Historietidningskriget

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av Hexmaster » 10 mars 2011, 20:50

NIL skrev:Ovanstående citat var kul, jävligt kul.
Det var jävligt sant också. :D

http://www.vassaeggen.se/2011/03/tre-ti ... mars-2011/

FredH
Medlem
Inlägg: 1382
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av FredH » 10 mars 2011, 21:14

B Hellqvist skrev:I dag såg jag att en svensk utgåva av en BBC-publikation om Andra världskriget. Såg välmatad ut, men verkade mest handla om de gamla vanliga ämnena.
Den har tydligen sålt extremt bra som det verkar. Gått åt som smör i solsken, om man säger så.

Så populär hos en bredare allmänhet har den blivit, oavsett dess innehåll.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av B Hellqvist » 10 mars 2011, 21:31

FredH skrev:
B Hellqvist skrev:I dag såg jag att en svensk utgåva av en BBC-publikation om Andra världskriget. Såg välmatad ut, men verkade mest handla om de gamla vanliga ämnena.
Den har tydligen sålt extremt bra som det verkar. Gått åt som smör i solsken, om man säger så.

Så populär hos en bredare allmänhet har den blivit, oavsett dess innehåll.
Det är ju positivt; vi vill ju se en livaktig marknad så vi har mycket att välja på.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av Marcus » 12 mars 2011, 10:16

Ett helt underbart citat det där!

/Marcus

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av Marcus » 12 mars 2011, 10:19

Jag läste ett par nummer från Militär Historia när den började komma ut men av olika skäl blev det ingen prenumeration beställd då men funderar på att ge tidningen en ny chans. Hur tycker ni som följt den att den utvecklats gällande så väl bredd på ämnena man tar upp som kvaliteten på innehållet?

/Marcus

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av Hans » 12 mars 2011, 11:05

Jag fick en prenumeration av bror min och jag måste nog säga att jag gillar 'Militär Historia'. Lättläst och med en stor bredd, inga radikala djupdykningar men som underhållning klart läsvärd. Köp ett lösnummer och bedöm själv själv innan du bestämmer dig. De handlar i riktig skalmananda då en faktaruta om Sherman är på norska i sista numret. Dessutom fick vår Artur en utmärkt recenscion för sin 'I Stalins våld'.

Mina 2€ cent.

MVH

Hans

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av Schwemppa » 12 mars 2011, 11:59

Har inte prenumenerat, men den finns för det mesta i ett par ex i det lokala varuhuset. Alltid när jag hittar ett nytt nummer så köper jag det.

Klart godkänt alltså. :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av Hexmaster » 12 mars 2011, 12:09

I senaste numret av Vetenskap & Historia finns artiklar signerade Lars Gyllenhaal liksom undertecknad. Har sett skalmaniter lite varstans i övrig kolorerad fackpress. Jävsproblemen i en sån här tråd blir allt större. :-)

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av lampros » 12 mars 2011, 13:50

B Hellqvist skrev:
Olle Lidbom skrev:Inte sedan Vidkun Quisling har ju någon varit så beroende av Hitler för sin överlevnad som historietidingarna.
(Från bloggen "Vassa eggen".) :lol:
Lägg till det History Channel (= "Hitler Channel") och i viss mån Historiska Media... Tänk också på romaner som "Jägarna på Karinhall", "The Man in the High Castle", "Winterland" mfl nazitematiska saker. De är ofta läsvärda i sig men nog drar man in en del stålar på att ha hakkors på omslaget, vifta sig med etiketten "kontroversiell" och allt. En viss Norman Spinrad föresatte sig också att skriva som Hitler i sin "The Iron Dream". Kontroversiell? Säkert: http://lennart-svensson.blogspot.com/20 ... spinn.html

De som skriver om Hitler dessa dagar torde sjunga, "Springtime for Hitler and Germany, / Deutschland is happy and gay"...

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av Schwemppa » 12 mars 2011, 15:55

Se, ett nytt nummer av Militär Historia idag på varuhuset. :)

Men, nog kommer Hitler och nazisterna att hålla kassaapparaterna igång ännu länge. Har ni förresten hört om filmprojektet "Iron Sky" som är på kommande? Övervintrande nazister från månens baksida kommer år 2018 för att erövra jorden i bästa Star Wars-stil... 8O

http://www.ironsky.net/

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5042
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av Battler » 26 april 2011, 21:21

Världens Historias ger ut ett temanummer om andra världskriget.

http://varldenshistoria.se/krig/2a-vaer ... rldskriget
__________________________________
MVH

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av jeger » 27 april 2011, 10:52

Har også fått MH i hus, men det blir lett for mye om for lite ved at forskjellige skribenter nærmest tygger drøv på de mange større slag og kjente begivenheter heller enn å finne frem til såkalte noen godbiter av den fortsatt ukjente krigshistorien om feks 2VK,eller hur?
Jeger

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av Simon_HBG » 27 april 2011, 11:34

jeger skrev:Har også fått MH i hus, men det blir lett for mye om for lite ved at forskjellige skribenter nærmest tygger drøv på de mange større slag og kjente begivenheter heller enn å finne frem til såkalte noen godbiter av den fortsatt ukjente krigshistorien om feks 2VK,eller hur?
Jeger
Det beror helt enkelt på att det är det som redaktionen efterfrågar; det är det som går att sälja bäst. Majoriteten av läsare är "halvintresserade" och inte lika insatta i ämnet som "fanatiker". Är övertygad om att de flesta skribenter hellre vill skriva djupare artiklar och ta upp "nya" fakta om tidigare relativt okända ämnen, men det är mycket svårt att få en sådan artikel publicerad.. tyvärr..

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av B Hellqvist » 27 april 2011, 12:57

Battler skrev:Världens Historias ger ut ett temanummer om andra världskriget.

http://varldenshistoria.se/krig/2a-vaer ... rldskriget
Bläddrade i det som hastigast. Välproducerat, men knappast något nytt för de av oss som har några hyllmeter krigslitteratur.

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av jeger » 27 april 2011, 20:57

Viser til de to siste innlegg samt mitt eget tidligere.
Det viser at tre av oss er enige,og personlig tror jeg det er mange flere som også deler våre synspunkter.
Vi snakker altså om krigspor kontra krigshistorie, og da blir spørsmålet,-hva gjør vi for å snu trenden?
Kaster vi oss med i heftige diskusjoner med redaksjonene, lar vi det ligge eller satser vi på noe nytt og bedre?
Jeger

Skriv svar