Historietidningskriget

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av B Hellqvist » 4 maj 2011, 14:08

Någon som sett om nya numret (2/11) av "Soldat och teknik" kommit ut? Den skulle ha kommit 28/4, men stället jag brukar köpa den har inte fått in den.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5042
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av Battler » 4 maj 2011, 14:25

B Hellqvist skrev:Någon som sett om nya numret (2/11) av "Soldat och teknik" kommit ut? Den skulle ha kommit 28/4, men stället jag brukar köpa den har inte fått in den.
Som prenumerant har jag den liggandes i tidningshögen sen i påskas :)

Bild
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5042
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av Battler » 11 maj 2011, 07:55

En artikel på temat krigslitteratur.

http://www.fokus.se/2011/05/det-varas-for-hitler/
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av NIL » 11 maj 2011, 09:44

Jag är nog ganska korkad eftersom jag efter tre genomläsningar fortfarande inte har förstått vilket budskap artikelförfattaren försöker förmedla.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av B Hellqvist » 11 maj 2011, 12:49

Battler skrev:
B Hellqvist skrev:Någon som sett om nya numret (2/11) av "Soldat och teknik" kommit ut? Den skulle ha kommit 28/4, men stället jag brukar köpa den har inte fått in den.
Som prenumerant har jag den liggandes i tidningshögen sen i påskas :)

Bild
Någon som sett den i handeln? Jag har då inte gjort det.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av lampros » 11 maj 2011, 13:46

NIL skrev:Jag är nog ganska korkad eftersom jag efter tre genomläsningar fortfarande inte har förstått vilket budskap artikelförfattaren försöker förmedla.
http://www.fokus.se/2011/05/det-varas-for-hitler/[/quote]

Hon är en ironiker med mundiarré, det är svaret.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5042
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av Battler » 11 maj 2011, 22:48

B Hellqvist skrev:Någon som sett den i handeln? Jag har då inte gjort det.
Jag har sett den på ICA (Maxi & Kvantum).
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av spett » 12 maj 2011, 03:11

Battler skrev:En artikel på temat krigslitteratur.

http://www.fokus.se/2011/05/det-varas-for-hitler/
L'Elephant, c'est un questionne polonaise ?
Är poängen i en klassisk vits som jag tror det var Clemenceau som berättade.
När man beskriver andra och deras motiv beskriver man oundvikligen sig själv. Om jag skall beskriva Ylva Herholz essä om Andra Världskrigs-vågen i litteraturen blir det oundvikligen en beskrivning av vad jag tycker mera än vad Herholz tycker. Tänk att jag har polariserade glasögon och ser igenom Herholz dito polariserade glasögon och bakom dem glasögonen på deltagarna i konferensen hon bevistat, bakom dem de polariserade glasögonen på dem som så flitigt skriver om 2VK. Inte mycket som en gång reflekterat från själva kriget når mina ögon.
Herholz visar hur mycket hon bryr sig genom att i förbifarten skriva att 2VK slutade den 8 Maj, alltså i hastigheten glömmandes Japan och några enstaka kärnvapen.
När de debatterande på Historiska Institutionen och Herholz diskuterar 2VK, diskuterar de Förintelsen och moralen och inget annat. Den för Herholz nya gruppen Möp:ar är intresserade av förintelsen och nya sätt att känna skam för vad som hände i andra länder när deras föräldrar var barn. Det militära i militärt överintresserad person verkar inte finnas. Jag postulerar att för Herholz är varje luftslag ett Myrornas krig omöjliga att skilja från varandra. Alla skepp är lika som får, frontkartor meningslösa som kinesiska manualer. Att Möpar faktiskt vill veta sådant är för Herholz inte otänkbart men antagligen otänkt.
Sedan visar statistiken som hon tagit fram att det finns en Hitler-faktor som i tidningsbranschen kan uppgå till 25%. Inget säljer historieböcker som väl synliga swastikor. Min tolkning är självklart formad av min agenda, i detta fallet att jag länge har sagt att man bara kan tjäna pengar på böcker om man kan sälja till dem som inte läser dem. Dvs. de som ger dem i present till någon som är intresserad och eventuellt skulle gilla boken. När jag gick på gymnasiet i ett fjärran land som var Kiruna på 80-talet fick lära mig om en studie om korrelationen mellan modetidningars omslag och försäljningen. Den visade att om modellen på omslaget inte log minskade försäljningen 10% och om ena ögat inte syntes minskade den 1%. Det som inte framgick om nya köpare tillkom vid sådana fall, bara att det totala antalet köpare minskade. Konsekvenserna för hur omslagen såg ut känner vi väl till, standardisering och optimering för att sälja till det yttersta möjliga. Jag tror att detsamma gäller för historiebranschen, för att raka in största möjliga antalet köpare har det utprovats vad som drar till utan att stöta ifrån och det blir en bild av Adolf... På en statistiskt insignifikant nivå, mitt eget liv, stämmer tesen bra, jag har aldrig köpt någon av de böcker och tidningar som det handlar om men har fått sådana i present av personer som inte alls kan ämnet.
Ett annat knep som används för att mjölka ut ytterligare kronor ur marknaden är användandet av "första" eller "sista" i titlarna. Just nu finns i handeln en bok som heter Moskva. Hitlers första nederlag. Räknas inte Slaget om Storbritannien, eller Första Tobruk ? Om man skall nämna Adolf själv så gick statskuppen 1923 inte så bra den heller. Ett annat är rubriken "Hitler´s last offensive", jag öppnade tidningen i förhoppningen att hitta en artikel on Frühlings Erwache, förväntade mig hitta en artikel om Nordwind men till min häpnad handlade artikeln om Ardenner-offensiven.
Trött och rädd blir man när Herholz och någon som heter Aberan lägger ut texten om att svenskarna inte gjort upp med sin passivitet under kriget, att vi har en undertryckt skuld som orsakar intresset för 2VK. För det första har vi Möpingar hört detta hela våra liv, det upprepas med ett par års mellanrum, vi skall evigt bekänna samma brott. Det finns ingen möjlighet att kraven på flagellering upphör, det finns ingen mekanism för det. För det andra visar det att Herholz et con. inte verkar förstå att 2VK kan vara vara annat än ett moraliskt ställningstagande till Förintelsen. Undrar vad det skulle säga om man tryckte detaljerade skildringar av pansarstrider eller bloddrypande utpoststrider i Fjärrkarelen. Skulle de reagera på samma sätt som om någon vill att jag skall se college football från 1975 på terminalt grynig VHS ?
Så jag menar att Herholz inte vet vad en Möp är och vad som får dem att köpa litteratur med Adolf på omslaget. Hon funderade och beskrev sedan sig själv.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av sonderling » 12 maj 2011, 07:24

lampros skrev:
NIL skrev:Jag är nog ganska korkad eftersom jag efter tre genomläsningar fortfarande inte har förstått vilket budskap artikelförfattaren försöker förmedla.
http://www.fokus.se/2011/05/det-varas-for-hitler/
Hon är en ironiker med mundiarré, det är svaret.[/quote]

Jag orkade inte läsa igenom den ens. Som MÖP sedan 12 årsåldern, så är jag van att betraktas som suspekt. Och det här snacke om för många "krigstidningar". Ja som van kund på Presscenter så vet man att det finns det ju en uppsjö av tidningar om allt.
Vem vill läsa en tidning om tatueringar tex. Och trädgård, bilar, stickning, musik ja det finns ju en tidning för allt och flera olika dessutom.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av Hexmaster » 12 maj 2011, 09:14

Den återkopplande avrundningen: "Tydligen finns också en inte oansenlig mängd nazistiskt överintresserade. Nöpar."

Möp = nöp, nöp = smygnasse.

Där har ni som inte orkar läsa en sammanfattning av budskapet.

Huruvida hennes reaktion "Ve och fasa!" på den Läckbergska "naziporren" (greppet att inleda en bok med ett järnkors) är ironiskt eller dubbelironiskt vet jag inte. Eftersom jag själv fick en inbjudan till den där konferensen är de bitarna särskilt intressanta. Kanske man kunnat skaka ur henne fåniga idéer om att envar som så mycket som tänker på perioden 1933-45 därmed är nazist.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av B Hellqvist » 12 maj 2011, 12:56

Möp eller nöp - till sist hittade jag ett ställe som hade senaste numret av "Soldat & teknik".

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av B Hellqvist » 12 maj 2011, 17:32

Plågade mig igenom Herholz' pladdriga, fladdriga "analys", och reagerade bl.a. på följande:
Sådant är ju ännu det svenska synsättet på skeendet i vår omvärld under naziåren. På tyskarnas och våra egna roller i synnerhet.

Det var dom.

Vi har inte gjort något.

Förmodligen är det någonting just med det. Att vi stod bredvid och tittade på, medan terrorn, krigsaggressionerna och masslakten pågick i vår närhet. Eller blundade. Tysklandskännaren och författaren Barbro Eberan – nu aktuell med boken »Var Hitler en demon?« – hör till dem som efterlyser en betydligt grundligare uppgörelse med Sveriges handlande under krigsåren, än den som gjorts hittills. Hon tror bland annat att de allt fler referenserna till nazitiden i svensk populärkultur har att göra med att det moderna Sverige faktiskt söker en skuld. På ett mer eller mindre medvetet plan.
"Skulden" är något som Boëthius och Arnstad håller på med, och det är ofta omförpackad skåpmat. Sveriges oförmåga att agera under 2VK är något som folk inte kan inse, särskilt när de har så grunda kunskaper så att de påstår att 2VK tog slut 8 maj 1945.

Gjorde följande kommentar till artikeln:
Tydligen finns det även AÖP:ar - akademiskt överanalyserande proffstyckare, där det är viktigare att ta en retorisk poäng än att kolla fakta och ha rätt. Ta t.ex. slutklämmen:

"Populär Historia – upplaga cirka 34 000 – uppvisar liknande statistik. Tidskriften gör
på sin nätsida också reklam för en dvd-dubbelbox som den hängivne kan köpa för 998 kronor: Hitlers hantlangare I & II … alla tolv delarna på en gång. Något inte bara för möpar. Tydligen finns också en inte oansenlig mängd nazistiskt överintresserade. Nöpar."

Hade Herholz bemödat sig med att kolla vad "Hitlers hantlangare" handlar om, så hade hon funnit att de gjorts av den tyske historikern Guido Knopp, som inte brukar spara på krutet när han svartmålar brunskjortorna. En "NÖP" skulle finna hans dokumentärer plågsamma att ta sig igenom.

Vi MÖP:ar som har ett genuint intresse för Andra världskriget suckar ofta när Hitler, hakkors och nazister används för att sälja historia. "Nazipop" är dock inget nytt, utan har funnits i årtionden. Dess mest bisarra uttryck återfinns nog främst i Japan, där söta tonårsflickor kan styra ut sig i svarta SS-uniformer när de håller på med cosplay.

Att som Herholz antyda att ett intresse för Andra världskriget = ett intresse för nazismen = kryptonazistisk läggning är bara ett bevis för hur ytlig hon är i sin analys. Skulle hon hävda att folk som intresserar sig för medeltidshistoria vill ha tillbaka ett feodalt samhälle som dryper av religiösa vanföreställningar och vidskepelse? Jag tror inte det...

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av spett » 12 maj 2011, 20:40

B Hellqvist skrev:Att som Herholz antyda att ett intresse för Andra världskriget = ett intresse för nazismen = kryptonazistisk läggning är bara ett bevis för hur ytlig hon är i sin analys. Skulle hon hävda att folk som intresserar sig för medeltidshistoria vill ha tillbaka ett feodalt samhälle som dryper av religiösa vanföreställningar och vidskepelse? Jag tror inte det...
Jodå, om det krävdes feodala konspirationsteorier för att göra karriär, eller bränna häxor lika gärna, då skulle sådna som Herholz göra det.

Användarvisningsbild
Ornellaia
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 5 augusti 2009, 08:48
Ort: Stockholm

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av Ornellaia » 13 maj 2011, 08:16

Jag känner verkligen att jag borde vara spot on målgruppen för sådana här tidningar; historiskt intresserad, MÖP enl mig själv men abolsut INTE om jamför med vissa här inne, dessutom läser jag en hel del tidningar.

Men jag lockas inte för fem öre när jag står inne i Press Center och kollar på de här tidningarna. Har verkligen försökt förstå varför jag inte attraheras mer men jag går bet. Kanske för att just Hitler och hans bunker är så makalöst uttjatade eller för att tidningarna inte alls går på djupet och är rätt glättiga (finns det ordet mer än min vokabulär?). Dessutom är layouten jobbig, förut sade man att TV-program vara MTV-klippta - dvs samma scen i max 2 sekunder sedan kamerabyte och jag tycker tidningarna är likadana - ett reportage här för att snabbt byta ämne och hoppas till något annat som dessutom illustreras med en rätt dålig bild.

Jag tror ej heller de här tidningarna lockar fler personer till att bli krigshistoriskt intresserade utan att de snart kommer att gå sotdöden till mötes.

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av spett » 13 maj 2011, 14:22

Jag tror det skulle finnas marknad för en svensk After The Battle med bilder före och efter.
Skulle bli jätteskojigt med karolinska slagfält... tidningen skulle lämpligen heta Möp, men först måste boulevardmagasinen svälta ihjäl innan det blir marknad ordentligt.

Skriv svar