Historietidningskriget

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av Blixten » 14 maj 2011, 14:45

Det är väl inte konstigt att mugglare intresserar sig för oss MÖPar ibland, jag tycker själv att jag är bisarr som kan få glädjechock av att hitta en Wikipedia-artikel om ett för mig okänt 2VK-flygplan. Varför funkar jag så?

Och visst är tykt tuffare än allierat. Alla pojkar vill ha en Tiger tank! Varför är det så? Man kanske skulle ha en tråd om det...?

Så fort någon utomstående intresserar sig för vårt intresse börjar vi sura: "varrårå, får man inte vara intresserad av historia utan att folk tror man är nazist!" Jag tycker att vi kan slappna av lite mer.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av lampros » 14 maj 2011, 16:24

Blixten skrev:Det är väl inte konstigt att mugglare intresserar sig för oss MÖPar ibland, jag tycker själv att jag är bisarr som kan få glädjechock av att hitta en Wikipedia-artikel om ett för mig okänt 2VK-flygplan. Varför funkar jag så?

Och visst är tykt tuffare än allierat. Alla pojkar vill ha en Tiger tank! Varför är det så? Man kanske skulle ha en tråd om det...?

Så fort någon utomstående intresserar sig för vårt intresse börjar vi sura: "varrårå, får man inte vara intresserad av historia utan att folk tror man är nazist!" Jag tycker att vi kan slappna av lite mer.
Spot on. Om man tar åt sig av en tendensiös artikel, en som nyttjar guilt by association och vill utmåla krigsboksläsare till potentiella nassar, ja då har man problem. Jag säger ungefär som Blixten; jag läser själv wikis om VK2-vapen och tycker det är ofantligt intressant. Men fruktbart? Nej, bara lite. Och en smula bisarrt. Men "det onödiga är nödvändigt" som Voltaire sa.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av Marcus » 14 maj 2011, 16:25

Blixten skrev:Och visst är tykt tuffare än allierat. Alla pojkar vill ha en Tiger tank! Varför är det så? Man kanske skulle ha en tråd om det...?
Ja varför inte, det har diskuterats i forumets barndom men i en ny tråd om varför tyskarnas utrustning idag ses som "tuffare" på något sätt vore intressant.

/Marcus


Edit: jag skapade en: viewtopic.php?f=6&t=39297

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av B Hellqvist » 14 maj 2011, 17:19

lampros skrev:
Blixten skrev:Det är väl inte konstigt att mugglare intresserar sig för oss MÖPar ibland, jag tycker själv att jag är bisarr som kan få glädjechock av att hitta en Wikipedia-artikel om ett för mig okänt 2VK-flygplan. Varför funkar jag så?

Och visst är tykt tuffare än allierat. Alla pojkar vill ha en Tiger tank! Varför är det så? Man kanske skulle ha en tråd om det...?

Så fort någon utomstående intresserar sig för vårt intresse börjar vi sura: "varrårå, får man inte vara intresserad av historia utan att folk tror man är nazist!" Jag tycker att vi kan slappna av lite mer.
Spot on. Om man tar åt sig av en tendensiös artikel, en som nyttjar guilt by association och vill utmåla krigsboksläsare till potentiella nassar, ja då har man problem. Jag säger ungefär som Blixten; jag läser själv wikis om VK2-vapen och tycker det är ofantligt intressant. Men fruktbart? Nej, bara lite. Och en smula bisarrt. Men "det onödiga är nödvändigt" som Voltaire sa.
Knappologi finns inom alla hobbies, så ett 2VK-intresse är i princip inte konstigare än t.ex. fågelskådning. Vad jag vänder mig mot i min kommentar till Herholz artikel är den antydan till moralpanik som finns där. Det, och att den är slappt resonerad.

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av jeger » 15 maj 2011, 11:02

Bra talt Hellqvist,det slutter jeg meg til og du har mange med deg
Jeger

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av Battler » 12 juni 2011, 12:35

Battler skrev:En artikel på temat krigslitteratur.

http://www.fokus.se/2011/05/det-varas-for-hitler/
Den "gode" Herholz fiskar själv i samma vatten:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173314226
__________________________________
MVH

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Tidskrifter om historia

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 januari 2012, 18:08

Jag har märkt att det inte har kommit ett nytt nummer av tidskriften Vetenskap & Historia inte kommit ut på ett tag, har den lagts ner?

Eller finns det för många historiska tidskrifter i Sverige?
Någonting som jag fått någon influens om iallafall och jag anser att det finns lite för många tidskrifter av det historiska slaget.

Populär Historia som har sina artiklar på nätet och sedan kommer ut i tidningsform, min personliga åsikt är att om man köper denna tidning så känns det som en onödig affär.

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Tidskrifter om historia

Inlägg av Hexmaster » 8 januari 2012, 19:10

Vetenskap & Historia är icke mer, korrekt.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Tidskrifter om historia

Inlägg av Battler » 8 januari 2012, 19:21

LRF Media AB lägger ner tidningen Vetenskap & Historia.

http://www.vetenskaphistoria.se/
__________________________________
MVH

gnikam4
Medlem
Inlägg: 213
Blev medlem: 22 januari 2011, 13:41
Kontakt:

Re: Historietidningskriget

Inlägg av gnikam4 » 9 januari 2012, 00:31

Stefan Lundgren skrev: jag anser att det finns lite för många tidskrifter av det historiska slaget.
Det finns knappast för många historiska tidskrifter. Däremot finns det för många historiska tidskrifter som nästan enbart handlar om sådant vi seriöst historieintresserade redan känner till.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Historietidningskriget

Inlägg av Marcus » 9 januari 2012, 07:59

Jag har slagit samman "Krigstidningskriget" och "Tidskrifter om historia" till en ny tråd med namnet "Historietidningskriget".

/Marcus

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Historietidningskriget

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 januari 2012, 21:23

gnikam4 skrev:
Stefan Lundgren skrev: jag anser att det finns lite för många tidskrifter av det historiska slaget.
Det finns knappast för många historiska tidskrifter. Däremot finns det för många historiska tidskrifter som nästan enbart handlar om sådant vi seriöst historieintresserade redan känner till.
Eller rättare sagt samma innehåll.......Också?

Det är fyra-sex tidningar som har allmän historia.
Men det är som du skriver; att dom dra upp ämnen som är ganska så utvattnade som exempelvis Hiitler, Stalin, andra världskriget eller annat som passar bra i det.

Sedan finns det Militär historia och Teknikhistoria

Men det är ingen historisk tidskrift som handlar om regionala eller lokala händelser. Man behöver inte har romerska kejsare, Hitler, Churchill, Blitzkrieg, japanernas erövringståg i Asien för att locka läsare.

Jag skulle vara intresserad om det finns sådana där rubriker.

***Händelser tagna ur kyrkoböcker (det finns en del korn att plocka ut där).
***Nattmännen (1700-talets sopgubbar)
***Hänt på Snyten station
***Sockenstämmor
***Rådgivare åt Oskar II
***Resor i Sverige i början av 1800-talet.

Det är därför jag började skriva den historiska bloggen eftersom det fanns ganska så lite om det i vanliga fall.

Stefan

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Historietidningskriget

Inlägg av Battler » 5 juli 2017, 19:48

Väcker liv i denna tråd, för det har ju hänt en del i tidningshyllorna.
Orage förlag ger ut en tidning, med välskrivna artiklar om 2vk.

Bild

Bonniers ger ut en tidning också "Andra världskriget De största dramerna"
DSCN0025.JPG
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Historietidningskriget

Inlägg av Battler » 12 april 2018, 22:44

Fångat i flödet:

"Tidningen Soldat & Teknik går i graven
"Vi kommer tyvärr med tråkiga nyheter. Albinsson & Sjöberg har nämligen idag beslutat att upphöra med utgivningen av Soldat & Teknik, i alla fall för den här gången.

Det är den allmänna nedgången på marknaden för tryckta tidningar som tvingar förlaget att se över utgivningen och gallra bland titlarna. Soldat & Teknik anses vara den titel som ligger längst ifrån förlagets kärnområde, och blev därför den som måste upphöra. Vi har haft stora framgångar vad gäller antalet läsare, men många av dem läser tidningar digitalt idag, vilket vi inte tjänar tillräckligt på. Vi har heller inte lyckats attrahera annonsörer i den utsträckning som krävts. Vidare har antalet återförsäljare av specialtidningar minskat drastiskt, inte minst på grund av att många bensinmackar lagts ner och att större kedjor inom dagligvaruhandeln valt att rensa i sortimentet. Det är dessa skäl som ligger bakom beslutet om nedläggning.

Vi kommer dock att ge ut kommande nummer som planerat, vilket innebär att nr 3 med utgivning den 8 maj blir det sista vi gör. De beställningar av material som gjorts till detta nummer gäller alltså fortfarande, däremot ber vi härmed att få annullera kommande beställningar.

Vi som jobbat med tidningen vill passa på att tacka för ett fantastiskt fint samarbete under dessa nästan nio år som vi producerat Soldat & Teknik. Det känns som en stor förmån att ha fått arbeta tillsammans, vi har lärt oss väldigt mycket och fått lära känna många intressanta människor. Hoppas att våra vägar får anledning att korsas igen."
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Historietidningskriget

Inlägg av B Hellqvist » 20 april 2018, 02:08

Tidningshyllorna för ett par veckor sedan. Hitler säljer... (eller gör han?)
Bilagor
krigstidningar.jpg

Skriv svar