Något för er som gillar alternativ historia.

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
AceRimmer
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 29 mars 2002, 12:12

Något för er som gillar alternativ historia.

Inlägg av AceRimmer » 20 september 2002, 17:22

http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/ ... 13-6384718

Jänkare som reser tillbaka i tiden (av misstag?) och hjälper Gustav II Adolf. Det kan fanken ta mig inte vara dåligt ;)


http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/ ... 13-6384718

Andra delen i serien.


Tyvärr har jag inte läst varken 1632 eller 1633, men de är mitt nästa projekt :)


http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/ ... 13-6384718

Guns of the South. Konfederationen vinner inbördeskriget med hjälp av tidsresande "nynazister". Kanske inte så trovärdigt, men bra, mycket bra!



http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... ce&s=books

En mer trovärdig version där CSA vinner inbördeskriget. Detta handlar om "The second mexican war". 1880 ryker CSA och USA ihop igen över två av CSA inköpta mexikanska delstater.


Jag har tipsat om dessa böcker innan, jag gör det igen för de är verkligen läsvärda. Jag lovar :D

Frolic
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 11 september 2002, 13:14
Ort: Bagarmossen

Inlägg av Frolic » 30 september 2002, 15:57

Jag har läst 1632 den är helt vansinnig men rätt så okej lite för mycket av en kioskdeckare. Men författren har skrivit en rätt så bra beskrivning av slaget vid Breitenfelt i boken.
Harry Turteldoves bok Guns of the south är riktigt bra och framför allt rolig.
Hans böcker om Independence Day anno 1941-45 är riktigt roande.

Mvh Jens

Someone
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 15 maj 2002, 21:44
Ort: Svea Rikes Huvudstad

Inlägg av Someone » 30 september 2002, 17:17

Frolic skrev:Jag har läst 1632 den är helt vansinnig men rätt så okej lite för mycket av en kioskdeckare. Men författren har skrivit en rätt så bra beskrivning av slaget vid Breitenfelt i boken.
Harry Turteldoves bok Guns of the south är riktigt bra och framför allt rolig.
Hans böcker om Independence Day anno 1941-45 är riktigt roande.

Mvh Jens
Hans 1941-> alternativ historia med aliens som anfaller jorden under WW2 är ju helt suveräna!

1632 o 1633 såg jag på sci-fi bokhandeln i Söndags.. ska nog infröskaffa dem...

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 1 oktober 2002, 09:52

Someone,
Turtledoves serie om aliens under 2:a VK heter WorldWar och är mycket roande. Det finns även en fortsättning som berättar vad som händer när "Rasens" kolonialiseringsflotta anländer.

Turtledove har också skrivit en serie om ett alternativt 1:a världskrig som utkämpas mellan Nordstaterna (USA), Tyskland och Österrike-Ungern på ena sida och Sydstaterna (CSA), Storbritannien och Frankrike på den andra. Den första heter Great War: American Front.

Mvh,
Marcus Karlsson

Someone
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 15 maj 2002, 21:44
Ort: Svea Rikes Huvudstad

Inlägg av Someone » 1 oktober 2002, 11:31

tyskaorden skrev:Someone,
Turtledoves serie om aliens under 2:a VK heter WorldWar och är mycket roande. Det finns även en fortsättning som berättar vad som händer när "Rasens" kolonialiseringsflotta anländer.

Turtledove har också skrivit en serie om ett alternativt 1:a världskrig som utkämpas mellan Nordstaterna (USA), Tyskland och Österrike-Ungern på ena sida och Sydstaterna (CSA), Storbritannien och Frankrike på den andra. Den första heter Great War: American Front.

Mvh,
Marcus Karlsson
Japp.. Worldwar är 4 delar och fortsättningen Colonization är 3 böcker..
The Great War-triologin har jag inte läst, bara läst om.. de böckerna utspelas ju i samma alternativa universum som Guns of the South och How Few Remains (de böckerna beskriver 2:a amerikanska inbördeskriget på 1880-talet, södern vann det 1:a i hans böcker)

Vill man läsa dem i ordning:

2:a Amerikanska Inbördeskriget 1880-talet:
Guns of the South
How Few Remains

The Great War:
American Front
Walk in Hell
Breakthroughs

American Empire: (fortsättningen på The Great War, utspelas på 20-talet)
Blood & Iron
The Center Cannot Hold (nyaste)



mvh

Frolic
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 11 september 2002, 13:14
Ort: Bagarmossen

Inlägg av Frolic » 2 oktober 2002, 15:38

Nu tänker jag vara en besserwisser :D , men Guns of the south är en helt egen bok som inte har något med dom andra böckerna att göra. Det är en helt egen historia.

Mvh Jens

Someone
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 15 maj 2002, 21:44
Ort: Svea Rikes Huvudstad

Inlägg av Someone » 2 oktober 2002, 17:13

Frolic skrev:Nu tänker jag vara en besserwisser :D , men Guns of the south är en helt egen bok som inte har något med dom andra böckerna att göra. Det är en helt egen historia.

Mvh Jens
EH ja.. måste ha fått frispel (var ett tag sen jag läste GotS).. och du har ju såklart rätt.. enda likheten med böckerna är att Södern vinner kriget.. I GotS är det tidsresenäer som ger Lee en bunt med AK-47:or :)

Man iaf.. de andra som jag listar är baserat på verkligheten som skapade is HfR

Frolic
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 11 september 2002, 13:14
Ort: Bagarmossen

Inlägg av Frolic » 10 oktober 2002, 14:37

Alldeles rätt

Mvh jens

Skriv svar