Heinz Knokes "I Flew for the Führer"

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Heinz Knokes "I Flew for the Führer"

Inlägg av Daniel L » 21 oktober 2002, 14:39

Jag införskaffade den här boken på ett antikvariat för en vecka sedan. Är det någon annan här som har läst den och skulle vilja kommentera den?

mvh/ daniel

Användarvisningsbild
Verspieder
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 april 2002, 01:20
Ort: Västerbotten (men uppväxt i Jämtland, därav avatar-flaggan)

Inlägg av Verspieder » 21 oktober 2002, 14:51

Jag läste den svenska versionen, men det var ett par år sedan.
Läste även två böcker i samma serie skrivna av en Japan och en Britt.

Dags att låna dessa tre böcker igen och läsa på kvällarna? :)

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 21 oktober 2002, 14:57

Köpte du den på engelska? Jag läste den svenska versionen Jag flög för Hitler. Jag tyckte den gav en intressant inblick i de tyska flygarnas vardag under andra världskriget. En hel del beskrivningar av luftstrider finns med.
Den ingår föresten i en serie där flygare från olika länder berättar om sina upplevelser under kriget.

Mvh,
Marcus Karlsson

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 21 oktober 2002, 15:20

Det som jag mest lyfte ögonbrynen åt var det kall mot kommunismen som fördes i slutet av boken, det var väl andra tider då. :D

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5040
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

4 flygböcker från Atlantis förlag

Inlägg av Battler » 21 oktober 2002, 18:12

Det var ett antal år sen jag läste flygböckerna (Heinz Knoke: Jag flög för Hitler, Paul Richey: Stridspilot, Ryuji Nagatsuka: Jag var en självmordspilot, Pierre Clostermann: Det stora vansinnet). Pierre Clostermann's bok upplevde jag som bäst, mest omfattande samt att han berättar om sina känslor för det han utför.

MVH

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 21 oktober 2002, 22:14

Tack allesammans!

mvh/ daniel

muzagga
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 1 november 2002, 15:17
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av muzagga » 1 november 2002, 15:44

Jepp

knoke är bra. Karln lever lite i det i förgångna i sin syn på folk och politik. Closterman har jag också läst. Rekommenderas.

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 3 november 2002, 20:17

knoke är bra. Karln lever lite i det i förgångna i sin syn på folk och politik. Closterman har jag också läst. Rekommenderas.
Efter sex års krig med allt vad det innebär plus efterkrigstidens Tyskland - vad förväntar ni er egentligen? Det gäller att läsa en bok utifrån dess förutsättningar. Tänk om alla böcker var skrivna med nutidens perspektiv och värderingar.

Jag har också läst alla böcker och kan varmt rekommendera Knoke och Closterman. Passa även på att läsa Adolf Gallands bok ("Die Ersten und Die Letzen", om jag inte minns fel) som ett intressant komplement.

---
Senast redigerad av 1 Kompanichefen, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 3 november 2002, 22:40

muzagga skrev:Jepp

knoke är bra. Karln lever lite i det i förgångna i sin syn på folk och politik. Closterman har jag också läst. Rekommenderas.
Med tanke på att Knoke skrev boken i början av 50-talet, så var det förgångna fortfarande ganska aktuellt...

Skriv svar