Böcker

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
kurland
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 30 juni 2002, 16:28
Ort: Eskilstuna

Böcker

Inlägg av kurland » 2 november 2002, 14:58

Har läst Valetins Silamikelis Baltutlämningen mycket bra bok både om krigs upplevleser och fångenskap i sibirien(ibland får man skämmas över svergie)

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 2 november 2002, 16:04

Ja, det är ett mörkt kapitel vi ska skämmas för som land! :x

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 2 november 2002, 17:02

Vilka var det egentligen som blev utlämnade och hur många var det?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 2 november 2002, 17:06

Om jag inte minns fel så var det Estländare, letter och lituer som hade kämpat på tysk sida och som sen flydde till Sverige i små båtar för att komma undan Ryssarna, efter rysk krav lämnades dom flesta ut och försvann i gulak!(och dog) :x

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 2 november 2002, 17:19

Men det är ganska märkligt om man tänker på att Simon Wiesenthal Centret har kritiserat Sverige för att vi hela tiden vägrat lämna ut Baltiska krigsförbrytare som tjänstgjorde i SS och flydde hit.
Det var iallafall 80-90 stycken som fick skydd här och några av dom ska vara i livet ännu fast under andra namn.
Jag tycker att det är ganska suspekt att vi lämnat ut Balter till Ryssland men inte till krigsdomstolar.

Användarvisningsbild
Verspieder
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 april 2002, 01:20
Ort: Västerbotten (men uppväxt i Jämtland, därav avatar-flaggan)

Inlägg av Verspieder » 2 november 2002, 19:39

Simon Wiesenthalcentret blir väl aldrig nöjda, eller? Hur ska de göra i framtiden då alla gamla naziförbrytare är döda? Inget ont mot någon folkgrupp, eller organisation, men jag tycker då att Wiesenthalcentret mest är ute efter pengar och ser alla som nynazister så fort nån kritiserar något av Israels mindre smarta agreranden...

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 2 november 2002, 20:02

wreezig skrev:Men det är ganska märkligt om man tänker på att Simon Wiesenthal Centret har kritiserat Sverige för att vi hela tiden vägrat lämna ut Baltiska krigsförbrytare som tjänstgjorde i SS och flydde hit.
Det var iallafall 80-90 stycken som fick skydd här och några av dom ska vara i livet ännu fast under andra namn.
Jag tycker att det är ganska suspekt att vi lämnat ut Balter till Ryssland men inte till krigsdomstolar.
Det gäller att lämna ut rätt personer, dom flesta som flydde hit, var endast soldater som hade kämpa på den tyska sidan för att få ett fritt Estland, Lettland och Lituen(om dom nu hade fått vara det efter en tysk seger.) :? och var förbannade på Stalins sätt att behandla dom på!
Men självklart ska krigsförbrytare som har mördat fångar och civila ställas in för rätta, dock inte som i soviet där dom inte fick rättegång och åkte direkt till slavläger. :x

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 2 november 2002, 20:06

men jag tycker då att Wiesenthalcentret mest är ute efter pengar och ser alla som nynazister så fort nån kritiserar något av Israels mindre smarta agreranden
Visst är det så.
Jag har inte sett dom propagera för att Sharon ska infinna sig i Haag för att ransakas för händelserna i Sabra och Shatila.

För att återkomma till sakfrågan : var det baltiska f.d medlemmar i Waffen-SS som begått brott som lämnades ut av Sverige eller var det vanliga soldater och civila vars enda brott var att dom motsatte sig Stalins anspråk till Baltikum?
Fööresten var alla Baltiksa soldater som stred i WW2 på axelmakternas sida med i Waffen-SS eller fanns det någon sorts baltisk partisanrörelse eller någon sorts halvreguljära baltiska förband typ Ustasja i Jugoslavien.

kurland
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 30 juni 2002, 16:28
Ort: Eskilstuna

Inlägg av kurland » 2 november 2002, 21:10

Dom lettiska förbanden bakades in i Waffen ss och fick göra grov jobbet i fästning kurland. Letterna stred väl efftersom det var sitt land dom slogs för och så visste dom att sibirien var nästa hållplats.Letterna fick hålla och anfalla frontavsnitt som tyskarna inte ville spilla liv på. Tyskarna stod för artelleriet,pansar och flyget. Letterna var bra beväpnade och hadde bra utrustning tex var dom bland dom första att få sturmgeveret(föregångarn till kalashnikov)och endel annan matrial som dom fick prova.
Fästning kurland stod i mot ca 9 stora anfall det gick en Tysk/Lett mot tretton ryssar,ca 800 ryska plan sköts ner under under hela slaget.Ryssarna förlorade okänt antal stridsvagnar men kan tänka mig att det var en hel del för att terängen är idialisk för bakhåll.
När kurland gav upp försvan många Letter ut skogarna som partisaner dom kallades för skogs bröderna en släkting dog som skogsbroder han blev förrådd och sköt sig själv.Dom flesta gav upp när ryssarn införde kolchoser då blev det ont om mat men slutet på 50-talet så var dom nog helt borta. Skogs bröderna var ett tufft släkte med tanke på att Lettland är litet det blir svårt att gömma sig.

Alfa Romeo
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:46
Ort: Stockholm

Inlägg av Alfa Romeo » 2 november 2002, 21:45

Angående baltutlämningen då så var det ju en väldigt liten andel av alla de balter som flydde till Sverige som utlämnades. De sovjetiska kraven på utlämning rörde väl främst de närmare 3000 tyska soldater som flytt till Sverige och de balter som stridit tillsammans med dem. Efter krigsslutet så utlämnades 2700 tyskar och 167 (eller 165, uppgifterna varierar) balter till ryssarna. Dessa var uteslutande vanliga värnpliktiga och knappast krigsförbrytare. Eventuella baltiska krigsförbrytare kan nog däremot ha funnits bland de närmare 30 000 balter (mestadels civila eller militärer som "svidat om") som fick stanna i Sverige. Osäkerhet inför hur Sverige skulle reagera på nya krav från Sovjet innebar dock att en stor andel av dessa drog vidare till USA, Australien och andra länder.

Många, både balter och tyskar begick självmord, försökte begå självmord eller stympade sig själva för att slippa utlämning. Av de som utlämnades så dog de flesta i fång och arbetsläger.

Jag har förövrigt en polare vars farfar var riksåklagare i Estland under de "tyska åren". Han dog emellertid under överresan till Sverige men hans familj fick stanna här. Man kan ju mkt väl tänka sig att det fanns fler som han bland flyktingarna.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 2 november 2002, 21:56

Detta kanske inte hör hit, men många tyskar som kapitulerade för amerikanarna överlämnades till Sovjet.

Alfa Romeo
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:46
Ort: Stockholm

Inlägg av Alfa Romeo » 2 november 2002, 22:06

Man hade väl nåt avtal som innebar att de som hade stridit på östfronten skulle överlämnas till Sovjet oavsett om de hade kapitulerat för amerikanerna.

Martin Månsson
Medlem
Inlägg: 513
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:15
Ort: Sverige

Inlägg av Martin Månsson » 2 november 2002, 22:57

Annan rekommenderad läsning angående de tyska soldater som lämnades ut är boken "Schutzlos in Schweden" av Enar Runsteen. Finns dessvärre bara på tyska än så länge såvitt jag vet.

Martin

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 3 november 2002, 00:13

För den som vill ha ett annat perspektiv på Baltutlämningen, dvs en mer kritisk inlaga till den gängse bilden så kan jag väl "rekomendera" P.O. Engqvists bok "Legionärerna" från 1968.

Personligen gillade jag inte boken speciellt - dels för att P.O. har hemskt svårt att dölja det faktum att han stödde utvisningarna, dels för att han gång från gång sätter nedsättande epitet på många av de som motsatte sig utvisningen.
Var iofs ett tag sedan jag läste boken - var någon gång i mitten av 90-talet - så minnet e väl inte det fräschaste.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 3 november 2002, 00:23

Baltutlämningen av Valentins Silamikelis är ett bra alternativ, skriven av en som drabbades.

Skriv svar