Dom som berättar...

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7147
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Dom som berättar...

Inlägg av sonderling » 31 oktober 2023, 06:19

Jag har haft liknande funderingar. Alltså hur trovärdigt är en krigsveteran egentligen? Och kommit fram till att veteraner är väl som folk är mest och en del skarvar väl lite. Det får man väl ta i beaktande när man pratar med dem tänker jag. Sedan är det väl så tycker jag att de som har nått intressant att berätta pratar inte om det. Som min farbror som var med i VK2, det kom bara brottstycken, men när han sa nått spetsade man öronen. Som den gången när jag var runt 12 och vi var i en amerikans stad och de hade en Sherman på torget. Jag ställde mig bakom vagnen och låtsades skjuta. "Stå aldrig där" sa han. För om vagnen blir påskjuten av panzerfaust backar den och kör över dig! Jag såg det hända flera gånger.

När jag började jobba på 80-talet fanns fortfarande veteraner i arbetslivet. En Svensk man påstår att han varit med i vinterkriget. Han påstår att ryssarna hade musköter med långa bajonetter. Han var alkoholiserad och snackade i övrigt mycket skit. Men jag tänker, nja mosin nagant med sin långa bajonett kan kanske misstas för musköt om man inte har järnkoll.

Och ibland träffar jag lumpar polare som återberättar nått där jag varit med men inte riktigt har samma bild.

Sonderling

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Dom som berättar...

Inlägg av unmo300 » 31 oktober 2023, 09:22

Ett känt fall för några år sedan, den i Sverige verkande amerikanske föreläsaren Manuel Knight som påstod att han hade varit elitsoldat. https://magasinetfilter.se/reportage/ma ... ekt-story/

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5049
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Dom som berättar...

Inlägg av koroshiya » 31 oktober 2023, 21:28

Skrev inte Björn Hellqvist om sådant här någonstans, att en del han hade pratat med sade saker som inte verkade troliga. Jag kan minnas fel.

South End Court
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 4 april 2022, 04:22
Ort: Canada

Re: Dom som berättar...

Inlägg av South End Court » 1 november 2023, 01:21

Vi pratar med andra ord om skepparhistorier och sjöskrönor.
Hittat i unmo300 as länk:

https://www.sjofartsverket.se/globalass ... sta-v2.pdf

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28594
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Dom som berättar...

Inlägg av Hans » 1 november 2023, 08:38

koroshiya skrev:
31 oktober 2023, 21:28
Skrev inte Björn Hellqvist om sådant här någonstans, att en del han hade pratat med sade saker som inte verkade troliga. Jag kan minnas fel.

Tänker du på viewtopic.php?f=45&t=20316&hilit=Hassel kanske?

MVH

Hans

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Dom som berättar...

Inlägg av unmo300 » 1 november 2023, 10:13

En biografi om Allan Mann, "Svensken som stred mot Hitler och Stalin", kom ut i våras. Enligt författaren Thomas Tynander finns det tillräckligt med källmaterial, om vilket han berättar i podcasten Fronten.

Magasinet Filters (30 mars 2023) bokresencent var dock inte så imponerad, och menade att källmaterialet var skralt och utfyllt av författarens egna gissningar; "Resultatet är en mustig kröna som lär förfära historiker men tillfredsställa Lars Wilderäng-fansen"

Kanske recensionen triggade Harrison.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11130
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Dom som berättar...

Inlägg av sveahk » 1 november 2023, 11:14

Tack unmo300, hittade till Alan Mann boken följande https://blogg.vk.se/hakan-rombe-pension ... ch-hitler/ där Håkan Rombe, skriver om just den boken i en Västerbottenkurir-blogg. En bra bokkritik. Intressant är kommentarerna, framför allt rekommenderar jag de sista tre...

Hans K

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Dom som berättar...

Inlägg av unmo300 » 1 november 2023, 12:54

Harrison borde nog vara mer slipad än att bli lurad i någon fälla, men det skulle vara bra om någon annan meriterad historiker gick i svaromål.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5049
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Dom som berättar...

Inlägg av koroshiya » 1 november 2023, 17:06

Hans skrev:
1 november 2023, 08:38

Tänker du på viewtopic.php?f=45&t=20316&hilit=Hassel kanske?

MVH

Hans
Nej inte tråden om Hassel. Det handlade om folk som personligen hade pratat med tyskar. Jag har för mig det var Björn H. men hittar inte så lätt en sådan tråd. Jag kan som sagt minnas fel.

Men med det kan man fundera över en del böcker.

Är Frontschwein, Devil's guard och Soldat oublié på riktigt, eller hittepå?

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2263
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Dom som berättar...

Inlägg av cats » 2 november 2023, 10:00

Händelser med traumatiskt innehåll tenderar att ha mera hitta-på-faktorer än andra, vilket studier i episodiskt minne har visat. Det betyder däremot inte alltid att hela innehållet saknar substans. Däremot borde man skilja på fiktiva berättelser som Hassels och minnen av frontsoldater. De senare kanske minns fel, men de gör det inte alltid för att de vill sälja en story, utan det är bra så minnet fungerar. Olika emotioner som kopplas till händelserna gör att man bygger sina egna minnen med tiden.

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Dom som berättar...

Inlägg av unmo300 » 13 november 2023, 17:46

"Har Dick Harrison läst våra böcker om Allan Mann?"

Några historiker bemöter Harrisons påstående. https://www.svd.se/a/0Q6xXg/forfattare- ... allan-mann

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11130
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Dom som berättar...

Inlägg av sveahk » 13 november 2023, 19:17

Den artikeln vill jag gärna läsa...men SvD är låst för mig...

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11130
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Dom som berättar...

Inlägg av sveahk » 13 november 2023, 20:58

Ett bra svar från de fyra historikerna, bl.a. "vår" Lars Gyllenhaal, och ett, i mina ögon, svagt genmäle från Dick Harrison.

Och...

citatxxxxxxxxxxslutcitat

Just detta är min huvudpunkt i den här tråkiga debatten - Harrison åberopar hur viktigt det är med källor och källkritik...men det är något som han i sin artikel inte ger!

En "rapport" som källa, något som Harrison läst(?), men som den historieintresserade hittar...var?

Jag känner alltför lite till Harrisons andra historiska alster för att yttra mig - men ovanstående exempel på hans sätt att skriva om historia är för mig knappast förtroendegivande...!

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13614
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Dom som berättar...

Inlägg av Markus Holst » 13 november 2023, 21:35

Jag ber er vara försiktiga när ni citerar massmedia på det sätt ni gör här, speciellt nä det gäller låsta artiklar. Citaträtten ger oss begränsade rättigheter när det gäller att citera och upptäcks det av i detta fall SvD tror jag inte att era årliga bidrag till Skalman täcker kostnaderna.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7147
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Dom som berättar...

Inlägg av sonderling » 14 november 2023, 07:04

koroshiya skrev:
1 november 2023, 17:06
Hans skrev:
1 november 2023, 08:38

Tänker du på viewtopic.php?f=45&t=20316&hilit=Hassel kanske?

MVH

Hans
Nej inte tråden om Hassel. Det handlade om folk som personligen hade pratat med tyskar. Jag har för mig det var Björn H. men hittar inte så lätt en sådan tråd. Jag kan som sagt minnas fel.

Men med det kan man fundera över en del böcker.

Är Frontschwein, Devil's guard och Soldat oublié på riktigt, eller hittepå?
Du menar Devils guard av George Robert Elford? Är det hitte på? Eller lite förbättrad eller hur man ska säga?
Köpte boken för att tag sedan men har inte läst den ännu.

Annars känner jag också igen att vi haft en liknande tråd. :?
Jag ber er vara försiktiga när ni citerar massmedia på det sätt ni gör här, speciellt nä det gäller låsta artiklar. Citaträtten ger oss begränsade rättigheter när det gäller att citera och upptäcks det av i detta fall SvD tror jag inte att era årliga bidrag till Skalman täcker kostnaderna.
Ja en liten avvikning men jag har funderat på samma sak. Stod just i begrepp att starta en tråd helt baserat på en artikel jag kopierat från en låst artikel i ETC men undrade just över detta. Så jag tvekade lite. Kan man ta stycken?

Sonderling

Skriv svar