Hökebergs slott - när påhitt tas för sanning

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: "Morden på Hökebergs slott. 2 tyskar mördade"

Inlägg av Hexmaster » 12 september 2008, 10:22

Samtalade just med Anders Tapper, chefredaktör och ansvarig utgivare för STF:s årsbok. Citerar ur mail han skrev innan, och som även gått till någon annan nyfiken person som hört av sig ;).
Skribenten Johan Tell har ingen som helst skuld i detta. Marginaltexten om morden vid Kvänum har skrivits av en annan frilansare som hjälpte till just med sammanställningen marginaltexter med mera i årsboken. Vi på redaktionen brukar sällan ifrågasätta de fakta som den här personen plockar fram (jag låter denne vara anonym, ytterst är felet ändå mitt som ansvarig utgivare), därför gjordes ingen djupare faktakoll.

När nu den sanna historien rullar upp är vidden av den mycket fascinerande, ja rent av sedelärande. Dels visar den på vikten av faktakoll, faktakoll och åter faktakoll, något som vi tidningsredaktioner inte alltid är så noga med. Men den visar också tydligt hur skeptisk vi alla ska vara till källor som Wikipedian (och tydligen nu även STF:s årsböcker....)

Att den här sköna ankan dessutom är ett kalasexempel på den gamla tidningsklyschan "kolla aldrig en bra story", gör det hela till en intressant händelse som faktiskt förtjänar att lyftas fram i ljuset på något sätt.
Intressant nog har ifrågasättandet tidigare inskränkt sig till en (1) undran från en Kvänum-bo som aldrig hört talas om det hela. Folk ifrågasätter på tok för lite.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: "Morden på Hökebergs slott. 2 tyskar mördade"

Inlägg av Hexmaster » 12 september 2008, 10:35

Artikeln på Wikipedia har tagits bort (inte av mig), vilket tyvärr även innebär att den som letar på ämnet inte hittar några motbelägg där. Dels därför, och för att folk som läser denna tråd skall kunna hänga med, följer den spännande men helt uppdiktade berättelsen om Hökebergs-incidenten 1943, på det fullkomligt fiktiva huset "Hökebergs slott":

Påhitt börjar här
Hökebergs slott är en större villa belägen utanför Kvänum i Vara kommun. Huset är på två våningar, byggt 1923 och sägs vara ritat av Ivar Tengbom, även om uppgiften inte helt kunnat säkerställas. Också namnets ursprung är okänt, åsen på vilket huset ligger kallas i folkmun Hökeberget, men namnet figurerar inte innan huset byggdes, varför mer troligt är att huset gett namn åt åsen än tvärtom.

Hökebergs slott byggdes ursprungligen som hem åt lantbruksmagnaten Eskil Eriksson som skapade sig en förmögenhet genom våghalsiga exportaffärer med utsäde och vars förmögenhet försvann i och med Kreugerkraschen. Huset stod tomt under några år på 1930-talet innan de köptes av den pensionerade officeren Nils Ryttare.

Nils Ryttare var känd som tyskvän och bjöd under kriget in flera tyska dignitärer, bland annat den tyske konsuln i Göteborg, till Hökeberg. Det var ett besök med tyska officerare och diplomater på Hökeberg 1943 som kom att bli känt som "Hökebergsslott-incidenten".

Ryttare och de tyska vännerna skulle ha varit ute på fågeljakt när de stötte ihop med ett gäng "dåligt klädda herrar" och hamnade i häftig ordväxling. Polis tillkallades och jagade bort luffarna, varpå jaktsällskapet skulle åkt hem till Hökeberg. Morgonen efter hittades två av tyskarna, en ambassadsekreterare och en tysk flygofficer, mördade i deras respektive sovrum i slottets annex och snart beskylldes "luffarna" för dådet som beskrevs som ett rånmord - men trots att Varapolisen grep flera dagdrivare kunde ingen bindas vid brottet.

Händelsen fick inte mycket uppmärksamhet i dåtidens press, men den tyska ambassaden i Stockholm krävde en "erfoderlig" utredning av polisen och händelsen kom att skapa viss diplomatisk ordväxling mellan det krigförande Tyskland och neutrala Sverige.

1947 kom det fram uppgifter om att den tyskvänlige Nils Ryttare varit agent för britterna och en källa på Västtysklands Ambassad i Stockholm hävdade då anonymt till Svenska Dagbladet att den tyska underrättelsetjänsten redan under kriget misstänkt att ambassadsekreteraren och flygofficeren i själva verket blivit mördade av brittiska commandosoldater eller norska motståndsmän.
Påhitt slutar här

:)

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: "Morden på Hökebergs slott. 2 tyskar mördade"

Inlägg av Wooster » 12 september 2008, 22:01

Tack för att du räddade texten Hexmaster - för jag hade själv inte kvar "orginalet" :)

Grille
Medlem
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 november 2005, 11:39
Ort: Stockholm

Re: "Morden på Hökebergs slott. 2 tyskar mördade"

Inlägg av Grille » 13 september 2008, 04:27

Mycket bra . Tänkte inte heller på att spara ner texten.

Och visst ifrågasätts dets på tok för lite. Står det i STF:s årsskrift måste det vara sant, eller hur? Kan bara utgå från mig själv. Hade jag inte haft släktband till just lilla Kvänum, och historieintresserad som jag är och tror mig veta det mesta som passerat här under årens lopp, så hade jag nog köpt det. Hade texten istället berört en obskyr ort i Hälsingland hade jag accepterat uppgiften. Inte det med ambassadsekretare förstås men att två tyskar mördats i ett hus 1943.

Har meddelat "Hex" att han gärna får hitta på en klatschigare rubrik. Historien är verkligen lärorik på många vis. Tack Wooster

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Hökebergs slott - när påhitt tas för sanning

Inlägg av Hexmaster » 13 september 2008, 14:38

Varsego. "Information not shared is lost!" ;)

Provar med en ny rubrik.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Hökebergs slott - när påhitt tas för sanning

Inlägg av Hexmaster » 17 september 2008, 08:57


Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Hökebergs slott - när påhitt tas för sanning

Inlägg av Wooster » 17 september 2008, 20:39

Roligt att blivit omnämnd på faktoider-bloggen :)

Lånade STFs årsbok på biblioteket idag - faktiskt välgjord och med trevliga reportage. I en av "sidokommentarerna" använder man lustigt nog wikipedia öppet som källa.

Tycker dock att min story mäter sig ganska bra med de riktiga som avhandlas i reportagen - tycker nästan den borde fått ett eget reportage istället för bara en sidokommentar ;)

LA2
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 2 december 2008, 15:09

Re: Hökebergs slott - när påhitt tas för sanning

Inlägg av LA2 » 2 december 2008, 18:41

Den här bluffartikeln har nu dokumenterats även i Wikipedia, på sidan http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia: ... r_raderats

Enligt mitt sätt att se, hamnar Hökebergs slott i samma klass som Fredrika Bremers bröllop, en Wikipedia-bluff som avslöjades i maj 2008. Det blir en lärorik historia att visa upp inom Wikipedia. Stort tack till alla som medverkade i grävarbetet!

(LA2 är Lars Aronsson i Linköping, grundare av Projekt Runeberg och medarbetare i Wikipedia.)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Hökebergs slott - när påhitt tas för sanning

Inlägg av B Hellqvist » 2 december 2008, 23:43

Välkommen, LA2! Roligt att se hur en bluff blev en sedelärande historia om vikten av att inte tro på allt som skrivs på Internet.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28521
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hökebergs slott - när påhitt tas för sanning

Inlägg av Hans » 7 januari 2013, 14:04

http://www.dn.se/kultur-noje/konflikten ... drig-fanns

Påminde mig om denna tråd.

MVH

Hans

Skriv svar