Skriv svar