Nytt från Peter Englund?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Nytt från Peter Englund?

Inlägg av Galadriel » 21 september 2002, 16:55

Läser på insidan till 'den oövervinnerlige':
Ofrdesår är första delen i den triologi om Sverige och Europa under stormaktstiden som nu följs av den oövervinnerlige
Detta måste innebära att vi kan vänta oss en tredje bok, om Karl XI?

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Re: Nytt från Peter Englund?

Inlägg av Mathias Forsberg » 2 oktober 2002, 10:43

Galadriel skrev:Läser på insidan till 'den oövervinnerlige':
Ofrdesår är första delen i den triologi om Sverige och Europa under stormaktstiden som nu följs av den oövervinnerlige
Detta måste innebära att vi kan vänta oss en tredje bok, om Karl XI?
Jag tror inte att del III är på gång för ett tag framöver. Läste för ett tag sedan att han inte insåg hur omfattande arbetet med böckerna var, och numera är han akademiledamot dessutom. Trilogin omnämndes i samma mening som "livsprojekt".

/Forsberg

Dick
Utsparkad
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 maj 2002, 22:27
Ort: Norrland
Kontakt:

Inlägg av Dick » 8 oktober 2002, 13:10

Betänk att det dröjde 7 år mellan Ofredsår och Den Oövervinnerlige. Herr Englund tycks skynda långsamt.

Yozorama
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 2 november 2002, 19:49
Ort: Lund, typ...
Kontakt:

Inlägg av Yozorama » 2 november 2002, 20:09

Men om du tittar på källförteckningen i slutet av Den oövervinnerlige, så verkar Peter Englund ha haft ganska fullt upp under dessa 7 åren ändå... :wink:

Vi får väl anta att herr Englund inte kommer utelämna några viktigare detaljer i nästa bok, så det lär väl dröja...

nåväl, nog finns det annan litteratur att läsa för ett tag framöver ändå...

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 3 november 2002, 15:29

När det gäller herr Englund är jag en aning kluven. Å ena sidan är det fantastisk forskning som ligger till grund för arbetet. Men å andra sidan blir det många gånger en orgie i detaljer och ordbajseri, om ni ursäktar uttrycket, som inte alltid gör det lätt att ta till sig information. Likväl läser jag alla hans böcker eftersom de trots allt är svårslagna. Tänk om han kunde lugna ner sin synonymorgie så skulle allt vara bättre.

---

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 3 november 2002, 16:38

Man kan ju alltid kolla http://www.peterenglund.com/ efter nyheter.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 3 november 2002, 16:52

Jag håller med när det gäller PE något överdrivet akademiska ordval. Kanske hade han platsen i Svenska Akademin som mål för sin serie?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 3 november 2002, 22:45

Galadriel skrev:Jag håller med när det gäller PE något överdrivet akademiska ordval. Kanske hade han platsen i Svenska Akademin som mål för sin serie?
Va fan, karln är ju akademiker! Och att han skulle haft en plats i Akademin som mål för sin karriär... det är en spekulation som är för dum för att kommenteras... 8O

-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

ACK

Inlägg av -vils- » 6 november 2002, 10:57

Kompanichefen skrev:När det gäller herr Englund är jag en aning kluven. Å ena sidan är det fantastisk forskning som ligger till grund för arbetet. Men å andra sidan blir det många gånger en orgie i detaljer och ordbajseri, om ni ursäktar uttrycket, som inte alltid gör det lätt att ta till sig information. Likväl läser jag alla hans böcker eftersom de trots allt är svårslagna. Tänk om han kunde lugna ner sin synonymorgie så skulle allt vara bättre.

---
Om han bara kunde skriva mera om 1:A världskriget..

Yozorama
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 2 november 2002, 19:49
Ort: Lund, typ...
Kontakt:

Inlägg av Yozorama » 6 november 2002, 17:39

Jag tycker det räcker och blir över med författare om världskrigen... det är så få bra författare som skriver om 1600-talet. Tur att Englund valde att göra detta...

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 6 november 2002, 18:09

Håller med.

--

Skriv svar