Om ni tittar på historiken på sidan ser ni att den ursprunglige författaren den 25 januari 2007 22:51 lade upp texten, gjorde en snabb korrigering (länkningen till Kreugerkraschen) och sedan en minut senare (22:52) tog bort hela texten igen.
Ytterligare en minut senare, 22:53, lägger en annan användare, en registrerad sådan "Tulpan", tillbaks hela texten - och förutom två andra justeringar av två olika användare ("BjörnF" lägger till artikeln i Kategorin "Byggnader i Sverige" och "Andejons" ger artikeln lite välbehövlig språkvård) har den fått ligga kvar orörd på Wikipedia i dryga ett och ett halvt år. Förutom då att en "Martin Trankell" som i mars i år ifrågasätter hela artikeln.
Hela händelsen är egentligen konstig. Vem är denne Nils Ryttare som tar hem folk för att mörda dem, och varför bryr sig inte tyskarna nämnvärt mer om att två framstående tyskar, en diplomat och en officer blir mördade? Och om den tyska ambassaden 1947 (som för övrigt tydligen inte finns) i en rikstäckande tidning säger att man redan under kriget trodde det var ett överlagt mord - varför blir det inte mer uppståndelse 1947?
Läser man artikeln låter det mer som en dålig spionhistoria - och det är just vad det är. Det är nämligen jag som skrivit den.
Min ursäkt om någon känner sig lurad och mitt försvar för mitt handlande är som följer: Efter att i min ungdom plöjt spionromaner och deckare har jag alltid velat skriva en själv. Allra helst en intrigfyllt drama med excentriska karaktärer som utspelar sig under kriget på en rural plats och med dubbla bottnar.
I Alingsås, som jag kommer ifrån, finns ett gammalt vackert sanatorium som Ivar Tengbom ritat. Jag har en koppling till Kvänum och tycker Varaslätten med sina småorter och livet på landet är en pittoresk (nåja) men samtidigt lite fascinerande plats (Varaslätten tycker för övrigt fler Alingsåsare passar för dramor:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9100120812 )
Sålunda väcktes en story hos mig om en excentrisk gammal officer som bodde i ett ensligt men fint gammalt hus (sanatoriet blev en villa) pittoreskt ute på landet. Intrigen skulle vara vem som mördade tyskarna och varför och den dubbla bottnen bli frågan om vad som är tillåtet och för den goda sakens skull (samt officeren som skulle få betala för sin tyskvänlighet efter kriget, tills det uppdagades att han varit med och mördat tyskar för de allierade).
Storyn blev aldrig mer än en skiss, men efter någon diskussion om Wikipedia och dess tillförlitlighet lade jag i ett svagt ögonblick ut just denna skiss på Wikipedia som ett bevis på att om man bara verkar övertygande så köper folk vad som helst. Sedan fick jag kalla fötter, tänkte på min uppfostran och att man inte får ljuga så där och tog bort artikeln igen.
Några dagar senare upptäckte jag till min förvåning att artikeln var återställd - och då fick det vara. Om Wikipedia svalde det med sådant hull att man inte ville acceptera min radering fick de stå sitt kast.
Var inne för någon månad sedan och såg att någon varit klok nog att ifrågasätta historien, men hade ingen aning om att den dessförinnan fastnat i STFs Årsbok (!).
Det finns ingen Nils Ryttare även om jag hade en del gamla officerare som förebilder i mitt huvud. Det finns inte heller någon villa liknande Hökeberg i Kvänum (att huset låg på en ås är en ironisk vink mot att trakten runt Kvänum är i det närmaste helt platt) men som sagt Bjertorp slott (samt ett stort showroom för Kvänum kök som kan misstas för en finare villa på håll). Däremot är det inte jag som hittat på namnet Hökeberg. I den första svenska översättningen av Tintin albumet "Enhörningens hemlighet" heter slottet Moulinsart Hökeborg. Hökeberg blev det bara för att jag mindes fel.
Om ni misströstar om att jag är orginalförfattaren kan ni titta på IP-numrets historik på wikipedia, bland annat har en artikel om min hemby utanför Alingsås och om mitt nuvarande bostadshus redigerats av samma användare.
I övrigt tycker jag min poäng om Wikipedia och dess tillförlitlighet blev skådliggjord över förväntan om stackars STF-turister vandrar runt i Kvänum på jakt efter Hökebergsslott.
Var får man för övrigt tag på STFs årsbok från 2007?