memoarer/dagböcker

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
muzagga
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 1 november 2002, 15:17
Ort: Malmö
Kontakt:

memoarer/dagböcker

Inlägg av muzagga » 1 november 2002, 15:36

Hej

blev just medlem. Har läst många av de böcker som diskuteras här. Om man söker boktips rekomenderas allt av beevor, samt de memoarer som finns av skrivna av hemvändande soldater.

Har just avslutat 'Stalins hämnd' som jag tyckte var intressant, i motsats till 'Slaget om kursk' som jag tycker skulle vart ett excellark och inte en bok.

Är det någon som har tips om bra memoarböcker, alltså hemvändare som skriver om hur de upplevde kriget (har läst Sajer, Knappe, Gantter, Blunt, Charles Brown MacDonald). Vad finns det mer? Var i Sverige kan man köpa? Finns det ryska/finska soldater som skrivit bäcker om sina upplevelser?

Jag föredrar frontsoldaters dagböcker. Höga generaler är intresanta de med. men.. dem har man ju lst om i skolan.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: memoarer/dagböcker

Inlägg av MD650 » 1 november 2002, 16:12

muzagga skrev:Hej


Är det någon som har tips om bra memoarböcker, alltså hemvändare som skriver om hur de upplevde kriget (har läst Sajer, Knappe, Gantter, Blunt, Charles Brown MacDonald). Vad finns det mer? Var i Sverige kan man köpa? Finns det ryska/finska soldater som skrivit bäcker om sina upplevelser?
En mycket bra bok på låg nivå (kompani/pluton) är Orvar Nilssons bok Liten bricka i stort spel. Den har kommit/kommer ut i nyutgåva med titeln När finlands sak var min.
Den boken kan jag varmt rekommendera.

:)

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

dagböcker?

Inlägg av Stefan » 1 november 2002, 16:18

Halvdåligt svar i all hast:
På biblioteken finns de oftast antingen under K.54(andra världskrigets historia), eller nånstans på Lz (personbiografier). Ett sätt kan vara att söka fram webb-katalogen från ett bra bibliotek, skriva in dessa signum, och bläddra, bläddra. Tar tid men man hittar ganska mycket, också sånt som man inte alls tänkte på från början.

På hyfsat försedda folkbibliotek har de böcker som skriver om böcker; t.ex. Hellqvists böcker som förtecknar skönlitterära böcker med historisk tema. Fråga bibliotekarien!

För några år sedan kom det en bok skriven av en tysk menig, Fischer (eller Schultz), han var pansarvärnskanonsoldat, med på Kaukasusfronen och var med om sammanbrottet och reträtten under smällkalla vintern. Jag tror att denne Fischer bor numera i Sverige. Boken inte så känd, men intressant.

Flygaren Bader, han utan ben, har utgetts på svenska.

Marjesjeev kan vara också vara översatt; det är den sovjetryske Bader.

Sjolochov: En människas öde, kan mycket väl vara översatt till svenska.
Handlar om en ryss som hamnade i krigsfångeskap, lyckades fly.
Sjolochov är en välkänd författare, det kan finnas flera saker översatta som handlar om wwII.

Solzjenitsyn har säkert skrivit en del om tidsperioden; jag vet i varje fall att det är han som någonstans skriver om general Vlasovs öde och hans ukrainsk-ryska "förrädararmé".

Vassilij Grosman, som citeras flitigt av Beevor, har skrivit den helt fantastiska Liv och öde. Inte så mycket stridsskildringar, men mycket om atmosfären och bakgrunden på den sovjetiska sidan.

muzagga
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 1 november 2002, 15:17
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av muzagga » 1 november 2002, 16:26

Finns Vassilij Grosman på svenska? Jag gissar så efter titeln. Man hittar ofta hänvisningar i bl.a Beevor till tyska böcker, som ej finns översatta till engelska/forum.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Grosman

Inlägg av Stefan » 1 november 2002, 16:41

Jag har hans Liv och öde ståendes i bokhyllan. Boken kom ut för några år sedan, för ett par år sedan fanns den med på februari-rean, så den finns knappast kvar i bokhandeln. Men folkbiblioteket borde ha den.
Jag tror det finns ytterligare någon Grosman på svenska.

Juste, jag höll på att glömma. Grosman var tydligen på den tiden en ledande officiell sovjetisk arméreporter, men han är ganska uppenbarligen halvoppositonell, jag föreställer mig att han representerar synsättet "Kommunism med mänskligt ansikte". Många av hans huvudpersoner i Liv och öde är just sådana som tar civilkurage-beslut att trotsa politrukernas order.
Som sagt, helt fantastisk bok, inte minst ur aspekten studium av civilkurage.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: memoarer/dagböcker

Inlägg av Battler » 1 november 2002, 19:19

Krigsfånge i Sibirien, av Wilhelm Feldbush handlar en tysk soldats öden efter andra världskriget i Sovjetiska slavarbetsläger. Berättelsen börjar den 2 maj 1945, vid floden Elbes strand.
Vi följer den unge Wilhelm på den grymma marschen österut. Först till fots, sedan per tåg. Botom Uralbergen når resan sitt slut. Fångarna sätts i arbete och på några år flyttas han mellan ett 15-tal olika arbetsläger. Emellanåt är behandlingen direkt omänsklig, emellanåt endast brutal. Hela tiden jagas de av hunger och genomlider oerhörda umbäranden. Många kamrater dukar under och får sin anonyma grav på den sibiriska tajgan. Det dröjer till den 26 oktober 1949 innan Wilhelm Feldbush återbördas till hemlandet. Han är så illa åtgången att hans anhöriga har svårt att känna igen honom. En gripande berättelse - sakligt och detaljerat berättad, men alltid med stor inlevelse.
Rekommenderas

MVH

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 1 november 2002, 19:35

Varför inte den svenske SS-soldatens öde i boken Ragnarök.

C. Hansson
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 10 maj 2002, 17:18
Ort: Sverige

Inlägg av C. Hansson » 1 november 2002, 20:53

Kan rekommendera den ovan nämnda "Liten bricka i stort spel" samt en av Harry Järv skriven bok, "Permanent patrullverksamhet", en fotodagbok som är riktigt intressant. Båda böckerna handlar om Finlands krig mot Björnen i öster.

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 3 november 2002, 01:50

Frontvardag av Åke Kretz (finlandsfrivillig) kan också rekommenderas.

---

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 3 november 2002, 15:36

... och så Rommels dagbok förstås.

---

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 4 november 2002, 12:06

Spanska inbördeskriget:
George Orwell Hyllning till Katalonien
Richard Jändel En antifascists minnen, delvis Spanien
Nisse Lätt En svensk anarkist berättar, delvis Spanien
Första världskriget
Erich Maria Remarque På västfronten intet nytt
Ryska inbördeskriget
P.Arsinov Machnorörelsen 1918-21, 300 ex på svenska så försök med den engelska, han var iofs i "ledningen" eller dyl.
Andra världskriget
Samuel P Flemming Flying with the Hells angels
Ett gäng bra böcker :D
mvh

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 4 november 2002, 16:08

Jändels bok kände jag inte till - kan du rekommendera den?

--

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 4 november 2002, 17:41

Kompanichefen skrev:Jändels bok kände jag inte till - kan du rekommendera den?

--
Mycket bra, gubben den handlar om Helmut Kirshey håller fortfarande föredrag i Gbg ibland.
mvh

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 4 november 2002, 21:39

Tack Loop.

--

muzagga
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 1 november 2002, 15:17
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av muzagga » 8 november 2002, 15:34

Tack för alla tips.

Verkligen. Är det någon som läst debatten om huruvida Guy Sajers Bok 'Forgotten Soldier" är sann eller ren dikt? Han har tydligen ifrågasatts en del, pga av felaktigheter i boken. Jag tror dock att det är sant.

Skriv svar