Historietidningskriget

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av Simon_HBG » 7 maj 2010, 17:06

Artur Szulc skrev:Du får inte slänga ur dig en sådan liten gobit utan att ge mer info :x
Jodå, det är ju inte kul att avslöja allt på en gång :wink: Visste faktiskt inte så jättemycket när jag tog upp detta, bara att förlaget i fråga planerar en ny tidskrift, så tackar currahee för mer specifika uppgifter! De har för övrigt även besökt Beredskapsmuseet så eventuellt kommer även ett reportage därifrån i första numret.

Hoppas verkligen att alla med ett genuint militärhistoriskt intresse ser till att dessa tidskrifter får prenumeranter, tråkigt om de skulle försvinna.

King Kong
Medlem
Inlägg: 250
Blev medlem: 31 januari 2007, 22:30
Ort: Norrbotten

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av King Kong » 8 maj 2010, 22:49

Jag prenumererar på Krigens historia - men det jag tycker är mest intressant är Militär Historias artiklar om det svenska försvaret under Kalla Kriget. Hoppas på mer sånt i framtiden. 8-)

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5040
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av Battler » 9 maj 2010, 10:07

Om man ser vad Albinsson & Sjöberg ger ut i dag (tidningar om fordon och båtar), så kan man väl tänka sig att innehållet i den planerade militaria-tidskriften, kommer att vara om makapärer som rör sig för egen maskin :milsmile:

http://www.fabas.se/tidningar.php
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av B Hellqvist » 20 maj 2010, 09:51

Enligt uppgifter från personer som prenumererar på "Krigens historia" och som fått nummer 5 idag, så har det även kommit ett följebrev som meddelar att tidningen läggs ned. Det var ju jävligt typiskt! Här har man precis tecknat en prenumeration (nr 5 är andra numret på min prenumeration), och så lägger de ned! På hemsidan står det inte ett pip om att tidningen ska läggas ned, och onlineregistreringen för prenumerationer ligger fortfarande uppe. Jag ska ha tillbaka pengarna för tidningarna som inte kan levereras, eller så kommer jag att gå ur SMB (som har samma folk bakom sig som Krutrök media som ger/gav ut Krigens historia). Hoppas att åtminstone Militär historia går stärkta ur det här, så att man slipper bli förbannad en gång till...

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem
Inlägg: 322
Blev medlem: 30 april 2004, 09:48
Ort: Katrineholm

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av Kai Robert » 20 maj 2010, 10:14

Enligt följebrevet så kommer de som har betalat för en prenumeration att bli kontaktade i juni och få en återbetalning av det beloppet som man inte har utnyttjat

/ Kai

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av Simon_HBG » 20 maj 2010, 10:25

Oerhört tråkigt, marginalerna är små och tidskriften fick tyvärr inte det stöd som behövdes för att det skulle gå runt. Är i samma sits som dig Hellqvist, precis tagit en 12-nummers-prenumeration, men är övertygad om att de ordnar det. För övrigt undrar jag varför KH inte delvis finansierades genom annonser som MH gör (de drar in 150-250 000:- /nummer på den delen).
Senast redigerad av 1 Simon_HBG, redigerad totalt 21 gånger.

Konigsberg
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 24 februari 2008, 20:22

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av Konigsberg » 20 maj 2010, 20:03

Jäkligt svagt av SMB att ge upp efter bara fem nummer. Jag var med från början och tycker att tidningen håller bra klass. Många bra skribenter knutna till tidningen. Dock ett par lågvattenmärken (testet Hur nazistisk är du?). Att annonsörer är viktiga borde de ha fattat innan. Nu blir det Militär Historia, hoppas de överlever. Tidningar som dessa behövs i dessa tider fyllda med ytlighet och trams.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5040
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av Battler » 21 maj 2010, 07:36

Simon_HBG skrev:För övrigt undrar jag varför KH inte delvis finansierades genom annonser som MH gör (de drar in 150-250 000:- /nummer på den delen).
Även jag har reagerat på varför, de inte tagit in annonser från utomstående, de enda man sett har varit från det egna förlaget. I en specialtidning som "Krigens Historia" är annonser också läsvärda.
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av lampros » 21 maj 2010, 07:42

Battler skrev:
Simon_HBG skrev:För övrigt undrar jag varför KH inte delvis finansierades genom annonser som MH gör (de drar in 150-250 000:- /nummer på den delen).
Även jag har reagerat på varför, de inte tagit in annonser från utomstående, de enda man sett har varit från det egna förlaget. I en specialtidning som "Krigens Historia" är annonser också läsvärda.
Det torde bero på att ingen vill (ville) annonsera i tidningen.

Självklart vill varje tidning ha annonsörer. Man kan förresten se på mängden annonser i en tidning hur bra den går. Få annonser = skral ekonomi.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5040
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av Battler » 22 maj 2010, 18:57

lampros skrev:
Det torde bero på att ingen vill (ville) annonsera i tidningen.
Tror jag icke på, kolla in konkurenten "Militär historia" de har ett antal företag som annonserar i tidningen.
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av lampros » 22 maj 2010, 19:05

Battler skrev:
lampros skrev:
Det torde bero på att ingen vill (ville) annonsera i tidningen.
Tror jag icke på, kolla in konkurenten "Militär historia" de har ett antal företag som annonserar i tidningen.
Om man har två likvärdiga dagstidningar på en och samma ort, tenderar de flesta annonsörer att anlita den större tidningen.

Kan det aktuella fallet, med två likartade månads(varannanmånads-?)tidningar, rikstäckande, förklaras med samma fenomen?

Den totala frånvaron av annonser i den ena må förbrylla men min gissning är att KH helt enkelt inte var attraktiva nog för potentiella annonsörer.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av B Hellqvist » 22 maj 2010, 22:05

Kom igen - ingen tror väl att annonsörer till 100% bojkottar en tidning?! Tydligen har man haft en policy att klara sig utan annonser, vilket är lika med självmord i tidningsbranschen.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5040
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av Battler » 22 maj 2010, 22:20

lampros skrev: Den totala frånvaron av annonser i den ena må förbrylla men min gissning är att KH helt enkelt inte var attraktiva nog för potentiella annonsörer.
Målgruppen för tidningen var/är män i varierande ålder, de flasta med egen inkomst, så nog hade de fått in annonsintäckter om de försökt. Gissar att de tänkt leva på prenumeranter, men prenumerationspriset var högt ( 749 kr ) så de såg ganska fort att det inte skulle gå ihop (var har de plan B).
Sätter mitt hopp till Förlags AB Albinsson & Sjöberg, de har kunnandet om tidningsutgivning.
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Krigstidningskriget

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 23 maj 2010, 21:53

Vill bara uttrycka hur trist detta är, alltså med KH:s nedläggning.

Jag är f.k. inte alls insatt i tidningens upplägg o strategi - jag sysslade enbart med att leverera stoff till den och tyckte den kom med bra grejer och en trevlig attityd, punkt.

Lars

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av Hexmaster » 22 juni 2010, 13:35

Den här tråden blev överraskande långlivad... Dags igen:
DM skrev:Albinsson & Sjöberg lanserar på onsdag nya tidningen Soldat & Teknik, som kommer att skriva om militärhistoria med ett mänskligt perspektiv.
Dagens Media: Ny soldattidning med människofokus
Resumé: ”En tidning för alla som gjort lumpen”

"Soldattidning" låter lite udda, men OK; det är kanske Dagens Medias formulering snarare än utgivarens. "En tidning för alla som gjort lumpen" är däremot deras egen märkligt osäljande formulering.

Förlaget Albinsson & Sjöberg är mindre känt än många av deras tidningar, här är deras samlade utgivning:
http://www.fabas.se/tidningar.php
DM skrev:Soldat & Teknik startar som en one shot för att testa intresset, men har en planerad utgivning på ytterligare två nummer. De siktar på en upplaga på ungefär 6000 exemplar och kommer att distribueras av Tidsam.

Skriv svar