Första världskriget

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
E_Vogel
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 5 april 2002, 13:20
Ort: Stockholm

Första världskriget

Inlägg av E_Vogel » 21 september 2002, 00:52

Jag tänkte att är läge att bättra på mina rätt dåliga kunskaper om första världskriget så jag undrar vad för mer översiktliga verk ni rekomenderar. Även om floran inte är fullt så rikhaltig som den om andra världskriget finns det ändå en hel del att välja på.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 21 september 2002, 01:24

Precis som Churchills skrev ett formidabelt storverk om Andra Världskriget, har han också skrivit ett mycket läsvärt verk om det Första Dito, Det stora kriget, naturligtvis från hans egen subjektiva horisont, i egenskap av i högsta grad inblandad.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 21 september 2002, 07:45

John Keagan har skrivit en riktigt bra översiktsbok om första världskriget. Och den borde finnas på de flesta boklådor.

Däremot får man väl tyvärr erkänna att första världskriget faktiskt inte alls verkar kittla författarna lika mycket som det andra världskriget.

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

Inlägg av cicero » 21 september 2002, 10:49

Jag kom över en serie på 10 band på ett antikvariat också med titeln: Det stora kriget skrivna av Generalmajor C.O. Nordensvan och Valdermar Langlet. Har ännu inte tröskat igenom alla banden men av det jag läst verkar det sakligt och objektivt skrivet. Lite lurigt med språket då böckerna är tryckta redan runt 1920. Det finns gott om bilder.
Magnus

Ebbe_lille
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:37
Ort: Piteå

Inlägg av Ebbe_lille » 23 september 2002, 20:14

Mkt intressant, cicero! Personligen har jag en fetisch för all litteratur om första världskriget från tiden just efter eller t.o.m. under kriget. Fick låna Boëthius Svenska Brigaden från 1920 via en lärare... underbart *myser*

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 23 september 2002, 20:30

Jolos två böcker om kriget tycker jag är fruktansvärt bra. De är i novellform och är lättlästa. En annan bra är Tuchmans augusti 1914.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 24 september 2002, 08:05

angående VKI: tyvärr har jag bara koll på vad som hände i Europa, men hur såg det ut i Asien och Afrika? Vad hände, vart hände det och så vidare?

Någon som har lust att fylla i lite?

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 24 september 2002, 08:22

Inte speciellt mycket, förutom att brittiska och tyska kolonialtrupper halvhjärtat bekämpade varandra.

I Asien försökte sig Japan på att försöka vinna poäng genom att inta de tyska kolonierna i Stilla Havet.

Generellt sätt var konflikten i Afrika/Asien lite mindre, lite mer gentlemannamässiga och lite mer pojkboksaktiga än det smutsiga och vidriga kriget i Europa.

E_Vogel
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 5 april 2002, 13:20
Ort: Stockholm

Inlägg av E_Vogel » 25 september 2002, 16:45

Tack för tipsen. Jag tror dock inte att jag börjar med 10 bands verket... :wink:

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 25 september 2002, 17:41

Patrik skrev:I Asien försökte sig Japan på att försöka vinna poäng genom att inta de tyska kolonierna i Stilla Havet.
Gick ganska bra för dem också... de som inte Australien kapade åt sig fick Japan behålla (för att sedan förlora dem 1945/52)
Patrik skrev: Generellt sätt var konflikten i Afrika/Asien lite mindre, lite mer gentlemannamässiga och lite mer pojkboksaktiga än det smutsiga och vidriga kriget i Europa.
Jag vet inte om jag missförstår dig här, men VK1 var väl knappast "smutsigt och vidirigt", annat än de rent fältmässiga förhållandena i skyttegravarna? I synnerhet på västfronten måste väl kriget framstå som ett närmast folkrättsligt föredöme? Få krigsförbrytelser, human fångbehandling och litet våld riktat mot civila.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 25 september 2002, 17:56

Mathias Forsberg skrev:Jag vet inte om jag missförstår dig här, men VK1 var väl knappast "smutsigt och vidirigt", annat än de rent fältmässiga förhållandena i skyttegravarna? I synnerhet på västfronten måste väl kriget framstå som ett närmast folkrättsligt föredöme? Få krigsförbrytelser, human fångbehandling och litet våld riktat mot civila.
Jag tror du missförstod mig, och jag uttryckte mig luddigt.
Menade förstås att de kriget ur en sanitär synvinkel vidrigt och smutsigt krig, inte för att det begicks en lång rad krigsförbrytelser.

Skriv svar