Barnkorståget
Barnkorståget
Ett något annorlunda historielitteraturtips:
En god vän till mig har efter ett antal års arbete (och bakgrundsstudier) avslutat en serie om barnkorståget på 1200-talet. Det är en seriös och mycket vältecknad framställning av en historisk händelse, som publiceras i Fantomen (av alla ställen) i senaste numret (nr 21) och de två efterföljande, under titeln De oskyldiga.
Rekommenderas till både historieintresserade och seriefantaster.
En god vän till mig har efter ett antal års arbete (och bakgrundsstudier) avslutat en serie om barnkorståget på 1200-talet. Det är en seriös och mycket vältecknad framställning av en historisk händelse, som publiceras i Fantomen (av alla ställen) i senaste numret (nr 21) och de två efterföljande, under titeln De oskyldiga.
Rekommenderas till både historieintresserade och seriefantaster.
Det var tänkt så från början, men serieförläggarbranschen blir mer och mer försiktiga med att ge ut saker som inte är garanterade storsäljare. Följaktligen ville de hellre pröva den som följetong i Fantomen först. Men vi får väl hoppas att den kommer som album så småningom.hangatyr skrev:Kommer den ut som ett album?
För undvikande av eventuella missförstånd: första delen har redan kommit (3 okt), andra delen kommer i nästa nummer (17 okt).Someone skrev:Ska bli mkt intressant att läsa den i nästa nummer av Fantis.
Visst!Someone skrev:Hälsa o tacka!
Jaja 1:a HAR kommit.. men jag har inte köpt tidningen än!Lindir skrev:Det var tänkt så från början, men serieförläggarbranschen blir mer och mer försiktiga med att ge ut saker som inte är garanterade storsäljare. Följaktligen ville de hellre pröva den som följetong i Fantomen först. Men vi får väl hoppas att den kommer som album så småningom.hangatyr skrev:Kommer den ut som ett album?
För undvikande av eventuella missförstånd: första delen har redan kommit (3 okt), andra delen kommer i nästa nummer (17 okt).Someone skrev:Ska bli mkt intressant att läsa den i nästa nummer av Fantis.
Visst!Someone skrev:Hälsa o tacka!
- Mathias Forsberg
- Medlem
- Inlägg: 2986
- Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
- Ort: Stockholm
- Mikael Eklund
- Medlem
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
- Ort: Stockholm
Stämmer alldeles utmärkt.Mathias Forsberg skrev:Var det dem som istället såldes som slavar till Mamluckerna?
Så här skriver man dock i Nationalencyclopedian:
barnkorståg
barnkorståg, benämning på minst två separata religiösa rörelser i Frankrike och Tyskland 1212, kring vilka en rad legender sedermera uppstod. Ett tåg av tyska barn skall ha begivit sig mot det heliga landet men upplösts i Italien. Ett fåtal barn sägs ha återvänt hem, några fortsatt och en del sålts som slavar. En fransk herdepojke skall ha samlat ett annat stort följe, som dock upplöstes av kungen. I modern forskning har man dock påvisat att de flesta deltagarna i dessa tåg inte var barn utan tillhörde landsbygdens marginella och rotlösa grupper. De omfattade ett fattigdomsideal och ville befria korstågsrörelsen från de materiella intressen som dominerade bland furstar och adel. Barnkorstågen hade drag av social proteströrelse.
Det kommer att glädja honom att höra!Someone skrev:Säger bara: HÄRLIGT med svartvitt i Fantomen igen.. nostalgi!
Det finns nämligen en historia bakom det också. För Roffe Gohs är det svart-vita bildtänkandet något av ett signum. Han är starkt påverkad av svart-vit fotokonst (han är själv en mycket framstående fotograf), som ger serietecknandet en alldeles egen prägel, med starka, dramatiska kontraster mellan mörker och ljus, filmiska vinklar (jodå, han är filmare också), osv. Denna serie bygger naturligtvis i allra högsta grad på denna typ av bildtänkande.
Döm då om hans förvåning (och chock) när förlaget en tid efter att han skickat in sin äntligen färdiga skapelse skickade tillbaka den med ett förslag till färgsättning, som förlaget på eget bevåg gjort, genom att till synes slumpvis fylla i vita ytor med färger - en grön kappa här, en gul mössa där ...
Rolf förklarade upprört att det vore uteslutet att färgsätta just denna skapelse (andra av hans serier har färgsättning funkat bättre i), men på det örat ville förlaget inte höra, eftersom de hade uppfattningen att ingen vill läsa serier utan färg i dessa moderna tider. Till slut gick han motvilligt med på en kompromiss - att han själv fick komma in med ett förslag till färgsättning. (Anledningen att förlaget egentligen inte ville det, är förstås att en konstnär av naturliga skäl tar en mindre evighet på sig att avväga vilken färg man kan ha på vilken bildyta, medan förlaget som inte tycker det spelar någon roll vilken färg som sitter var - bara det ser färgglatt och klatschigt ut - kan göra en färgsättning på väldigt kort tid).
Han provade en färg här och en färg där, tänkte, rådfrågade oss andra, våndades, avvägde, försökte igen, men till slut gav förlaget gudskelov oväntat med sig (för att överhuvudtaget få en serie att ge ut detta år antar jag - deadlines är ju viktiga i den branschen), och gick med på att låta den vara svart-vit, som den ju hela tiden i Roffes ögon varit avsedd att vara.
Så kan det gå.