bombkriget och Sverige under IIVK

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

bombkriget och Sverige under IIVK

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 9 september 2002, 08:31

Hej!

Vill rekommendera den helt nya boken "Anrop Red Dog" av Jan-Olof Nilsson & Bengt-Arne Karlsson, det är historien om en amerikansk bombplansbesättning: hur de utbildades; vad de trodde på; hur bombningen av Tyskland kändes och hur de kraschade intill Falkenberg och därefter anpassade sig till Sverige, inklusive svenska flickor. Jag citerar: "Boy, if you ever have to be interned...THIS IS THE PLACE!"

MEN även den tyska synvinkeln finns med eftersom Jan-Olof hittat den amerikanska besättningens fiender: tyska luftvärnsveteraner från de relevanta städerna.

Dagens mer etiska synsätt på (bomb)krig och hur dessa amerikaner ser på sin insats idag finns även med. Bilderna är många och av hög kvalitet.

Mvh,
Lars

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 25 september 2002, 07:51

Fick den igår från bokus, verkar helt klart läsvärd. Tar itu med den så snart jag läst klart "tidernas fisk".
:mrgreen:
Sonderling

Hasse
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 7 april 2002, 18:58

Inlägg av Hasse » 1 oktober 2002, 20:17

Bra tips!

Bild

Blir nog ett köp!

Läs mer:

http://www.sff.n.se/Anrop_Red_Dog/Red_D ... 20914.html

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 4 oktober 2002, 13:49

Anrop Red Dog

Mycket underhållande läsning.
Och mycket info för pengarna.
Man får följa besättning på en B-24 som störtar i Sverige och deras öden efter de ”landade” här. Ibland är det komik på högsta nivå, som när kulturkrockarna mellan Svenskar och Amerikaner beskrivs.
Kort historik om själva planet B-24 Liberator finns också med i boken. Samt en övergripande historik om själva bombkrigen.
Är man dessutom intresserad om Sverige under andra världskrigets skugga så behandlas även detta i boken. Då främst tänker jag på staden Falkenbergs minimala luftförsvar. Två 2cm AKAN som stadens medborgare själva samlade ihop till. 8O
Kurir flygningarna tas också upp samt hur Mustang inköpen gick till. Lite spel under täcket med de allierade. 8)

Ja det var verkligen mycket information för pengarna. Boken står nu i den Skandinaviska sektionen av VK2 i bokhyllan.

NU ska jag gå på den oövervinnelige av Peter Englund. Har fort farande inte läst den sedan jag köpte den när den kom ut. :oops:

Hälsningar Sonderling

Skriv svar