Sökes: Bra bok om Verdun 1916

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

Sökes: Bra bok om Verdun 1916

Inlägg av -vils- » 28 mars 2009, 12:32

Hej,

Jag har just läst ut P.Englunds Stridens skönhet och sorg (rekommenderas varmt!) och en liten del av boken handlar om soldaten Rene Arnauds deltagande i Verdun. Tyvärr på tok för kort dock, hade jag bestämt skulle hela boken BARA handlat om honom och slaget vid Verdun rakt igenom!

Så därför fick jag ånyo lust att läsa om slaget, men de böcker jag tidigare hittat är väldigt bleka faktiskt, vissa är faktiskt direkt dåliga. Tänker på:

Verdun - Jules Romain
Verdun - Edgar Maas
Vägen till Verdun - Ian Osby

Dessa böcker är mer filosofiska än beskrivande, iofs var det väldigt länge sedan jag läste dem men vad jag minns är att alla var sömnpiller mer eller mindre.

Tyvärr läser jag inte Franska och enligt diverse förfrågningar har jag fått veta att den bästa litteraturen inom ämnet inte är översatta till andra språk.

Så till frågan, vet någon skalmanit om något boktips? Svenska är att föredra men det har jag förstått är rätt kört.

Det får gärna vara memoar, fiktion eller militärhistoriskt, allt av intresse!

Ha en trevlig Helg!

/v

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Sökes: Bra bok om Verdun 1916

Inlägg av lampros » 28 mars 2009, 14:41

Jan-Olof Olsson (Jolo) har skildrat Verdun, inte i en hel bok men bra gjort ändå. Kan det ha varit "Den okände soldaten 1914-1918"? Lagom populärhistoriskt och så, rätt sakligt vad jag minns.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: Sökes: Bra bok om Verdun 1916

Inlägg av FNP » 28 mars 2009, 15:02

Så, du gillade inte Ian Ousby?

Standardverket om slaget är "The Price of Glory" av Alistair Horne - Den är sannolikt det viktigaste verk som publicerats om Verdun oavsett språk, även om den kom redan 1962.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Sökes: Bra bok om Verdun 1916

Inlägg av Wooster » 28 mars 2009, 15:32

-vils- skrev: Jag har just läst ut P.Englunds Stridens skönhet och sorg (rekommenderas varmt!) och en liten del av boken handlar om soldaten Rene Arnauds deltagande i Verdun. Tyvärr på tok för kort dock, hade jag bestämt skulle hela boken BARA handlat om honom och slaget vid Verdun rakt igenom!
Jag har tyvärr inte mitt exemplar av Stridens Skönhet och Sorg tillgänglig, men baserades inte kapitlen om Arnaud just från en bok av Arnaud? Det återfinns en källförteckning i SSoS - kolla där.

-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

Re: Sökes: Bra bok om Verdun 1916

Inlägg av -vils- » 8 april 2009, 23:35

Tack verkligen.

Så dumt att inte kolla källan i SSoS först det var riktigt klantigt.

Om Ousby, han har ju byggt boken så träigt, svårt att beskriva men det svävas lixom på moln och jag ser ingen röd linje vilket jag personligen föredrar. Man slits mellan leran på slagfältet och politiken bakom, slut och början om vartannat engagemanget rycks bort med omkastningarna helt enkelt :roll:

Har beställt Price of Glory nu iallafall så jag tackar er för uppmärksamheten!! :-)

-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

Re: Sökes: Bra bok om Verdun 1916

Inlägg av -vils- » 2 juni 2009, 01:44

Tillägg: (Jag kan inte redigera tidigare inlägg men vill korrigera lite av vad jag skrivit):

Ian Ousby, Denna bok är faktiskt mycket bra, det var lite hastat av mig att såga den, då jag inte hade läst igenom den ordentligt. Vill bara säga detta för att inte avskräcka andra att läsa denna bok med icke ärlig information. Den är absolut värd att läsas!

Skriv svar