Veckans boktips

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Veckans boktips

Inlägg av Kompanichefen » 4 november 2002, 16:59

Läs Hans von Lucks memoarer. En given favorit.

--

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Veckans boktips

Inlägg av MD650 » 4 november 2002, 18:14

Kompanichefen skrev:Läs Hans von Lucks memoarer. En given favorit.

--
Hade förmånen att träffa honom personligen för ca 15 år sedan.
Tyvärr tillvaratog jag inte tillfället på ett bättre sätt pga den ungdomliga okunskapen. :oops:


:)

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 4 november 2002, 21:38

Jo, jag har också träffat honom vid flera tillfällen. En mycket karismatisk man. Jag har faktiskt en signerad version av hans bok, som jag för övrigt har på såväl engelska som tyska versionen.

Han hade en mycket speciell utstrålning. Kortväxt, men knivskarp i sina kommentarer. Jag minns särskilt ett tillfälle då han svarade på frågor kring ett och annat. En av frågeställarna undrade hur det var med krigspsykoser och liknande. Den svenska modellen är ju att behandla folk med stridsreaktioner så nära sina kamrater som möjligt. Nå, hur gjorde ni, undrade en av åhörarna.

von Luck var helt oförstående och svarade på felfri engelska, men med en mycket tydlig brytning: "Get rrid of dem, as soon as possible. Just get rrid of dem!" Sex års krigserfarenhet talade sitt tydliga språk.

Vad gäller boken så är det snarare en livsnjutarbeskrivning än en krigsskildring. Och det är just det som gör den så befriande och lärvärd.

--

Skriv svar