Litteraturtips Tredje rikets ockultism

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Litteraturtips Tredje rikets ockultism

Inlägg av Andreas K » 10 november 2009, 08:43

Hej igen era gamla rävar! :D Nu ska jag skriva C-uppsats i religionshistoria och har som ämne valt ockultismen i Tredje riket med fokus på myter och riter. På Adlibris hittade jag två kandidater till litteraturen:
1. The occult roots of Nazism: Secret Aryan Cults and their influence on Nazi Ideology av Nicholas Goodrick-Clarke
2. The Secret King: The myth and reality of nazi occultism av Stephen E Flowers och Michael Moynihan.
Är det någon med knas på eller intresse av ämnet som kanske kan tipsa mig om någon mer litteratur jag kan använda mig av?
Tack på förhand!
/ Andreas

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Litteraturtips Tredje rikets ockultism

Inlägg av Hexmaster » 10 november 2009, 08:57

I tråden om Hitler och astrologin tas ämnet upp, där nämns åtminstone någon bok också. Även om tyngdpunkten där ligger på missuppfattad ockultism. :)

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Re: Litteraturtips Tredje rikets ockultism

Inlägg av Andreas K » 10 november 2009, 11:41

Tack Hex! Redan efter en snabb titt hittade jag ju bland annat "Albert Speer och sanningen" som jag har i min bokhylla! :D

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Litteraturtips Tredje rikets ockultism

Inlägg av B Hellqvist » 10 november 2009, 13:28

"Härskarplanen" av Heather Pringle tar upp ockultismen inom SS på ett seriöst sätt.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Litteraturtips Tredje rikets ockultism

Inlägg av Hexmaster » 10 november 2009, 14:46

Jag tänkte också på den men kom inte ihåg om det var ockultism också, ibland all rasbiologi/arkeologi/antropologi m.m.?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Litteraturtips Tredje rikets ockultism

Inlägg av B Hellqvist » 10 november 2009, 19:39

Ockultism schmockultism... Pringle går mest in på de mer verifierbara projekten, men beskriver också några av galenpannorna som hade inflytande på Ahnenerbe. Det kom en bok om ockultismen i tredje riket för något år sedan, men den gav ett så oseriöst intryck att jag lät bli att köpa den.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Litteraturtips Tredje rikets ockultism

Inlägg av Giancarlo » 11 november 2009, 01:33

Hur ser din frågeställning ut eller har du inte bestämt dig riktigt?
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Re: Litteraturtips Tredje rikets ockultism

Inlägg av Andreas K » 11 november 2009, 11:58

hej! Tusen tack för tipsen än så länge, alla förslag är välkomna! :D
Giancarlo: Än så länge har jag inte formulerat någon tydlig frågeställning/problemformulering, men tänker mig nog en röd tråd i form av t.ex. "Vilket inflytande hade olika ockulta grupperingar på den nazistiska ideologin och vilka uttryck tog de sig?" :)

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Litteraturtips Tredje rikets ockultism

Inlägg av G:son » 11 november 2009, 12:24

Albert Speer kan nog vara av intresse i sammanhanget. Inte för att jag tror att han själv var särskilt intresserad av det ockulta, men det syns ändå i mycket, t.ex. "ljuskatedralen" i Nürnberg 1936, och planerna för "Volkshalle".

Bild

Bild

/G:son

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Litteraturtips Tredje rikets ockultism

Inlägg av Hexmaster » 11 november 2009, 12:49

Det jag vet om Speer sätter honom avgjort i det icke-ockulta facket. Kan du precisera?

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Litteraturtips Tredje rikets ockultism

Inlägg av G:son » 11 november 2009, 13:42

Hexmaster skrev:Det jag vet om Speer sätter honom avgjort i det icke-ockulta facket. Kan du precisera?
Ja, det var dåligt formulerat av mig, jag avsåg Speers verk, som speglar ockulta drag i nazismen. Facklorna i Nürnberg, Hitlers ansikte i Volkshalle som skulle synas endast i ett visst ljus o.s.v. Men det kan ju hända, att det handlar bara om effektsökeri.

/G:son

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Litteraturtips Tredje rikets ockultism

Inlägg av B Hellqvist » 11 november 2009, 15:45

G:son skrev:Albert Speer kan nog vara av intresse i sammanhanget. Inte för att jag tror att han själv var särskilt intresserad av det ockulta, men det syns ändå i mycket, t.ex. "ljuskatedralen" i Nürnberg 1936, och planerna för "Volkshalle".

Bild
Volkshalle var ju inget annat än Pantheon på steroider...

Bild

frejs väpnare
Medlem
Inlägg: 653
Blev medlem: 10 november 2008, 04:39

Re: Litteraturtips Tredje rikets ockultism

Inlägg av frejs väpnare » 12 november 2009, 00:41

Har ett svagt minne att Jan Broberg skrivit om "Ödets spjut" etc. Kolla "Flygande tigrar och ökenråttor" alt. " Den helige Graal och Zorro" på närmaste bibliotek.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Litteraturtips Tredje rikets ockultism

Inlägg av Hexmaster » 12 november 2009, 09:32

Här har du en hel artikel om antroposofin i Tredje riket.

Peter Staudenmaier: Antroposofi och ekofascism

Nästa tips är snarare religion, men kanske kan vara något ändå: Gott und Volk - Soldatisches Bekenntnis. Utgiven 1939 av anonym författare som uppger sig vara aktiv inom rörelsen. I vilken mån den utgör en faktisk beskrivning av hur en kommande NS-religion skulle te sig vet jag verkligen inte, men det mesta i stilen tycker jag känns igen.

Den verkar inte finnas på svenska, hittade ett utdrag på engelska:
Our faith is carried by two ideas: God and folk. They are the holiest and highest ideas that we know. As old as the human species is the question about the deepest sources of our life. As long as human beings exist, they have pondered and searched: Who is God? Where is God? Some found him in light, in nature, in life. Their religions have been young and strong, because they derive from the eternal. And only healthy and strong folks could be bearers of this healthy faith.

Others have not penetrated so deep. Because their hearts no longer pulsed pure and powerful, because their blood was poisoned. Or because their nature demanded a Biblical God. How could a folk in whose land "milk and honey flowed", to whom heaven brought the harvest with arms spread wide, achieve that serious faith of fate [Schickalsglaube] of Nordic man, who struggled with the earth and with his fate. The oriental, from whose homeland Christianity came to us, has only remained an observer of God. His soul has never been able to soar into those pure heights in which Nordic man strides powerful and devout. Since he never had to win his God over doubting and seeking, rather just saw how he bestowed and punished, his last question went: Who is God? So he created for himself an image of that power that we dare only to surmise. He gave him the shape and language and the weaknesses and strengths of human spirit. He forced the divinity into letters and formulas. And a Christian church finally set them into chains. God just was no longer a clever, powerful being in human form, who sat on his throne up there in heaven as a kind father or punishing master, with whom one could talk and trade, yes, whom one could deceive and trick. The "Holy Scriptures" are full of such blasphemy. The Christian God is derived from this Jewish God of imperfection. The dear, all-knowing father, who also sits in heaven and gave his commandments to us sinful earth worms.

Skriv svar