Databas som verktyg för amatörforskaren

Skriv svar
Mr_Mario
Ny medlem

Databas som verktyg för amatörforskaren

Inlägg av Mr_Mario » 18 juli 2007, 12:42

Jag håller på min fritid på med lite historiska efterforskningar. Har samlat en del material som jag digitaliserat och OCR:at. Dels långa stycken med löpande text och bilder, men även en fyndlista från en arkeologisk undersökning som består av lite drygt 900 poster, som i sin tur kan bestå av flera underposter.

Materialet börjat bli så pass stort att jag på något sätt skulle vilja ordna upp det i någon slags databas, så man sedan kan söka i det. I denna databas skulle jag bland annat vilja kunna lägga in egna kommentarer till intressanta textavsnitt, bilder eller fyndposter och även skriva ”att göra-listor” till dessa.

Jag kan ingenting om databaser, men jag har en viss bild av hur resultatet skulle se ut. Den fritid jag har skulle jag också i framtiden helst lägga på själva forskandet och inte på att krångla för att få databasen att fungera. Känns som det borde finnas någon innan mig som stött på det här problemet. Nu undrar jag om det finns det något program för att åstadkomma allt detta på ett enkelt sätt, och hur gör ni för att organisera ert forskningsarbete?

Skriv svar