Imre Kertesz......

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Imre Kertesz......

Inlägg av sonderling » 21 oktober 2002, 08:14

Är det nån som läst hans böcker om Koncentrationsläger tiden och kan berätta lite grann boken.
Kort sagt, är det nått att läsa?

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 8 januari 2003, 08:48

Jahapp!

Nu har jag läst "mannen utan öde". Klart läsvärd lägerskildring. Påminner mycket om Primo Levis bok "är detta en människa". I båda dessa böcker beskrivs läger skildringen som vardagligt. Vilket båda författarna fått kritik för men det visar ju bara hur anpasslig människan är. Allt blir vardag tillslut även en dag i KZ-lager.

Imre Kertez är 14-år när han hamnar i läger. Så allt är beskrivet från en 14-årings perspektiv.

Hinner inte skriva mer nu men: Slutsats: Klart läsvärd bok.

Sonderling

roninn
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: 29 mars 2002, 09:54

Inlägg av roninn » 8 januari 2003, 11:03

Har själv inte läst någon bok av Imre ej heller vad kritikerna har skrivit om honom. En liten undran bara? har kritikerna hackat på karln för hans sätt att beskriva tiden i ett koncetrationsläger? Att ha mage att påpeka för en överlevande från ett koncentrationsläger "hur det var" om man själv inte suttit där är bland det magstarkaste jag har hört!

roninn
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: 29 mars 2002, 09:54

Inlägg av roninn » 8 januari 2003, 11:03

Har själv inte läst någon bok av Imre ej heller vad kritikerna har skrivit om honom. En liten undran bara? har kritikerna hackat på karln för hans sätt att beskriva tiden i ett koncetrationsläger? Att ha mage att påpeka för en överlevande från ett koncentrationsläger "hur det var" om man själv inte suttit där är bland det magstarkaste jag har hört!

roninn
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: 29 mars 2002, 09:54

Inlägg av roninn » 8 januari 2003, 11:06

Har själv inte läst någon bok av Imre ej heller vad kritikerna har skrivit om honom. En liten undran bara? har kritikerna hackat på karln för hans sätt att beskriva tiden i ett koncetrationsläger? Att ha mage att påpeka för en överlevande från ett koncentrationsläger "hur det var" om man själv inte suttit där är bland det magstarkaste jag har hört!

roninn
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: 29 mars 2002, 09:54

Inlägg av roninn » 8 januari 2003, 11:06

Har själv inte läst någon bok av Imre ej heller vad kritikerna har skrivit om honom. En liten undran bara? har kritikerna hackat på karln för hans sätt att beskriva tiden i ett koncetrationsläger? Att ha mage att påpeka för en överlevande från ett koncentrationsläger "hur det var" om man själv inte suttit där är bland det magstarkaste jag har hört!

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 8 januari 2003, 12:07

Ronin x4

Nu var det ett tag sedan jag läste recensionen i DN, så jag kommer inte ihåg exakta ordalydelsen. Men ja, som jag förstod det fick Imre kritik för hur han beskrev sin tid i KZ-lager. Men jag minns inte vem som stod för kritiken.
Boken är den första i en trilogi, i de senare beskrivs b.l.a arbetet med att skriva samt svårigheterna att få det publicerat.

Det är intressant att nämna att en av de första han möter när han kommer hem är en man som inte tror att förintelsen ägt rum.

Sonderling

Skriv svar